HUBUNGAN ANTARA KOMPETENSI SOSIAL DAN KEPERCAYAAN DIRI PADA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.15575/psy.v5i2.2160Keywords:
social competency, self-esteemAbstract
This research used non-experimental approach with correlational technique studying whether social competency correlated with self-esteem. Purposive sampling were taken from 343 students of grade X Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Bandung. Data were collected using social competency scale and self-esteem scale. Result shows that there is significant correlation between social competency and self-esteem with cooficient correlation 0,565 at significancy level (0,000). High social competency produce highself-esteem whereas low social competency result low self-esteem.
References
Acocella & Calhoun. 1995. Psikologi Tentang Penyesuaian Dan Hubungan
Kemanusiaan. Terjemah oleh Satmoko, Semarang : Ikip Semarang.
Agustina, Ira. 2011. Hubungan Resiliensi dengan Kompetensi Sosial pada Mahasiswa Psikologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung yang Berasal dari Keluarga Bercerai. Skripsi. Jurusan Psikologi Fakultas Psikologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Ahmadi, Abu, Dr. H. 1991. Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT. Rineke Cipta
Ali & Asrori. 2004. psikologi remaja. Jakarta: Bumi Aksara.
Al-Uqshari, Yusuf. 2005. Percaya Diri Pasti. Jakarta: Gema Insani Press. Diunduh tanggal 12 Mei 2013 darihttp://books.google.co.id/books?id=Zpm8Y3iDZiYC&printsec=frontcove &dq=percaya+diri&hl=id&sa=X&ei=sZmOUdKlNYnrAeCh4GABg&ved=0CC0Q6AewAA.
Alwisol. 2004. Psikologi Kepribadian. Malang: Universitas Muhamadiyah Malang.
Angelis, De Barbara. 1997. Confidence: Percaya Diri Sukses dan Kemandirian. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
________________. 2010. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Astriani. Lina. 2010. Pengaruh Kepercayaan Diri terhadap Peak Perfomance Atlet Bola Basket Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri di Kota Malang. Fakultas Psikologi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Skripsi. Diunduh tanggal 10 Desember 2012 dari http://lib.uin-malang.ac.id/thesis/fullchapter/04410066-lina-astriani.ps.
Azwar, Saifuddin. 1999. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
______________. 2004. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
______________. 2009. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Creswell, John W. 2010. Research Design Pendekatan kualitatif, Kuantitatif dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Darajat, Zakiah. 1990. Kesehatan Mental. Jakarta: Gunung Agung.
Denham, S., A.,& Queenan, P., 2003. Preschool Emotional Competence: Pathway To Social Competence. Journal Of Child Development. Vol. 74, No 1, 238-256.
Denny, Richard. 2007. Motivate to win Edisi III-Cara Memotivasi Diri Sendiri dan Orang lain. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama. Diunduh tanggal 12 Mei 2013 dari http://books.google.co.id/books?id=YKG9BTOV2n0C&pg=PA43&dq=peraya+diri&hl=id&sa=X&ei=sZmOUdKlNYnrAeCh4GABg&ved=0CE8Q6AEwBw
Friedenberg, Lisa. 1995. Psychological Testing, Design, Analysis and Use. Allyn and Bacon.
Gunarsa. 1990. Psikologi Remaja. Jakarta; PT BPK Gunung Mulia.
Guildford, J.P. and Benjamin Fruchter. Fundamental Statistics in Psychology and Education. New York: McGraw-Hill, 1973.
Hakim, Thursan. 2002. Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Puspa Swara.
Hurlock, EB. 1999. Psikologi Perkembangan, Suatu Pendekatan Sepanjang
Rentang Kehidupan. Edisi kelima. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Hurlock, EB. 1980. Psikologi Perkembangan. Edisi kelima. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Katz, Samantha. 2004. Social and Personality Development. Powerpoint. Diunduh tanggal 10 Desember 2012.
Krasnor, R et al. 1996. International Journal of Behavior Development. American Psychological Association.
Latifah, L., 2000. Kompetensi Sosial, Status Sosial, dan Viktimisasi Disekolah Dasar. Skripsi (Tidak Diterbitkan), Yogyakarta: Fakultas Psikologi Universitas Gajah Mada.
Lauter, P. 2002. Tes Kepribadian. Jakarta: Gaya Media Pratama.
Lindenfield, Gael. 1997. Mendidik Anak agar Percaya Diri (alih bahasa: Ediati Kamil). Jakarta: Arcan.
Lindenfield, Gael. 1994. Confident Children. Glasgow. Harper Collins Publisher.
L’abate, L. 1990. Building Family Competence Primary and Secondary Prevention Strategies. London: Sage Publication.
Papalia, Olds. Feldman. 2002. Human Development - Perkembangan Manusia
edisi 10. Kota Jakarta: Penerbit Salemba Humanika.
Rifki, Mustofa. 2008. Pengaruh Rasa Percaya Diri terhadap Prestasi
Belajar Siswa di SMA Islam Al-Maarif Singosari Malang. Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Fakultas Tarbiyah UIN Malang. Skripsi. Diunduh tanggal 10 Desember 2012 dari http://lib.uin-malang.ac.id/thesis/fullchapter/03160015-mustofa-rifki.ps.
Rohman, Ujang & Yuliana, Neneng. 2010. Hubungan Konsep Diri dengan
Kompetensi Sosial pada Siswa Kelas VIII MTS Ad-Dawa Bekasi Tahun Pelajaran 2006-2007. Fakultas Psikologi UIN. Psympathic, Jurnal Ilmiah Psikologi. No1:45-58 Vol.III tahun 2010.
Rubin, K.H., & Rose-Krasnor, L. (1992). Interpersonal problem solving and
social competence in children. In V.B. Van Hasselt & M. Hersen (Eds.). Handbook of Social Development : A Lifespan Perspective (pp. 283-323). New York: Plenum Press.
Santrock, John W. 2002. Life Span Development-Perkembangan Masa Hidup
edisi kelima jilid 2. Kota Jakarta: Penerbit Erlangga.
Santrock, John W. 2003. Adolescence perkembangan remaja edisi 6. Jakarta:
Erlangga.
Siegel, Sydney. 1992. Statistik Nonparametrik Untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Sudianto, Asep. 2007. Hubungan Antara Kompentensi Sosial Dengan Prestasi
Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uin Malang. Skripsi. Fakultas Psikologi UIN Malang. Diunduh tanggal 14 Mei 2013-05-17 dari http://lib.uin-malang.ac.id/thesis/fullchapter/03410075-asep-sudianto.ps
Sudjana. 1992. Metode Statistika. Bandung: Penerbit Tarsito.
______. 2005. Metode Statistika. Bandung: Penerbit Tarsito.
Sugiyono. 2003. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif,
dan R&D. Bandung:Alfabeta
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
The author whose published manuscript approved the following provisions:
1. The right of publication of all material published in the journal / published on the E-Journal of Psychology website is held by the editorial board with the knowledge of the author (moral right remains the author of the script).
2. The formal legal provisions for access to digital articles of this electronic journal are subject to the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), which means that the Journal of Psychology reserves the right to save, transmit media / format, manage in database form, , maintain, and publish articles without requesting permission from the Author as long as it continues to include the name of the Author as the owner of Copyright.
3. Printed and published print and electronic manuscripts are open access for any purposes. In addition to these objectives, the editorial board shall not be liable for violations of copyright law.
Â




