Tipe Gaya Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menghafal Al Qur’an di Yogyakarta


Ahmad Shofiyuddin Ichsan(1*)

(1) Institut Ilmu Al Qur'an An Nur Yogyakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the types of learning style of Madrasah Ibtidaiyah (MI) students in memorizing the Qur'an. The type of this research is qualitative research using Case Study strategy in two schools, namely MI Negeri 1 Bantul and MI YAPPI Gubukrubuh Gunungkidul. For data collection, this study uses three methods, namely observation, in-depth interviews, and documentation. The results of the study explained that there are at least four learning styles, namely 1). Visual style of students memorizing the Qur'an, 2). Aural style of students memorizing the Qur'an, 3). Kinesthetic style of students memorizing the Qur'an, and 4). Social style of students memorizing the Qur’an.

 

Keywords: Types of Learning Style, Madrasah Ibtidaiyah, Memorizing the Qur'an

Full Text:

PDF

References


Blackmore, Susan Jane. (1996). Paedagogy: Learning Styles, Telecommunication for Remote Work and Learning. New York: Association Press.

Darmawati, Ely. (2017). Metode dan Media Tahfiz di Pontianak, dalam Proceedings in International Conference on Guidance and Counseling, Pontianak: UIN Pontianak.

DePorter, Bobbi, Mark Reardon & Sarah Singer-Nourie. (2014). Quantum Teaching. Bandung: PT Mizan Pustaka.

Farid, Akhmad & Ismail. (2018). Modul Pembelajaran Tahfizh Madrasah Ibtida’iyah (MI) (Kelas 1, 2, & 3). Yogyakarta: BPM Kanwil Kemenag DIY.

Fathoni, Ahmad. Sejarah dan Perkembangan Tahfiz di Indonesia, diambil dari website resmi Bait Ahlil Qur’an (http://www.baq.or.id/2018/02/).

https://kemenag.go.id/berita/read/185343/

Lampiran Surat Keputusan Kepala Kantor Wilayah Kementrian Agama Daerah Istimewa Yogyakarta Nomor: 609B Tahun 2012 tentang Rintisan Madrasah Unggulan, Petunjuk Teknis Penyelenggaraan Rintisan Madrasah Unggulan.

Moleong, Lexy J. (2001). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.

Nadzif. (2018). Kata Pengantar dalam Modul Pembelajaran Tahfizh di Madrasah Ibtidaiyah. Yogyakarta: Bidang Pendidikan Madrasah.

Prastiti, Sawitri dan Sri Pujiningsih. (2009). Pengaruh Faktor Preferensi Gaya Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Akuntansi, Jurnal Ekonomi Bisnis, Vol. 14 No. 3, November.

Priyatno, D. (2008). Mandiri Belajar SPSS. Yogyakarta: MediaKom.

Susilowati, Retno. (2013). Pemahaman Gaya Belajar pada Anak Usia Dini, Jurnal Thufula, Vol. 1 No. 1.

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2008). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosdakarya.

Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russel, J. D. 2012. Instructional Technology & Media for Learning: Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Jakarta: Kencana.

Shkedi, Asher. (2005). Multiple Case Narrative: A Qualitative Approach to Studying Multiple Population. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Surat Edaran Nomor: KW.L2.2/PP.00.11/1371.1/2015.

Surat Edaran Kepala Bidang Pendidikan Madrasah Nomor: B-1888/Kw.12.2/1/PP.00.1/07/2016.

Sanjaya. (2008). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Predana Group.

www.memletic.com

Wawancara dengan ANF (peserta didik kelas 4) pada 13 Januari 2019 pukul 10.30 WIB di MI YAPPI Gubukrubuh Playen Gunungkidul.

Wawancara dengan SMSN (peserta didik kelas 6) pada 2 Februari 2019 pukul 15.30 WIB di MI YAPPI Gubukrubuh Playen Gunungkidul.

Wawancara dengan SFA (peserta didik kelas 5) pada 26 Maret 2019 pukul 09.30 WIB di MI N 1 Bantul.

Wawancara dengan SM (peserta didik kelas 5) pada 26 Maret 2019 pukul 09.50 WIB di MI N 1 Bantul.

Wawancara dengan AN (peserta didik kelas 5) pada 19 Februari 2019 pukul 10.00 WIB di MI N 1 Bantul.

wawancara dengan MIM (peserta didik kelas 5) pada 19 Februari 2019 pukul 10.20 WIB di MI N 1 Bantul.

Wawancara dengan AZA (peserta didik kelas 4 MI YAPPI Gubukrubuh), HZA (peserta didik kelas 5 MIN 1 Bantul), dan AAS (peserta didik kelas 5 MIN 1 Bantul) pada Februari 2019.

Wawancara dengan NCP (peserta didik kelas 5) pada 28 Maret 2019 di MI N 1 Bantul pukul 09.00 WIB.




DOI: https://doi.org/10.15575/al-aulad.v3i1.5955

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publisher:
Department of Primary Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati Bandung-Indonesia

Email:
al.aulad@uinsgd.ac.id

Editorial Address:
Jurusan PGMI Lantai 3 Gedung Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Kampus 2 Jalan Soekarno-Hatta Kel. Cimincrang Kec. Gedebage Kota Bandung 40294. 


Creative Commons License
Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education Licensed by Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International LicenseCopyright © UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

View My Stats