Hubungan Self Efficacy Akademik dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Sedang Menyelesaikan Skripsi


Annisa Rosni Zusya(1*), Sari Zakiah Akmal(2)

(1) Universitas YARSI, Indonesia
(2) Universitas YARSI, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Having graduated not at the right time is a common phenomena among college students and  procrastinantion which is delaying the final assignment become the reason. One of factors that affect  procrastination is self-efficacy. Self-efficacy that is predicting academic achievement is academic self-efficacy. This research uses quantitative methods to examine the relationship between academic self-efficacy and academic procrastination among 210 students who are completing the last assignment. Instrument used are academic procrastination scale and academic self-efficacy scale. Result shows that there is no significant correlation between academic self-efficacy and academic procrastination among students who were completing the last assignment (r = -0.059, p = 0.398). Besides, academic procrastination had significant differences by age, gender, year of admission, residence, and activities. In the same time, the academic self-efficacy had differences by age, year in, obstacles and activities. 


Keywords


Self Efficacy Akademik, Prokrastinasi Akademik, Mahasiswa Skripsi

Full Text:

PDF

References


Ahmaini, D. (2010). Perbedaan prokrastinasi akademik antara mahasiswa yang aktif dengan yang tidak aktif dalam organisasi kemahasiswaan pema USU. (Skripsi). Fakultas Psikologi Universitas Sumatera Utara, Medan.

Aini, A. N. (2011). Hubungan antara kontrol diri dengan prokrastinasi dalam menyelesaikan skripsi pada mahasiswa Universitas Muria Kudus. Jurnal Psikologi Pitutur, 1(2)

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise Of Control. New York: Freeman and Company

Chu, A. H. C. & Choi, J. N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effectsof “active” procrastination behavior on attitudes and performance. The Journal of Social Psychology, 145(3), 245 – 265.

Fibrianti, I. D. (2009). Hubungan antara dukungan sosial orangtua dengan prokrastinasi akademik dalam menyelesaikan skripsi pada mahasiswa fakultas psikologi Universitas Diponegoro (Skripsi). Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro, Semarang.

Fitriani, A. U. (2016). Peran self-efficacy for self-regulated learning (srl) dan srl dalam memprediksi perilaku prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang sedang menyusun skripsi serta tinjauannya dalam perspektif Islam (Skripsi). Fakultas Psikologi Universitas YARSI, Jakarta.

Fuadi, R. (2013). Hubungan antara hope for success dan fear of failure dengan prokrastinasi pada mahasiswa Universitas Indonesia dalam mengerjakan skripsi. (Skripsi). Universitas Indonesia, Depok.

Hasanah, L. N. (2011). Self-efficacy dan motivasi berprestasi sebagai prediktor prokrastinasi akademik pada mahasiswa. Jurnal Psikologi, IV(2).

Julianda, B. N. (2012). Prokrastinasi dan self-efficacy pada mahasiswa fakultas psikologi Universitas Surabaya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, 1(1).

Khusniatun. (2014). Hubungan antara resiliensi dan prokrastinasi akademik pada mahasiswa program studi psikologi fakultas ilmu sosial dan humaniora Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 2(2).

McCloskey, J. D. (2011). Finally, my thesis on academic procrastination (Thesis). The University of Texas, Texas.

Nuruddin, I. (2010). Hubungan antara self-efficacy dengan perilaku prokrastinasi akademik pada mahasiswa Al-Hidayah Wajak Malang (Skripsi). Fakultas Psikologi UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang.

Rahmawati, D. A. (2011). Hubungan antara konsep diri akademik dan dukungan sosial teman dengan prokrastinasi akademik penulisan skripsi pada mahasiswa (Tesis) Universitas Gajah Mada, Yogyakarta.

Rauf, N. W. (2015). Hubungan antara academic self-efficacy dan kecenderungan mengalami academic burnout pada mahasiswa serta tinjauannya menurut agama Islam. (Skripsi). Universitas YARSI: Jakarta

Rohmatun. (2013). Hubungan self-efficacy dan pola asuh otoriter dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa. Jurnal Ecopsy, 1(1).

Schowenburg, H. C. & Dewitte, S. (2002). Procrastination, temptations, and incentives: the struggle between the present and the future in procrastinators and the punctual. European Journal Of Personality, 16.

Siaputra, I. P. (2012). Subjective and projective measures of thesis writing procrastination: real world and the sims world. Anima Indonesian Psychological Journal, 26

Sokolowska, J. (2009). Behavioral, cognitive, affective and motivational dimensions of academic procrastination among community college students: A methodological approach. New York University

Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical of quintessential self-regulatiory failure. Psychological Bulletin, 133(1)

Wibowo, R. F. (2014). Self-efficacy dan prokrastinasi pada mahasiswa fakultas psikologi Universitas Surabaya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, 3(1).

Zajacova, A., Scott M. L, et.al.. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research In Higher Education, 46(6).




DOI: https://doi.org/10.15575/psy.v3i2.900

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


web
stats

View My Stats

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.