Strategi Redaksi Indosport.com dalam Persaingan Industri Media di Era Digital


Junita Fardani(1*), Haris Sumadiria(2), Lida Imelda(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to find out how Indosport.com's strategy is in managing the editorial system at the planning, organizing, implementing, and monitoring stages in industrial competition in the digital era. This study uses a qualitative approach with descriptive methods and George R. Terry's management theory. The results of this research are at the planning stage, Indosport.com forms media characteristics, improves SEO, builds relationships, collaborates, uses social media, maintains good relations with sources. The organizational structure is the same as other media, but uses a structural efficiency system. Ability and talent become benchmarks for classifying employees. The implementation stage is conducting editorial meetings, digital analysis via Google Trends, optimizing social media, and implementing the division of work shifts. At the monitoring stage, comparisons of projections with report results as well as evaluation of traffic data and provide warnings or sanctions if there are errors.

Keywords


Strategy; Editorial; Online media; Digital era

Full Text:

PDF

References


Aji, R. (2016). Digitalisasi, Era Tantangan Media (Analisis Kritis Kesiapan Fakultas Dakwah dan Komunikasi Menyongsong Era Digital). Islamic Communication Journal. Vol. 01 No. 1

Anggito, A dan Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak

Faturochman, I. (2018). Strategi Manajemen Surat Kabar Harian Umum Radar Tasikmalaya dalam Persaingan Dengan Media Online. Skripsi, Universitas Sunan Gunung Djati Bandung.

Gumilang, D. (2018). Manajemen Strategik Redaksi Media Online Ayobandung.com Dalam Menghadapi Persaingan Industri Media. Skripsi, Universitas Sunan Gunung Djati Bandung.

Hamdani, dkk. (2021). Meningkatan Kesadaran Merek Melalui Situs Web dan Campaign Search Engine Optimization.

Hermawanto, A dan Anggraini, M. (2020). Globalisasi, Revolusi Digital dan Lokalitas: Dinamika Internasional dan Domestik Di Era Digital. Yogyakarta: LPPM Press.

Indosport.com. [Online]: diakses 31 Mei 2022

https://www.indosport.com/tentang-kami

Indriastuti, I dan Nawangsari, N.A.F. (2014). Perbedaan Cinta (Intimacy, Passion, Commitment) Ditinjau dari Lamanya Usia Perkawinan pada Istri yang Bekerja. Jurnal Psikologi Industri dan Organisasi. Vol. 3.

Julyanti, L. (2021). Manajemen Redaksional Media Lokal di Era Disrupsi (Studi Deskriptif pada Majalah Mangle). Skripsi, Universitas Sunan Gunung Djati Bandung.

KBBI Media. https://kbbi.web.id/media [Online] diakses 8 Mei 2022

KBBI Redaksi: https://kbbi.web.id/redaksi [Online] diakses 8 Mei 2022

Kuswandi, W. (2021). Efektivitas Aplikasi Zoom. Jurnal Comm-Edu. Vol. 4

Mubarok, N. Q. (2019). Pendekatan Persuasif Humas Dalam Membangun Citra Lembaga Pendidikan (Studi Kasus di MAN Bondowoso). Jurnal Pendidikan dan Keislaman. Vol. 6

Nia, C.G.M. (2021). Strategi Redaksi Surat Kabar Pikiran Rakyat Dalam Mempertahankan Eksistensi Di Era Digital. Skripsi, Universitas Sunan Gunung Djati Bandung.

Putra S.O.D, dkk. (2020). Strategi Komunikasi Harian Umum OKU Ekspres dalam Meningkatkan Minat Baca Pada Media Online www.oke.co.id. Jurnal Komunikasi dan Budaya, Vol. 1

Ritonga, Z. 2020. Buku Ajar Manajemen Strategi (Teori dan Aplikasi). Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Romli, A.S.M. (2018). Jurnalistik Online Panduan Mengelola Media Online. Bandung: Nusa Cendekia.

Sanjaya, S. (2017). Analisis DU Pont System Dalam Mengukur Kinerja Keuangan PT. Taspen (PERSERO). Jurnal Riset Akuntansi da Bisnis.Vol. 17

Santosa, H dan Rahmawati, D. (2018). Proyeksi Siswa Di Kecamatan Sukamakmur Kabupaten Bogor. Jurnal Improvement. Vol. 5

Sirojudin. (2021). Analisis Pertumbuhan Keuangan Syariah Di Era Digitalisasi. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Islam, Vol. 01.

Sukarna. (2011). Dasar-dasar Manajemen. Bandung: CV. Mandar Maju.

Sumadiria, H. (2017). Bahasa Jurnalistik Panduan Praktis Penulis dan Jurnalis. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Taufik, T. (2020). Dakwah Era Digital: Sejarah, Metode dan Perkembangan. Kuningan: Pustaka Al-Ikhlash.

Website Dewan Pers. [Online]: diakses 31 Mei 2022

https://dewanpers.or.id/data/perusahaanpers

Wibawa, D. (2020). Wartawan dan Netralitas Media. Communicatus: Jurnal Ilmu Jurnalistik. Vol. 4 No.2.

Widiawati, O. (2019). Rebranding Sistem Redaksi Scarf Media Menjadi Media Digital. Skripsi, Universitas Sunan Gunung Djati Bandung.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.