The Role of Educational Psychology for Teachers in Learning Effectiveness


Yuni Azura(1*), Tarsono Tarsono(2), A. Heris Hermawan(3), Arum Ningsih(4)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(4) Coventry University, United Kingdom
(*) Corresponding Author

Abstract


This study is blackfaced with problems in learning processes, such as teachers do not understand the student's situation and condition, they apply incorrect methods, or the learning process tends boring. The important role of psychological education for teachers is to help them understand students' psychological aspects so that teachers have basic rules for applying effective learning techniques to particular student characteristics. This study aims to know the essential role of psychology for teachers in the learning process and the psychological scope for teachers in studying students. The study uses qualitative methods, which isa literature approach (library research). Researchers use documentaries to collect data. This study shows that teachers must study educational psychology. In educational psychology, there is much discussion of the problems associated with human development. So, as an educator, it is very important to understand educational psychology.

Penelitian ini dilatar belakangi dengan adanya masalah dalam proses pembelajaran seperti guru tidak memahami situasi dan kondisi siswa, penerapan metode yang kurang tepat dan proses pembelajaran cenderung membosankan. Peran penting pembelajaran psikologi pendidikan bagi guru membantu dalam   mempelajari aspek psikologis siswa agar guru memiliki aturan   dasar   untuk   menerapkan   teknik   pembelajaran   yang   efektif   yang   diterapkan   pada karakteristik   siswa   tertentu.  Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peranan penting psikologi bagi guru dalam proses pembelajaran dan mengetahui ruang lingkup psikologi bagi guru dalam mempelajari siswa. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan jenis pendekatankepustakaan (Library Research). Peneliti menggunakan studi dokumenter untuk pengumpulan data dalam penelitian. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa sangat penting bagi guru dalam mempelajari psikologi pendidikan. Dalam psikologi pendidikan, banyak sekali pembahasan tentang masalah-masalah yang berkaitan  dengan perkembangan manusia.  Sehingga, sebagai pendidik sangat penting memahami psikologi pendidikan.


Keywords


Learning; Psychology Education; Teachers

Full Text:

PDF

References


Alpian, Y., Wulan Anggraeni, S., Wiharti, U., & Martos Soleha, N. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66–72.

Arafat, G. Y. (2018). Membongkar Isi Pesan dan Media dengan Content Analysis Gusti Yasser Arafat UIN Antasari Banjarmasin. Jurnal Alhadrah, 17(33), 32–48.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT Rineka Cipta.

Christoper, G. (2018). Peranan Psikologi dalam Proses Pembelajaran Siswa di Sekolah. Jurnal Warta, 58, 63–72.

Dewi, S. L. "Pengaruh M. M. T. M. B. S. (2021). Pengaruh Metode Mengajar Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pelajaran Matematika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 755–764. https://doi.org/dx.doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p755-764

Dodi, N. (2016). Pentingnya Guru Untuk Mempelajari Psikologi Pendidikan. Ilmu Pengetahuan Sosial, 1, 59–63.

Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529

Hamalik, O. (2011). Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. PT Remaja Rosda Karya.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Jurnal: Lentera Pendidikan, 17(1).

Haryadi, R., & Cludia, C. (2021). Pentingnya Psikologi Pendidikan Bagi Guru. Academy of Education Journal, 12(2), 275–284. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.448

Hasyim, M. (2014). Penerapan Fungsi Guru dalam Proses Pembelajaran. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 265–276.

Hermawan, A. (2017). Konsep Belajar dan Pembelajaran menurut Al-Ghazali. Qathrunâ, 1(1), 84–98.

Ichsan, M. (2016). Psikologi Pendidikan dan Ilmu Mengajar. 2(1), 60–76. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/je.v2i1.691

Irham, M., & Ardi Wiyani, N. (2013). Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi Dalam Proses Pembelajaran. Ar-Ruz Media.

Mansir, F. (2018). Pendekatan Psikologi dalam Kajian Pendidikan Islam. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 4(1), 61–73. https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.19109/psikis.v4i1.2042

Nikita, M., & Supraba, D. (2021). No Title. Seminar Nasional Sistem Informasi (SENASIF), 5, 2811–2819.

Nilamsari, N. (2014). Memahami Studi Dokumen Dalam Penelitian Kualitatif. Wacana, 13(2), 177–181.

Sanjaya, P. (2019). Peranan Psikologi Pendidikan Sebagai Kompetensi Dasar Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Jurnal Pendidikan Hindu, 4(2), 47–56.

sugiharto dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. PT Remaja Rosda Karya.

Suharyanto, A. (2015). Pendidikan dan Proses Pembudayaan dalam Keluarga. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(2), 162–165. https://doi.org/10.24114/jupiis.v7i2.3123

Supriyanto, D. (2017). Sejarah Singkat Psikologi Pendidikan. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 4(2), 229–238.

Ulwiyah, N. (2015). Landasan Psikologi dan Aktualisasinya Dalam Pendidikan Islam. Religi: Jurnal Studi Islam, 6(1), 76–99.

Umi Kulsum. (2021). Peran Psikologi Pendidikan Bagi Pembelajaran. Jurnal : Mubtadiin, 7(1), 100–121.




DOI: https://doi.org/10.15575/jipai.v2i2.11809

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Author

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI) licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

INDEXING IN: 

 


Editorial Office:

Program Studi Pendidikan Agama Islam (PAI) S2 Program Pascasarjana UIN SGD Bandung
Jalan Cimencrang, Panyileukan, Cimencrang, Gedebage
Kota Bandung, Jawa Barat 40292
Phone: 022-7802276