HUBUNGAN CITRA MERK BUS (MGI) DENGAN KEPUASAN KONSUMEN PADA TRAYEK BANDUNG-SUKABUMI


Ulfa Chairunnisa(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to study correlation between brand image and customer satisfaction. Quantitative design using correlational method involved 350 MGI bus customer in Bandung-Sukabumi route. Instruments used are Brand Image Inventory (37 item) and Customer Satisfaction Index (37 item). Cooeficient  correlation resulted is 0.684 which means that there is positive correlation between brand image and customer satisfction. High brand image correlated with high customer satisfaction while low brand image correlated with low customer satisfaction.


Keywords


Bus brand image, customer satisfaction

Full Text:

PDF

References


Alfiyah, Viny. (2012). Sopir Bus MGI Mengecewakan. (online). Tersedia: http://radarsukabumi.com/?p=3597 (diakses 18 Maret 2013).

Alma, Buchari. (2011). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Andreas. (2011). (online). Tersedia: http://andreas23.multiply.com/photos/photo/39/5 (diakses 16 Juli 2012).

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prodesur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktik). Jakarta: Rineka Cipta.

_________. (2007). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Atkinson, dkk. (n.d). Pengantar Psikologi Edisi Kesebelas Jilid 1. Batam: Harcourt Brace & Company.

Azwar, Saifudin. (2010). Sikap Manusia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bungin, Burhan. (2011). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Kumunikasi, Ekonomi, dan Kebijakan Publik Serta Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.

Champion, Dean J. 1981. Basic Statistics for Social Research. Second Edition. New York: Macmillan Publishing Co. Inc.

Departemen Agama RI. (2005). Al-Quran dan Terjemahnya Special for Women. Bandung: SYGMA.

Ferdinand, A. T. (1999). “Strategic Patways Toward Sustainable Competitive Advantage”. Unpublished DBA Thesis, Soutern Cross, Lismore, Australia.

Ferrinadewi, Erna. (2008). Merek dan Psikologi Konsumen. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Fitriana, Rahmani. (2011). About Bus.(online). Tersedia: http://rahmanifitriana.blogspot.com/2011/04/talk-bout-bus.html (diakses 16 Juli 2012).

Friedenberg, Lisa. (1995). Psychological Testing: Design, Analysis and Use. The University of North Carolina at Asheville.

Hasson, Bruno. (2008). Fashion Branding (Tujuh jurus sukses Branding Bisnis MLM Fashion). Jakarta: PT.Gramedia Pustaka.

Irawan, Handi. (2003). Indonesian Customer Satisfaction (Membedah Strategi Kepuasan Pelanggan Merek Pemenang ICSA). Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Jamieson, Susan. (2004). Medical Education. Blackwell Publishing Ltd.

Johannes. (2009). Kepuasan Pelanggan: Riviu dan Pengembangannya dalam Melakukan Penelitian. Jurnal Manajemen Pemasaran Modern, Vol.1 No.1, hal.53.

Kotler, Philip. (2000). Marketing Management, The Millennium Edition, New Jersey: Prentice- Hall International, Inc.

_________. (2002). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT. Prenhallindo.

Kotler, Philip and Gary Amstrong.(2008). Principles of Marketing. Unites States of America : Prentice Hall.

________. (2001). Prinsip-Prinsip Pemasaran Jilid 1 Edisi Kedelapan. Jakarta: Erlangga.

Kotler, Philip & Keller (2009). Manajemen Pemasasaran Edisi Keduabelas Jilid 1. Indonesia: Indeks.

Norman, Geoff (2008). Likert Scales, Levels of Measurement and “The Laws” of Statistic. Canada: Mc. Master University, 1200 Main St. W., Hamilton, ON L8N3Z5.

Pamungkas & Diah. (2010). Evaluasi Tarif Angkutan Umum Penumpang Kota Semarang (Studi Kasus Bus Patas AC Rute Banyumanik - Pasar Johar dan Pucang Gading-Ngaliyan). (online). Tersedia: http://eprints.undip.ac.id/34582/5/2098_chapter_II.pdf (diakses 3 Mei 2013)

Purnomo, Dony. (2012). Unsur-Unsur Dasar Transportasi.(online). Tersedia: http://pinterdw.blogspot.com/.../unsur-unsur-dasar--transportasi.html (diakses 19 Juli 2012).

Rangkuti, Freddy. (2007). Riset Pemasaran. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Sambe, Nur Jannah. (2012). Hubungan Antara Citra Merek Sophie Paris dengan Konsep Diri Siswi Kelas XI dan XII Madrah Aliyah Negeri (MAN) 1 Kota Bandung. Skripsi Psikologi UIN SGD Bandung ( Juli 2012).

Sarwono, Jonathan (2009). Statistik Itu Mudah: Panduan Lengkap Untuk Belajar Komputasi Statistik Menggunakan SPSS 16. Yogyakarta: ANDI.

Sudjana. (2005). Metoda Statistik. Bandung: Tarsito.

Shimp, Terence A. (2003). Periklanan Promosi Aspek Tambahan Komunikasi Terpadu. Jakarta: Erlangga.

Simamora, Bilson. (2008). Panduan Riset Perilaku Konsumen. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supranto (2006). PENGUKURAN TINGKAT KEPUASAN PELANGGAN Untuk Menaikkan Pangsa Pasar. Jakarta: Rineka Cipta.

Sutisna. (2002). Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. Bandung: Rosda.

Tjiptono, Fandy & Chandra, G. (2011). Service, Quality, & Satisfaction Edisi: 3. Yogyakarta: ANDI.

Umar, Husein. (2005). Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.




DOI: https://doi.org/10.15575/psy.v5i2.2157

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


web
stats

View My Stats

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.