Revitalizing MSMEs through Innovative Financial Products in Islamic Banking


Salma Puji Rohimah(1*)

(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Empowerment of Small and Medium Enterprises (SMEs) and Cooperatives have a crucial role in national development based on a people's economic system, with the aim of not only reducing income disparities and employment, but also achieving economic inclusiveness and justice. Islamic banking is a financial institution that acts as an intermediary in financial matters by complying with Islamic sharia principles, collecting, managing and distributing funds to the public. This study uses a qualitative descriptive analysis method to examine the roles and products offered by Islamic banking to SMEs and cooperatives. The results of the study show that the products offered, such as murabaha, musyarakah, and people's business loans, contribute to advancing SMEs and cooperatives. In addition, Islamic financial institutions continue to innovate with various banking products and services, supporting sustainable economic growth. Thus, empowering SMEs and cooperatives through sharia banking is the main foundation in supporting national development that is just, inclusive and forward-looking to achieve sustainable development goals.


Keywords


Product Innovation, MSME, Islamic Finance

Full Text:

PDF

References


Al Yozika, F., & Khalifah, N. (2017). Pengembangan Inovasi Produk Keuangan Dan Perbankan Syariah Dalam Mempertahankan Dan Meningkatkan Kepuasan Nasabah. Jurnal Ilmiah Edunomika, 1(02).

Alfian, R. F. (2023). Pengembangan Strategi Inovasi Bank Syariah Dalam Membangun Umkm. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Apriyanti, H. W. (2018a). Model Inovasi Produk Perbankan Syariah di Indonesia. Economica: Jurnal Ekonomi Islam, 9(1), 83–104.

Apriyanti, H. W. (2018b). Perkembangan Industri Perbankan Syariah di Indonesia: Analisis Peluang dan Tantangan. MAKSIMUM: Media Akuntansi Universitas Muhammadiyah Semarang, 8(1), 16–23.

Atmadjati, A. (2018). Layanan Prima Dalam Praktik Saat Ini. Deepublish.

Azizah, H., & Nafi’ah, H. (2022). Implementasi Filantropi Islam dalam Pembiayaan Lembaga Pendidikan Islam di Lazis UNISIA Yogyakarta. Educational Journal of Islamic Management, 2(2), 97–105.

Creswell, J. (2014). Penelitian kualitatif & desain riset: Memilih di antara lima pendekatan.(A. Lazuardi, Trans.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.(Original Work Published 1998).

Falakhussyaifusoni, R., Purwanto, H., & Trihudiyatmanto, M. (2022). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran. Jamasy: Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Perbankan Syariah, 2(1), 30–39.

Latifah, E. (2019). Inovasi Produk Halal Pada Islamic Microfianance Institutions Dalam Mendukung Inklusi Keuangan Untuk Memenuhi Kebutuhan UMKM dan Milenial. Al-Musthofa: Journal of Sharia Economics, 2(2), 12–22.

Masulah, S. (2014). Strategi Pengembangan Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Akuntansi Unesa, 2(2).

Nabila, K. F. (2023). ANALISIS INOVASI PRODUK PEMBIAYAAN MODAL KERJA DALAM MENINGKATKAN MINAT PEMBIAYAAN PADA NASABAH UMKM (Studi Kasus BSI KC Cirebon Dr Cipto). Perbankan Syariah IAIN Syekh Nurjati.

Ponirah, A., Yuliana, R., & Nasution, A. I. (2021). Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran Produk UMKM Opak Kolontong. Journal of Islamic Economics and Business, 1(2). https://doi.org/10.15575/jieb.v1i2.15586

Rahayu, T. A. (2016). Analisis faktor-faktor yang memengaruhi kelancaran pengembalian pembiayaan murabahah pada usaha mikro, kecil, dan menengah (umkm) di bmt taruna sejahtera. Muqtasid: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 7(1), 55–72.

Ribowo, S., & Nurdin, I. B. (2022). Analisis Konversi Bank BUMD Menjadi Bank Syariah Implikasinya Pada Peningkatan Market Share Bank Syariah di Indonesia (Studi Kasus Bank Aceh Syariah dan Bank NTB Syariah). Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 6(01), 11–36.

Rini, H. Z. (2017). Peran Perbankan Syariah terhadap Eksistensi UMKM Industri Rumah Tangga Batik. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 1(1), 67–80.

Tjiptono, F. (2015). Kewirausahaan, Kinerja Keuangan, dan Kelanggengan Bisnis. Jurnal Manajemen Indonesia, 15(1), 17–26.

Trimulato, T. (2017). Analisis potensi produk Musyarakah terhadap pembiayaan sektor riil UMKM. Jurnal Ekonomi & Studi Pembangunan, 18(1), 41–51.

Tsani, R. R., Mauluddin, F. M., Tinambunan, R. C. H., & Maulani, S. F. (2022). Analisis Kualitas Produk Arang Briket Pada Kebutuhan Pasar Ekspor Di Timur Tengah Dan Eropa Pada Pt. Nudira Sumber Daya Indonesia. Eqien-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(03), 1214–1224.

Wanita, N. (2015). Perkembangan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) di Pasar Manonda Palu. ISTIQRA, 3(2), 250–279.




DOI: https://doi.org/10.15575/jieb.v3i1.26585

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Salma Puji Rohimah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Indexing:

google scholar moraref morarefDOAJ