APPLICATION OF THE DISCOVERY LEARNING MODEL TO IMPROVE CRITICAL THINKING ABILITY IN VIBRATION AND WAVE MATERIALS
DOI:
https://doi.org/10.15575/jotalp.v7i1.16384Keywords:
Critical Thinking, Discovery Learning, Science learning, Vibration and Waves, Classroom action researchAbstract
References
Agustina, I. (2019). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Indonesia, 8, 1-9.
Arif, S., Pratama, R. A., & Imron, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Sejarah Peserta Didik di SMAN 1 Natar, Lampung Selatan. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 6(1), 80-95.
Astiti, N. K. A., Kristiantari, M. G. R., & Saputra, K. A. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Media Powerpoint Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SD. Journal of Education Action Research, 5(3), 409-415. http://dx.doi.org/10.23887/jear.v5i3.36695
Batubara, I. H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Pengembangan Silabus Pembelajaran Matematika pada Masa Pandemic Covid 19. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 1(2), 13-17. http://dx.doi.org/10.30596%2Fjppp.v1i2.4948
Coe, R., Waring, M., Hedges, L. V., & Ashley, L. D. (Eds.). (2021). Research methods and methodologies in education. Sage.
Fisher, A. (2009). Berpikir Kritis, Sebuah Pengantar. Erlangga.
Juniarso, T. (2020). Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 36-43. http://dx.doi.org/10.30651/else.v4i1.4197
Hartati, S. H., Koto, I. K., & Hambali, D. H. (2020). Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kecakapan kerjasama pada pembelajaran IPA siswa kelas V SD negeri 32 Bengkulu Tengah. Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(1), 98-112. https://doi.org/10.33369/dikdas.v3i1.12330
Hidayat, T., Mawardi, M., & Astuti, S. (2019). Peningkatan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar siswa kelas IV melalui model pembelaran discovery learning pada tema indahnya keberagamandi negeriku. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 7(1), 1-9.
Hussin, W. N. T. W., Harun, J., & Shukor, N. A. (2018). Problem based learning to enhance students critical thinking skill via online tools. Asian Social Science, 15(1), 14. https://doi.org/10.5539/ass.v15n1p14
Iberahim, H. (2021). Designing online and distance learning: aid pedagogical approach for creative and critical thinking course. Insight Journal, 8(2).
Indarti, S. (2019). Investigasi Implementasi Model Discovery Learning Berbasis Pendekatan Saintifik Dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA. IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(2), 100-104. http://dx.doi.org/10.29300/ijisedu.v1i2.2244
Kuku, O. O., & Adeniyi, S. O. (2020). Impact of learning interventions on mathematics achievement among learners with hearing impairment. Contemporary Educational Researches Journal, 10(4), 131-143.
Mozafari, Z., Abdollahi, M. H., Farzad, V., & Ghayedi, Y. (2021). The Effectiveness of Paul-Elder model critical thinking training on students' critical thinking skill. Journal of Educational Psychology Studies, 18(44), 36- https://doi.org/10.22111/JEPS.2021.6536
Nafisa, D., & Wardono, W. (2019). Model pembelajaran discovery learning berbantuan multimedia untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 2. 854-861.
Nurhadi, N., & Alfitry, S. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dan Pemberian Motivasi oleh Guru terhadap Hasil Belajar Siswa. PALAPA, 8(1), 29-41. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.696
Permatasari, N. E., Koeswati, H. D., & Giarti, S. (2018). Pengembangan model pembelajaran problem based learning dan pesawat sederhana (probalpena) untuk meningkatkan hasil belajar ipa siswa kelas V SDN karanganyar 01. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 116-127.
Rahayu, R. D. Y., Mawardi, M., & Astuti, S. (2019). Peningkatan keterampilan berpikir kritis dan hasil belajar siswa kelas 4 SD melalui model pembelajaran discovery learning. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(1), 8-13. https://dx.doi.org/10.26737/jpdi.v4i1.927
Shakirova, D. M. (2007). Technology for the shaping of college students' and upper-grade students' critical thinking. Russian Education & Society, 49(9), 42-52. https://doi.org/10.2753/RES1060-9393490905
Siregar, N. A. R., Deniyanti, P., & El Hakim, L. (2018). Pengaruh model pembelajaran core terhadap kemampuan berpikir kritis dan disposisi matematis ditinjau dari kemampuan awal matematika siswa SMA Negeri di Jakarta Timur. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 11(1). http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2997
Susanti, W., Sukrianto, D., & Ramadhani, D. (2020). Pengaruh Model Discovery Learning dalam Kemampuan Berpikir Kritis dan Cognitif Mahasiswa Program Studi Sistem Informasi. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 20(3), 53-62. https://doi.org/10.24036/invotek.v20i3.742
Sutoyo, S., & Priantari, I. (2019). Discovery Learning Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Bioma: Jurnal Biologi Dan Pembelajaran Biologi, 4(1), 31-44. https://doi.org/10.32528/bioma.v4i1.2649
Oa, A. A., & Osarenren, U. (2020). Critical thinking acquisition of senior secondary school science students in lagos state, nigeria: a predictor of academic achievement. Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), 59-71.
Oktaviani, W., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar matematika siswa kelas 5 SD. Jurnal Basicedu, 2(2), 5-10. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i2.41
Wang, J., & Ogata, H. (2021). An evaluation of a Meaningful discovery learning support system for supporting E-book User in Pair Learning. In International Conference on Intelligent Tutoring Systems, 107-111. Springer, Cham.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Journal of Teaching and Learning Physics is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License



