HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN EMOSI DENGAN KINERJA GURU MTS ATTAQWA KOTA TANGERANG
DOI:
https://doi.org/10.15575/psy.v5i1.2147Keywords:
emotional intelegence, performance, teacherAbstract
This research based on the phenomena that some teachers have not done their job effectively and efficiently. It is expected that emotional intelegence has correlation with that phenomena. Emotional intelegence is an individual ability to know their own emotion, manage the emotion, motivate themselves, have emphaty and skill in relationship. Some aspects in emotional intelegence expected have correlation with performance. Population are teachers MTs At Taqwa Tangerang who are actively doing the teaching and learning process. This research used quantitative methodology with correlational analysis. Subjects are 100 teachers. Result shows that thitung is more than ttabel. Therefore, H0 is not accepted and H1 is accepted so that there is positive correlation between emotional intelegence and teachers performance at MTs At Taqwa Tangerang.
References
Agustian, A. 2001. Emotional Spiritual Quo-tient. Jakarta: Arga.
Ahiri, J, 2003, Validitas dan Reabilitas Tes: Deskripsi Konsep dan Aplikasinya da-lam Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Dep-diknas Pusat Teknologi Komunikasi dan Informasi Pendidikan.
Aldag, Roman J., and Stearns, Timothy., 1987, Management, Chicago: South Western Publishing Co.
Arikunto, S, 2003, Dasar-dasar Evaluasi Pen-didikan, Jakarta : Bumi Aksara.
Azwar, S, 2004. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dalyono, M., 1997, Psikologi Pendidikan, Ja-karta: Rineka Cipta.
Goleman, D., 2000, Emotional Intelligence, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Gsianturi, 2005, Jabatan Tinggi, EQ Rendah?, http://www.kompas.co.id/,
Hartati, N, et.al., 2004, Islam dan Psikologi, Jakarta: Raja Grafindo Persada,
Ibda, F. 2000, Emotional Intellegence dalam Dunia Pendidikan. Banda Aceh: Fakul-tas Tarbiyah, IAIN Ar-Raniry, Jurnal Didaktika.
J.L., Gibson., dan Cevich, Ivan., 1993, Organi-sasi dan Manajemen. Jakarta: Erlangga
K. Cooper, Robert., dan Sawaf, Ayman., 2002, Executive EQ. Jakarta: Gramedia
Kountur, R., 2003, Metode Penelitian untuk Penulisan Skripsi dan Tesis, Jakarta: Pe-nerbit PPM.
Lembaga Kajian Pendidikan Keislaman dan Sosial (LeKDiS), 2005. Standar Nasio-nal Pendidikan. Ciputat: Han.s Print.
Mangkunegara, A.A. Anwar Prabu., 2004, Ma-najemen Sumber Daya Manusia Perusa-haan. Bandung: Rosdakarya.
Munandir, 2001, Ensiklopedia Pendidikan, Malang: Um Press.
Najati, U. 1997. Al Qur’an dan Ilmu Jiwa. Bandung: Pustaka.
Nawawi, H., 1996, Administrasi Pendidikan, Jakarta: PT. Gunung Agung,
--------------------, 1985, Organisasi Sekolah dan Pengelolaan Kelas, Jakarta: PT. Gunung Agung,
Nggermanto, A, 2002, Quantum Quotient. Bandung: Nuansa
Nitisemoto, A. S., 1996, Manajemen Personalia. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nurdin, S., dan Usman, M. B, 2002, Guru Profesional dan Implementasi Kuriku-lum Jakarta: Ciputat Press.
Poerbakawatja, R. S., 1990, Ensiklopedia Pen-didikan. Jakarta: Gunung Agung.
Poerwadarminta, WJS., 1988, Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Pusat Pengembangan Tasawuf Positif, 2002, Menyinari Relung-relung Ruhani, Jakar-ta: Hikmah..
Rahmat, J dkk. 2002. Menyinari Relung-Re-lung Ruhani. Jakarta: Iman
Rose, C, dan J. Nicholl, Malcom., 2002, Cara Belajar Cepat Abad XXI. Bandung: Nuansa.
Rusyan, T, dkk, 1994, Pendekatan dalam Pro-ses Belajar Mengajar, Bandung: Rosda
Sabri, M. A, 1996. Psikologi Pendidikan, Ja-karta: Pedoman Ilmu Jaya.
--------------------, 2001. Pengantar Psikologi Umum dan Perkembangan, Jakarta: Pe-doman Ilmu Jaya
Segal, J., 2000, Melejitkan Kepekaan Emo-sional, Bandung: Kaifa
Semiawan, C. R., 2002. Belajar dan Pembe-lajaran dalam Taraf Pendidikan Usia Dini Jakarta: Prenhallindo.
Setiadi, A.V. Aryaguna. 2001, Hubungan an-tara Kecerdasan Emosional dengan Ke-berhasilan Bermain Game. Surabaya: Universitas Surabaya, Anima, Indonesia Psychological Journal.
Shaleh, A. R., dan Wahab, M. A., 2004. Psikologi Suatu Pengantar dalam Pers-pektif Islam. Jakarta: Kencana.
Shapiro, L. E, 1998. Mengajarkan Emotional Intellegence pada Anak. Jakarta: Grame-dia Pustaka Utama.
Simanjuntak, P. J., 2005. Manajemen dan Evaluasi Kinerja. Jakarta: LPFE UI.
Stein, S. J. & Book, H. E., 2002. Ledakan EQ. Bandung: Kaifa.
Subroto, S, 1997. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudijono, A, 2004. Pengantar Statistik Pen-didikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo
Sudjana, 1996. Metoda Statistik. Bandung: Tarsito
Suharsono, 2004, Akselerasi Intelegensi; Opti-malkan IQ, EQ dan SQ. Depok: Inisiasi Press
-----------, 2003. Mencerdaskan Anak. Depok: Inisiasi Press
Suprihanto, J, 1997. Manajemen Sumber Daya Manusia II. Jakarta: Karunika UT.
Usman, M. U, 2006. Menjadi Guru Pro-fesional. Bandung: PT. Remaja Rosda-karya
UUSPN, 2003. Undang-undang Republik In-donesia No. 20 Tahun 2003. Bandung: Citra Umbara.
Wahyono, T, 2001. Memahami Kecerdasan Emosi Melalui Kerja Sistem Limbik. Su-rabaya: Universitas Wangsa Manggala, Anima, Indonesian Psychological Jour-nal
Wijaya, C., dan Rusyana, A. T, 2000. Kemam-puan Dasar Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Yafie, 2002. Beragama Secara Praktis Agar Hidup Lebih Bermakna. Jakarta: Hik-mah
Yusuf, S, 2004. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Rosdakarya
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
The author whose published manuscript approved the following provisions:
1. The right of publication of all material published in the journal / published on the E-Journal of Psychology website is held by the editorial board with the knowledge of the author (moral right remains the author of the script).
2. The formal legal provisions for access to digital articles of this electronic journal are subject to the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike license (CC BY-SA), which means that the Journal of Psychology reserves the right to save, transmit media / format, manage in database form, , maintain, and publish articles without requesting permission from the Author as long as it continues to include the name of the Author as the owner of Copyright.
3. Printed and published print and electronic manuscripts are open access for any purposes. In addition to these objectives, the editorial board shall not be liable for violations of copyright law.
Â