Improving Quran Memorization Ability on Surah Al-Hujurat Ayat 13 at SDN 027 Cicadas Bandung using Problem Based Learning Model
DOI:
https://doi.org/10.15575/al-aulad.v6i3.4066Abstract
This research aims to enhance Quran memorization ability specifically on Surah Al-Hujurat Ayat 13 at SDN 027 Cicadas, Bandung, using the Problem-Based Learning (PBL) model. Classroom Action Research (CAR) method is employed. Results demonstrate improved learning outcomes in both Cycle I and Cycle II. By employing PBL, where students and teachers collaborate as facilitators, memorization skills among fourth-grade students significantly increased. The utilization of varied teaching methods beyond mere discussion enhances students' interest and motivation, leading to better memorization outcomes. The implementation of diverse and engaging teaching methods supports active, innovative, creative, and enjoyable learning (PAIKEM). Analysis reveals a notable improvement in memorization development, increasing from 70% in Cycle I to 87% in Cycle II. The diverse PBL approach tailored to student preferences enhances memorization abilities, supports memory retention, particularly in memorizing short verses like Surah Al-Hujurat.
References
Arikunto, S. (2009). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Bahtiar, Reza Syehma. (2016). Pengaruh Desain Pembelajaran Assure Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Vol. 18, No. 1. Januari 2016, hal 44-49.
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Pengembangan Bahan Ajar dan Media. Jakarta:Depdiknas.
Hamalik, Oemar. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta:Bumi Aksara.
Hayat, B. & Yusuf, S. (2010). Benchmark Internasional Mutu Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Irwandi. (2013). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA. Jurnal Ilmu Pendidikan Vol. 19, No. 1, Juni 2013, hal 100-105.
Iskandarwassid, dan Sunendar, Dadang. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Jhonson, Elanie. B. (2008). Contextual Teaching & Learning. Bandung: Mizan Learning Center
Komalasari, Kokom. (2011). Pembelajaran Kontekstual. Bandung : PT. Refika Aditama.
Maduriana, I Made dan Seniwati, Ni Putu. (2015). Pengembangan Bahan Ajar IPA SD Bermuatan Pendidikan Karakter Berbasis Tradisi Lisan Bali. Jurnal Kajian Bali Vol. 5, No. 2, Oktober 2015, hal 369-390.
Musfroh, Tadkiroatun, dan Listyorini, Beniati. (2016). Konstruk Kompetensi Literasi untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Litera Vol. 15, No. 1, April 2016, hal 1-12.
Nopiyanthi, Ni Gusti Ayu Putu Elida, Wiarta, I Wayan, dan Suara, I Made. (2014). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Media Lingkungan untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Siswa Kelas IV SD Negeri 3 Abiantuwung Tahun Ajaran 2014/2015, E-Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol. 2, No. 1, 2014.
Prastowo, Andi.(2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Pratama, Fendy Yogha, Pratiwi, Yuni, dan Andajani, Kusubakti. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Eksposisi Bermuatan Cinta Lingkungan dengan Strategi Pemodelan untuk Siswa Kelas VII SMP.Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol. 1, No. 3, Maret 2016, hal 448-462.
Pratiwi, Sitoresmi Atika. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Mengacu Kurikulum 2013 Subtema Jenis-Jenis Pekerjaan untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal INDI (Inovasi Didaktik) Vol.1, No.1, Mei 2015, hal 14-34.
Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Puspita, A.M.I. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Berbantuan Buku Teks
Berbasis Kontekstual Untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Teori,
Penelitian, dan Pengembangan, 1 (10), 1880—1883, Malang: Pascasarjana
Universitas Negeri Malang
Puspita. A. M. I. (2018). Pengaruh Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap AKtivitas dan Hasil Belajar Siswa di SDN I Campurdarat. Jurnal Dewantara Vol. 4, No.1, Maret 2018, hal 33-45. Trenggalek: STKIP PGRI Trenggalek
________. (2012). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Sanjaya, Wina. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Grup.
Sariningsih, Ratna. (2014). Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung Vol. 3, No.2, September 2014, hal 150-163.
Sari, Ririn Kurnila dan Nuryadi. (2014). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan CT Siswa Kelas VII SMP. Jurnal AgriSains Vol. 5, No. 1, Mei 2014, hal 87-101.
Setiawan, Mohammad Arfi, Dasna, I Wayan, dan Marfu’ah, Siti. (2016). Pengaruh Bahan Ajar Multimedia Terhadap Hasil Belajar Dan Persepsi Mahasiswa Pada Matakuliah Kimia Organik I. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol. 1, No. 4, April 2016, hal 746-751.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprijono, Agus. (2012). Cooperative Learning:Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Suyono. (2009). Pembelajaran Efektif dan Produktif Berbasis Literasi: Analisis Konteks, Prinsip, dan Wujud Alternatif Strategi Implementasinya
di Sekolah. Jurnal Bahasa dan Seni Vol. 37, No. 2, Agustus 2009, hal 203-217.
Syahriyani, Alfi. (2010). Optimalisasi Budaya Literasi Di Kalangan Mahasiswa: Upaya Meretas Komunikasi Global. Jurnal UI Untuk Bangsa Seri Sosial dan Humaniora Vol. 1, Desember 2010, hal 67-78.
Trianto. (2007). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktik. Jakarta : Prestasi Pustaka Publisher.
______. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Predana Media Group.
Unesco. (2014). “Education for All 2000 Assessment.â€
Wardhana, Yana. (2010). Teori Belajar dan Mengajar. Bandung: Pribumi Mekar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)