Providing Rewards as an Effort to Grow Self-Confidence in Madrasah Ibtidaiyah Students


Alia Latifah(1*), Ichsan Ichsan(2)

(1) Magister Pendidikan Guru Madrasah Intidaiyah, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
(2) Magister Pendidikan Guru Madrasah Intidaiyah, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


In the learning process there needs to be motivation so that students can improve their learning outcomes. By participating in learning activities, students are expected to be able to develop themselves socially, emotionally, intellectually, linguistically, morally and personally in the positive direction that everyone wants. This is inversely proportional to the current reality that there are still students who are shy or don't dare to express their thoughts in public.thus making students less confident when answering questions from the teacher so that rewards come out as reinforcement. This study aims to reveal the giving of rewards to students' self-confidence. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques in the form of interviews. The subject of this research is a class III teacher at MI Al-Mutaqin. The results of the study revealed that the application of rewards to students at the elementary school/Madarsah Ibtidaiyah level was given by the teacher in learning including giving verbal rewards. The reward given has the impact of growing students self-confidence in learning.

Keywords: Confidence, Madrasah Ibtidaiyah, Reward


Keywords


Confidence; Madrasah Ibtidaiyah; Reward

Full Text:

PDF

References


Asiyah, A., Walid, A., & Kusumah, R. G. T. (2019). Pengaruh Rasa Percaya Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa pada Mata Pelajaran IPA. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 217–226. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p217-226

Basra. (2020). Persepsi Siswa Terhadap Pemberian Reward Dalam Pembentukan Kepercayaan Diri Pada Siswa Smp Semayoen Nusantara Di Aceh.

Febianti, Y. N. (2018). PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN PEMBERIAN REWARD AND PUNISHMENT YANG POSITIF. Jurnal Edunomic, 6(2), 93–102.

Fitri, A. (2017). Perencanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah POTENSIA, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.33369/jip.2.1

Hamalik Oemar. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran. Alfabeta.

Hanifah Ameliah, I., & Munawaroh, M. (2016). PENGARUH KEINGINTAHUAN DAN RASA PERCAYA DIRI SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS VII MTs NEGERI I KOTA CIREBON. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 5(1), 9–21. https://doi.org/10.24235/eduma.v5i1.598

Hapsari, R. P. (2013). Studi Tentang Pelaksanaan Pemberian Reward dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Kelompok-a di TK Islam Al-Azhar 35 Surabaya Study Councering the Implemetation of Reward in Increasing Motivation for Learning Group-a in Al-Azhar 35 Islamic Kindergarten 35 Su. Jurnal BK Unesa, 04(01), 274–284.

Hero, H., & Esthakia, M. (2021). Implementasi Pemberian Reward Kepada Siswa Kelas Iv Sdk Waiara. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 6(2), 322–332. https://doi.org/10.36989/didaktik.v6i2.137

Hero, H., & Sni, M. E. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 129–139. https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i2.1568

Islami, C. C., Gustiana, E., & Haerudin, D. A. (2023). Upaya Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini dengan Pemberian Apresiasi Pendahuluan Pendidikan anak usia dini yang memasuki usia pra sekolah yaitu anak-anak. 162–171.

Karya, I. wayan. (2019). Asumsi Dasar Teori Kognitif, Behavioristik Dan Humanistik. Bawi Ayah: Jurnal Pendidikan Agama Dan Budaya Hindu, 8(2), 40–48. https://doi.org/10.33363/ba.v8i2.295

Lesilolo, H. J. (2019). Penerapan Teori Belajar Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 4(2), 186–202. https://doi.org/10.37196/kenosis.v4i2.67

Magdalena, M. (2018). Melatih Kepercayaan Diri Siswa dalam Menyatakan Tanggapan dan Saran Sederhana melalui Penguatan Pujian pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 237–245. https://doi.org/10.31539/kibasp.v1i2.282

Muamar, I. (2021). PENGARUH PEMBERIAN REWARD TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AL-ISLAM DI SMP MUHAMMADIYAH SEKAMPUNG LAMPUNG TIMUR. 6.

Nasution, W. N. (2017). Perencanaan Pembelajaran: Pengertian, Tujuan dan Prosedur. Ittihad, 1(2), 185–195.

Noor, N., & Safitri, M. (2022). Pengaruh Pemberian Reward terhadap Kepercayaan Diri Siswa pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. 9(3), 172–180.

Pertiwi, S. P., Sedanayasa, G., & Antari, M. (2014). Penerapan Konseling Behavioral Dengan Teknik Pemberian Reward Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII A3 Smp Negeri 2 Sawan Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1).

Prasetyo, A. H., Prasetyo, S. A., & Agustini, F. (2019). Analisis Dampak Pemberian Reward dan Punishment dalam Proses Pembelajaran Matematika. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(3), 402. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i3.19332

Putri, N., & Refnaldi, R. (2020). Rewards and Punishments Given By the Teacher in Teaching English As Foreign Language in Indonesian Context. Journal of English Language Teaching, 9(1), 75. https://doi.org/10.24036/jelt.v9i1.107819

Rohmah, J. (2018). Pembentukan Kepercayaan Diri Anak Melalui Pujian. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(1). https://doi.org/10.21274/martabat.2018.2.1.117-134

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syafaruddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PKn PESERTA DIDIK. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41. https://doi.org/10.33487/mgr.v1i1.326

Tanjung, Z., & Amelia, S. (2017). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2(2), 2–6. https://doi.org/10.29210/3003205000

Thalib, M. A. (2022). Pelatihan Analisis Data Model Miles Dan Huberman Untuk Riset Akuntansi Budaya. Madani: Jurnal Pengabdian Ilmiah, 5(1), 23–33. https://doi.org/10.30603/md.v5i1.2581

Wani, K. E., & Sutarini. (2022). Analisis Dampak Pemberian Reward and Punishment Pada Proses Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV SDN 064955 Medan. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(3), 233–247.

Wati, D. N. A. (2021). Meningkatkan Motivasi Belajar dalam Pembelajaran Tematik Integratif melalui Teknik Reward pada Siswa Kelas I SDN Teguhan 02 Kecamatan Jiwan Kabupaten Madiun Tahun Pelajaran 2017-2018. Jurnal Profesi Dan Keahlian Guru, I(3), 83–92.

Widyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya Sastraharing, 04(02), 16–35.




DOI: https://doi.org/10.15575/al-aulad.v6i1.22270

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publisher:
Department of Primary Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati Bandung-Indonesia

Email:
al.aulad@uinsgd.ac.id

Editorial Address:
Jurusan PGMI Lantai 3 Gedung Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Kampus 2 Jalan Soekarno-Hatta Kel. Cimincrang Kec. Gedebage Kota Bandung 40294. 


Creative Commons License
Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education Licensed by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International LicenseCopyright © UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

View My Stats