Daya Juang Mahasiswa Asing


Wiwit Salindri Kusuma Wardani(1*), Satih Saidiyah(2)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to describe  adversity quotient and its supporting factor among foreign students. Subjects are students from Thailand studying at  State Islamic University Sunan Kalijaga Yogyakarta. This research applied qualitative approach using phenomenology in order to  obtain the meaning of adversity quotient. The result shows some themes which are (1) controlling the problems by following many organizations, association, and remembering the struggles of parents, (2) being responsible for completing assignment, (3) being capable to limit the issue so that will not interfere other activities, and (4 ) being able to survive by having  principle that there always be an easiness for every difficulties. Factors influencing the adversity quotient are self-motivation and support from surrounding especially parents, confidence to finish college well, and individual characters. Characters like quiet, shy and not confidence inhibiting adversity quotient while friendly and easy going supporting the adversity quotient.


Keywords


adversity quotient, foreign students, Thailand

Full Text:

PDF

References


Agusta, Y. N. (2015). Hubungan antara Orientasi Masa Depan dan Daya Juang terhadap Kesiapan Kerja pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik di Universitas Mulawarman. eJournal Psikologi. Vol. 3 No. 1 (369-381).

Agustian, A. G. (2001). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual ESQ : Berdasarkan 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam. Jakarta : Arga.

Ali, M., & M. Asrori. (2012). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta : Bumi Aksara.

Alsa, A. (2011). Pendekatan Kuantitatif & Kualitatif Serta Kombinasinya Dalam Penelitian Psikologi : Satu Uraian Singkat Dan Contoh Berbagai Tipe Penelitian. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Aziz, R. (2011). Kepribadian Ulul Albab. Malang : UIN Malang Press.

Badan Pusat Statistik. (2014). Angka Partisipasi Sekolah (APS) Menurut Provinsi Tahun 2003-2013. Diunduh dari http://www.bps.go.id/tab_sub/view.php?kat=1&tabel=1&daftar=1&id_subyek=28&notab=3. Diakses pada tanggal 7 November 2014. Pukul 05.00 WIB.

Creswell, J. W. (2014). Penelitian Kualitatif & Design Riset : Memilih Diantara Lima Pendekatan edisi 3. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi (Ditjen Dikti). (2014). Pangkalan Data Pendidikan Tinggi (PDPT) : Grafik Jumlah Perguruan Tinggi. Diunduh dari http://forlap.dikti.go.id/perguruantinggi/homegraphpt. Diakses pada tanggal 20 November 2014 Pukul 04.30 WIB.

Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi (Ditjen Dikti). (2014). Pangkalan Data Pendidikan Tinggi (PDPT) : Grafik Jumlah Mahasiswa Aktif Berdasarkan Jenjang Pendidikan. Diunduh dari http://forlap.dikti.go.id/mahasiswa/homegraphjenjang. Diakses pada tanggal 20 November 2014 Pukul 05.00 WIB.

Gerungan, W. A. (2010). Psikologi Sosial. Bandung : PT. Refika Aditama.

Ghony, M. D., & Fauzan A. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media.

Hendriansyah, H. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta : Salemba Humanika.

Herawaty, Y., & Ratna W. (2013). Hubungan antara Keberfungsian Keluarga dan Daya Juang dengan Belajar Berdasar Regulasi Diri pada Remaja. Jurnal Psikologi. Vol. 9 No. 2 (138-147)

Hurlock, E. B. (1980). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta : Erlangga.

Idrus, M. (2009). Metode Penelitian Ilmu Sosial. Yogyakarta : Erlangga

Jarvis, M. (2000). Teori-teori Psikologi : Pendekatan Modern untuk Memahami Perilaku, Perasaan dan Pikiran Manusia. Bandung : Nusa Media.

Lestari, E. (2014). Hubungan Orientasi Masa Depan dengan Daya Juang pada Siswa-siswi Kelas XII di SMA Negeri 13 Samarinda Utara. eJournal Psikologi. Vol. 2 No. 3 (314-316).

Nikam, V. B., & Megha M. U. (2013). Adversity Quotient and Defense Mechanism of Secondary School Students. Universal Journal of Educational Research. Vol. 1 No. 4 (303-308).

Novianty, M. E. (2014). Penerimaan Diri dan Daya Juang pada Wanita Penderita Systhemic Lupus Erythematosus (SLE). eJournal Psikologi. Vol. 2 No. 2 (171-181).

Phoolka, E. R. S., & Navjot K. (2012). Adversity Quotient : A New Paradigm to Explore. International Journal of Contemporary Business Studies. Vol. 3 No. 4 (67-78).

Poerwadarminta, W.J.S. (1976). Kamus Ilmiah Populer. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Poerwandari, K. (2011). Pendekatan Kualitatif Untuk Penelitian Perilaku Manusia. Jakarta : LPSP3 UI.

-------- (2012). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12 tentang Pendidikan Tinggi. Diunduh dari http://sipuu.setkab.go.id/PUUdoc/17624/UU0122012_Full.pdf. Diakses pada 11 Desember 2014, Pukul 11.57 WIB.

Pusat Teknologi Informasi dan Pangkalan Data (PTIPD) Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga. (2015). Data Mahasiswa Asing dari 2010-2014. Yogyakarta : UIN Sunan Kalijaga.

Rais, H. E. (2012). Kamus Ilmiah Populer. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Siregar, M., dkk. (2008). Pedoman Pengembangan Mahasiswa Menjadi Pembelajar yang Sukses : Strategi Kunci Pengembangan Jati Diri dan Sukses Studi. Yogyakarta : UIN Sunan Kalijaga.

Sternberg, R. J. (2008). Psikologi Kognitif Edisi Keempat. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Stoltz, P. G. (2000). Faktor Paling Penting dalam Meraih Sukses : Adversity Quotient Mengubah Hambatan Menjadi Peluang. Jakarta : PT. Grasindo.

Sudibyo, B. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 26 Tahun 2007. Diunduh dari www.luk.staff.ugm.ac.id/ atur/permen26-2007.pdf. Diakses pada 5 Oktober 2015, Pukul 06.00 WIB.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung : Alfabeta.

Susanti, N. (2013). Hubungan antara Dukungan Sosial dan Daya Juang dengan Orientasi Wirausaha pada

Program Profesi Apoteker Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta. Empathy Jurnal Fakultas Psikologi. Vol. 2 No. 1.

Tian, Y., & Xiuzhen F. (2014). Adversity Quotient, Environmental Variabels and Career Adaptability in Student Nurses. Journal of Vocational Behavior. Vol. 85 (251-257).

Wijaya, R. (2013). Anxiety Uncertainty Management Mahasiswi Inholland Program Studi Manajemen Bisnis Internasional. Jurnal E-Komunikasi. Vol. 1 No. 1 (1-10).




DOI: https://doi.org/10.15575/psy.v3i2.1111

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


web
stats

View My Stats

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.