Strategi Komunitas Mutiara Muslimah Purwakarta Dalam Tabligh Bil-Khitobah


Erlynda Charelia Putriana(1*), Aep Wahyudin(2), Tata Sukayat(3)

(1) Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to find out the tabligh bil-khitobah strategy carried out by the Muslim pearl community. With the intended aspects, namely regarding the formulation, steps, and methods of tabligh bil khitobah. The theories used are Fred R. David's management strategy theory, Lasswel's communication science theory, and al-Bayanuni's da'wah strategy theory. The research method is a qualitative descriptive method that uses a qualitative approach. The results of the study show that the Muslim pearl community formulates khitobah by planning visions and missions, programs, and themes, implementation by promoting and carrying out planned activities, and evaluation to find out the weaknesses of activities. Khitobah steps by determining missionaries, knowing the characteristics of members, the necessary media or tools, and khitobah materials that are in accordance with the needs. And three methods of khitobah are sentimental strategy, rational strategy, and sensory strategy.

Full Text:

PDF

References


Ahmad. (2020). Manajemen strategis. Makassar: CV. Nas Media Pustaka.

Al-Bayanuni, A. F. (2021). Pengantar studi ilmu dakwah. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Aminuddin. (2016). Semantik: Pengantar studi tentang makna. Sinar Baru Algensindo.

Apud, dkk. (2018). Dakwah Kemas Mahmud melalui kegiatan training motivasi dalam tabligh. Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam.

Aripudin, O., dkk. (2020). Manajemen strategi teori dan implementasi. Banyumas: CV. Persada.

Aryanti, D. (2014). Strategi dakwah Islam radio komunitas santri: Studi kasus Pondok Pesantren Ummul Quro Al-Islam Bogor-Jawa Barat (Skripsi, UIN Jakarta).

Aziz, M. A. (2017). Ilmu dakwah. Jakarta: Kencana.

Cangara, H. (2012). Pengantar ilmu komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo.

Erviana, W. N. (2021). Strategi khitobah remaja masjid: Studi deskriptif remaja Islam Masjid Besar Kecamatan Ciparay, Kabupaten Bandung (Skripsi, UIN Bandung).

Fakhruroji, M. (2017). Dakwah di era media baru. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Haq, A. (2021). Strategi dakwah Jaringan Pemuda dan Remaja Masjid Indonesia (JPRMI) di Kota Bukittinggi. Jurnal Penelitian Agama dan Masyarakat, UIN Yogyakarta.

Japarudin. (2017). Humor dalam aktivitas dakwah. Jurnal Jurusan Dakwah, IAIN Bengkulu.

Kumolo, I. C. (2021). Strategi dakwah program “Bincang Ringan Angkringan” di Yufid TV. Jurnal Audiens, UMY.

Maesaroh, S. (2016). Strategi tabligh Gus Nur. Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Muklis. (2018). Strategi dakwah al-Bayanuni: Analisis strategi Muhammad Abu Fatah Al-Bayanuni dalam kitab Al-Madkhal Ila Ilmi Dakwah. Jurnal Ilmu Komunikasi.

Mulyana, D. (2007). Ilmu komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ridwan, A., dkk. (2018). Khitobah walimah sebagai model tabligh. Jurnal Ilmu Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Saebani, B. A. (2007). Sosiologi agama. Bandung: PT Refika Aditama.

Sirajudin, M. (2014). Pengembangan strategi dakwah melalui media internet (Peluang dan tantangan). Jurnal Bimbingan dan Penyuluhan Islam, UIN Makassar.

Sukayat, T. (2009). Quantum dakwah. Bandung: Rieneka Cipta.

Sukayat, T. (2015). Ilmu dakwah: Perspektif mabadi’ asyarah. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Tajiri, H. (2015). Etika dan estetika dakwah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Taufiqurokhman. (2016). Manajemen strategik. Diterbitkan oleh Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Prof. Dr. Moestopo Beragama.

Wahyudin, A. (2022). Refleksi filsafat dan komunikasi. Sumedang: CV. Mega Press Nusantara.

Yatminiwati, M. (2019). Manajemen strategi: Buku ajar perkuliahan bagi mahasiswa. Diterbitkan oleh Widya Gama Press.

Yunus, E. (2016). Manajemen strategis. CV. Andi Offset.

Jurnal

Apud, dkk. (2018). Dakwah Kemas Mahmud melalui kegiatan training motivasi dalam tabligh. Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam.

Japarudin. (2017). Humor dalam aktivitas dakwah. Jurnal Jurusan Dakwah, IAIN Bengkulu.

Kumolo, I. C. (2021). Strategi dakwah program “Bincang Ringan Angkringan” di Yufid TV. Jurnal Audiens, UMY.

Maesaroh, S. (2016). Strategi tabligh Gus Nur. Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Muklis. (2018). Strategi dakwah al-Bayanuni: Analisis strategi Muhammad Abu Fatah Al-Bayanuni dalam kitab Al-Madkhal Ila Ilmi Dakwah. Jurnal Ilmu Komunikasi.

Ridwan, A., dkk. (2018). Khitobah walimah sebagai model tabligh. Jurnal Ilmu Dakwah, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Sirajudin, M. (2014). Pengembangan strategi dakwah melalui media internet (Peluang dan tantangan). Jurnal Bimbingan dan Penyuluhan Islam, UIN Makassar.




DOI: https://doi.org/10.15575/tabligh.v8i1.28660

Refbacks

  • There are currently no refbacks.