Implementing Active Learning to Increase Student's Learning Interest in Islamic Religious Education
DOI:
https://doi.org/10.15575/jpi.v8i1.17437Keywords:
Active Learning, Islamic religious Education, Learning Interest, Learning ModelAbstract
This study aims to investigate the implementation learning model called Paikem Gembrot to increase students' learning interest. It is quantitative in nature and applies pre-experiential one group pretest-posttest experiments. The results show that the learning model Paikem Gembrot was tested for its validity and reliability. There were 10 statement items categorized as valid with the score 0.47. The learning interest questionnaire contained 13 statement items categorized as valid with the score 0.78. The results of the normality test for pretest of the experimental class was 72 and the control class was 74. The results of normality test for posttest for the experimental class score was 95 and the control class was 88. The hypothesis testing indicates that the value of tcount is 4.45 and it is greater than ttable, namely 2.70. It means that the learning model Paikem Gembrot can increase students' learning interest in learning Islamic religious education subject.
References
Achru P, Andi. 2019, Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Jurnal Idaarah, Vol. III, No.2.
Adnan, M. 2017. Urgensi penerapan metode paikem bagi guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran pendidikan agama islam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 133-150.
Ahmad dan Hasan. 2016, Ilmu Pendidikan Islam Jilid II. Bandung: Pustaka Setia.
Ahmadi, Khoiru dan Sofan. 2011, PAIKEM GEMBROT Mengembangkan Pembelajaran aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, Menyenangkan, Gembira dan Berbobot. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Alfiah dan Zalyana. 2011, Hadis Tarbawi. Yogyakarta: Zanafa.
Arikunto, S. 2009. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Atriyanti, Yuli Hadisaputro, Subiyanto. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Poe Untuk Meningkatkan Ketercapaian Kompetensi Dasar Siswa. Chemistry in education. 4(1).62-66
BSNP. 2007. Panduan Penyususnan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: BSNP.
Daradjat, Zakiah dkk. 2018, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Darmadi. 2017, Pengembangan Model & Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish.
Darmawan, Deni. 2019, Metode Penelitian Kuantitatif, Bandung Remaja Rosdakarya.
Hamalik. 2018, Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.
Hakim, Thursan. 2020, Belajar Secara Efektif. Jakarta: Pustaka Pembangunan Swadaya Nusantara.
Hanafi, Halid dkk. 2019, Profesionalisme Guru Dalam Pengelolaan Kegiatan Pembelajaran Di Sekolah. Yogyakarta: Deepublish.
Hasbiyallah, Sulhan. 2015, Hadis Tarbawi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Herzamzam, D. A. (2018). Peningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Pendekatan Matematika Realistik (PMR) Pada Siswa Sekolah Dasar. Visipena, 9(1), 67-80.
Ijudin. 2013, Mengembangkan Konsep Kurikulum Pendidikan Non-Dikotomik: Suatu Paradigma Baru Pendidikan Islam Indonesia, Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, Vol. 5, No. 1.
Ijudin dan Nenden. 2018, Ilmu Pendidikan Islam. Ed. 1, Cet.1 Bandung: Manggu Makmur Tanjung Lestari.
Jailani. 2021. Pengembangan Materi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam. Vol 11, No. 1.
Jakni. 2016, Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan, Bandung: Alfabeta.
Magdalena, I., Septianti, N., Barlianty, L., & Farawansya, S. A. (2020). Penerapan Model Pembelajan PAIKEM GEMBROT di Masa Pandemi Covid-19 terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa di SDN Kedaung Barat IV. EDISI, 2(2), 348-365.
Marjuki. 2020, Model Pembelajaran PAIKEM Bebasis Pendekatan Saintifik, Bandung: Rosdakarya.
Mulyani, Sabihi. 2019. Penerapan Paikem Gembrot Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sains di Sekolah Dasar, Jurnal Basicedu, Vol. 3, No. 4.
Nenden, dkk. 2021, Pengaruh Pembelajaran Home Visit Terhadap Peningkatan Kognitif Anak Didik, Jurnal Pendidikan UNIGA, Vol 15, No. 2.
Noor, M (2010). PAIKEM GEMBROT . Yogyakarta: PT. Multi Kreasi Satu delapan
Nur Aidah, Siti. 2020, Cara Efekti Penerapan Metode Dan Model Pembelajaran. Jogjakarta: Penerbit KBM Indonesia.
Nizar, Samsul dan Zainal. 2019, Kepemimpinan Pendidikan Dalam Perspektif Hadis Telaah Historis Filosofis. Jakarta Timur: Kencana.
Nila, Djahir dan Fitriyanti. 2015. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Paikem Gembrot Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPS, Jurnal Profit, Vol 2, No 1 Mei.
Prastowo, Andi. 2017, Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana.
Prayitno, L. L., & Kusumaharti, D. 2013. Penerapan Strategi Paikem Jenjang Sekolah Dasar Di Kecamatan Mojosari. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 9(16).
Purwanto. 2020, Evaluasi Hasil Belajar (Cetakan VI). Pustaka Pelajar.
Rahayuningtyas, E., & Istiqlal, M. (2019). Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Matematika Materi Segiempat Dan Segitiga Menggunakan Model Pembelajaran (Paikem Gembrot) Pada Peserta Didik Kelas VII-D Mts Negeri Salatiga. Hipotenusa: Journal Of Mathematical Society, 1(1), 22-26
Sabihi, M. (2019). Penerapan Paikem Gembrot Untuk Menignkatkan Hasil Belajar Sains Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 2144-2158.
Saihu. 2020. Implementasi Metode Pendidikan Pluralisme Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 5, No. 1.
Sistem Pendidikan Nasional No. 27 Tahun 2007 dan No. 66 Tahun 2013 Penilaian Pendidikan.
Slameto. 2015, Belajar dan Faktor-Faktor Tang Mempengaruhi, Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana. 2020, Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suardi. 2018, Belajar Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Sugiyono. 2019, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syah, Muhibbin. 2014, Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Utami. 2015. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Paikem Gembrot Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPS, Jurnal profit, Vol 2, No 1.
Yudha, Evayenny dan Herzamzam. 2021. Pengaruh Model Paikem Gembrot Terhadap Pembelajaran Kooperatif Type Jigsaw Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan Volume 2 – Nomor 1, April 2021, 66-76.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).