PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN DAN ANALISIS MASALAH PADA PSIKOLOGI FAAL MELALUI PEMBELAJARAN BERBASIS AKTIVITAS


Ambar Sulianti(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to know the effect of learning based activity toward understanding of concepts and problem analysis in psyco-pshysiology class of pshycology faculty, Islamic state university. Participants are 68 first year students which are divided into control group and treatment group. 34 students of control group have lecturing and multimedia non animated method while other 34 studends of treatment group have activity based learning method.  Data were analyzed using Independent T-Test. Result shows that activity based learning method improve the understanding of concepts and problem analysis ability.  


Keywords


method, activity, pshyco-physiology

Full Text:

PDF

References


Abrorachman. 1993. Psikologi pendidikan. Yogyakarta: Tiara wacana.

Ahmad,M dan Joko,S. 1997. Psikologi pendidikan. Jakarta: Pustaka setia.

Arsyad, A. 2002. Pendekatan pembelajaran. Jakarta:PT Raja Grafindo Persada.

Bahri, Dj S. 2000. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Burton, 1986 Dalam Syamsuddin,A. 2001. Psikologi Pendidikan .Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Cholil,U. 1995. Ikhtisar psikologi pendidikan, Surabaya: Duta Arkasa.

Costa, AL. 1985. The Principals’sRole in and Hancing Thingking Skills. Alxandria: ASCD.

Dahar, RW. 2010. Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Dalyono,M. 2009. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Dierich, P.D., 1999. Dalam Solihin,L. 2001. Aktivitas Belajar Anak. Http://www.1.bpkpenabur.or.id

Dimyati dan Mudjiono. 2002. Belajar dan Pebelajaran, Jakarta:Penerbit Kerjasama Pusat Perbukuan Depdiknas dan PT Rineka Cipta,

Hopkins, W. S. and Moore, K. D. 1991. Student teaching supervisor's handbook. School of Education and Behavioral Sciences, Cameron University: Lawton.

Isjoni. 2009. Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.

Joyce, B. Weil, M., & Calhoun, E. 2000. Models of Teaching. London: Allyn and Bacon.

Kusmana,E. 1989. Analisis Terhadap Aspek-Aspek Kepemimpinan yang MempengaruhiTingkat Stabilitas dan Prestasi Akademik Perguruan Tingggi Swasta. Disertasi, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Mudyaharjo,R. 1985. Dasar-Dasar Kependidikan. Bandung: IKIP

Muhibbin Syah. 2004. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2003. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosida Karya

Mulyono,A. 2003. Pendidikan bagi anak berkesulitan belajar. Rineka Cipta; Jakarta

Munandar, U. 2002. Kreativitas dan Keberbakatan: Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Baka. Jakarta: Gramedia.

Nurhadi, B. Yasin, A.G. Senduk (2004). Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Penerbit Universitas Negeri Malang: Malang.

Sardiman, AM. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sardiman,AS. 2003. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sarwono,SW. 1978. Berkenalan dengan Aliran-Aliran dan Tokoh-tokoh Psikologi, Jakarta: Bulan Bintang.

Schunk, D. H. 2000. "Motivation for achievement: Past, present, and future". Issues in Education: Contributions from Educational Psychology, 6, 161-165.

Sudjana, N. 2000. Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sudjana,N dan Rifai,A. 2002. Media Pengajaran. Cetakan ke-5. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sudjana, N. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Cetakan ke-15. Bandung: PT. Ramaja Rosdakarya.

Sudrajat,A. Teori-teori belajar. Didownload dari: ttp://muhammadsalahuddin.student. umm.ac.id/2010/01/29/teori-teori-belajar.

Sumiati dan Asra. 2008. Pendekatan pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.

Suryabrata,S. 1998. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Tadjab, 1992. Ilmu jiwa pendidikan, Malang: Karya Abditama.

Wasty, S. 1998. Psikologi pendidikan, Jakarta : Rineka Cipta.

Winkel,WS. 2005.Psikologi Pengajaran, Yogyakarta:Penerbit Media Abadi.

Yusufhadi,M. 2004. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, Jakarta:Penerbit Prenada Media.




DOI: https://doi.org/10.15575/psy.v5i2.2152

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


web
stats

View My Stats

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.