KOMPARASI METODOLOGI HUKUM ALIRAN MAQASIDI DAN ALIRAN SYAKLI


Hudzaifah Achmad Qotadah(1*)

(1) university of malaya, Malaysia
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract: Islamic thought has been developing whenever so there are various streams within the legal methodology especially within the fiqh approach which emerged from the Sahabat era such as fiqh 'Abdullah Ibn Mas'ud, fiqh Umar, fiqh Ibn Umar, etc and therefore the differences between the Companions has given rise to different tendencies of thought between each other both those belonging to the ahl athar or ahl ra'i groups. The obvious difference is that the tendency of thinking based on maqasidi is colored by ijtihad Umar while the tendency of thinking supported syakli (formalism) is more clearly seen within the fiqh of Abdullah Ibn Umar and these streams are created within supported the legal references employed by every group in order to do Istinbath al-hukm. So, a Fuqaha who always looks at the objectives of Islamic Sharia in conducting legal terminology is spoken as Maqasidi while jurists who always look to the form or format in legal rest are spoken as Syakli. Therefore, during this study, the author is inspired to check and analyze the thoughts of the jurists towards legal methodology supported the flow of maqasidi and also syakli.

Abstrak: Pemikiran Islam terus berkembang pada setiap masanya, sehingga telah muncul berbagai macam aliran dalam bidang metodologi hukum, utamanya dalam pendekatan fiqh. Perbedaan tersebut muncul sejak masa Sahabat r.a, seperti ‘Abdullah Ibn Mas’ud, fiqh Umar, fiqh Ibn Umar dan sebagainya. Perbedaan di kalangan para Sahabat ini telah melahirkan kecenderungan pemikiran yang berbeda di antara mereka baik mereka yang tergolong dalam kelompok ahl athar atau ahl ra’i. Perbedan yang jelas terjadi adalah kecenderungan pemikiran berasaskan terhadap maqasidi yang diwarnai oleh ijtihad Umar sedangkan kecenderungan pemikiran berasaskan terhadap syakli (formalisme) lebih jelas terlihat pada fiqh Abdullah Ibn Umar dan aliran-aliran ini merupakan aliran yang dibentuk berdasarkan kepada mashâdir hukum yang digunakan oleh setiap kelompok dalam melakukan istinbath hukum. Seorang fuqaha yang senan­tiasa melihat secara objektif Syariat Islam dalam melakukan istinbath hukum disebut sebagai Maqâsidi. Sedangkan fuqaha yang senantiasa melihat kepada rupa bentuk atau format dalam beristinbat hukum disebut sebagai Syakli. Oleh karena itu, dalam artikel ini ini penulis terdorong untuk mengkaji dan menganalisis pemikiran para fuqaha terhadap metodologi hukum berasaskan aliran maqasidi dan juga syakli.


Keywords


Fuqaha, Maqasidi, Syakli

Full Text:

PDF

References


‘Izz al-Din Ibn ‘Abd al-Salam, Qawaid al-Ahkam Fi Masalih al-Anam, muhaqqiq: Usman Jumah Dhamiriyah & Nazih Kamal Hammad, Damashiq: Dar al-Qalam, cet. 1,1421H/2001.

Abd al-Rahim bin al-Hasan al-Isnawi, Nihayat al-Sul fi Sharh Minhaj al-Wusul ila ‘Ilm al-Usul, Kaherah: ‘Alam al-Kutub, t.c, t.t.

Abu al-Hasan ′Ali ibn ′Umar ibn Ahmad ibn Mahdi ibn Mas′ud ibn al-Nu′man ibn Dinar ibn ′Abdullah al-Baghdadi al-Daraqutni, Sunan Al-Daraqutni, Beirut: Muassasah al-Risalah, cet.1, 2004.

Abu Bakr Ahmad ibn al-Hussain al-Bayhaqi, al-Madkhal ila as-Sunani al-Kubra, Kuwait: Dar al-Khulafa lil Kutub al-Islami, t.c, 1404H.

At-Tirmidzi, Sunan at -Tirmidzi, Beirut: Dar al-Gharib al-Islamiy, cet.1, 1996.

Abu Ishaq al-Shatibi, Al-Muwafaqat fi Ushul al-Shariah, Kaherah: Dar Ibn Affan, cet1, 1417H/1997.

Adil al-Shuwaikh, Ta’lil Al-Ahkam Fi Al-Shariah Al-Islamiyyah, Tanta: Dar al-Bashariyah Lil Saqafah Wa al-Ulum, cet.1, 1420H/2000.

Creswell John W., 2010, Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, 3th, terjemahan Achmad Fawaid, Yogyakarta.

Gary Anderson, Nancy Arsenault, 1998, Fundamentals of Educational Research, 2nd Edition, The Falmer Press, Philadelphia.

Ibn Hazm, al-Ihkam Fi Usul al-Ahkam, Beirut: Dar al-Afaq al-Jadidah, t.t.

Ibn Hazm, al-Muhalla Bi al-Atsar, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, cet.3, 2003.

Iskandar, Metodologi Penelitian Kualitatif, Jakarta: Gaung Persada, 2009.

Jamal al-Din Abi Amr Uthman bin ‘Amr ibn al-Hajib, Muntaha al-Wusul wa al-Amal fi ‘Ilmay al-Usul wa al-Jadal, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, cet.1, 1985.

Maad Ahmad, Muhammad Yosef Niteh, Mohd Rofaizal Ibrahim, Antara Akal dan Wahyu Dari Perspektif Islam, E-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan, Jilid 2, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, KUIS, Malaysia, 2017.

Mahmood Zuhdi Ab Majid (2000), “Fiqh Malaysia: Konsep dan Cabaran”, dalam Paizah Ismail dan Ridzwan Ahmad, Fiqh Malaysia, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.

Mahmood Zuhdi Haji Abd Majid, Maqasid Syariah Sebagai Pendekatan Bagi Realisasi Ajaran Islam di Malaysia: Satu Prospek. https://www.academia.edu/30256412/ maqasid_syariah_sebagai_pendekatan_bagi_realisasi_ajaran_islam_di_malaysia_satu_prospek.

Mohd Ramli, Muhammad Sayuti Mansor, Lufti Juwaini, Pendekatan Wasatiyyah Bagi Menangani Ikhtilaf Fiqh Dalam Kalangan Masyarakat Islam Nusantara, Seminar Internasiolan " Islam di Alam Melayu kali ke-V ", 12-14 September 2015 di College of

Islamic Studies Prince of Songkla University, Pattani, Thailand.

Muhamamad Rashidi Wahab, Mohd Faizul Azmi, Kedudukan Akal dalam Pendalilan Akidah, Jurnal: Teknologi, Vol.63, No.1 Juli 2013.

Muhammad al-Bahi, al Fikr al Islami fi Tatawwurih, Kaherah: Dar al Fikr, 1971.

Muhammad Ben Umar, Ibn Hazm Wa Arauhu al-Ushuliyyah, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah, cet.1, 2007.

Muhammad Mansif al-Asri, Al-Fikr al-Maqasidi Inda al-Imam Malik, Kaherah: Dar al-Hadith, 2008.

Muhammad Ropingi, Posisi Akal dalam Perspektif Dalil Akidah, Jurnal: Risalah, Vol. 4, No.2 Januari 2018.

Muhamamad Rashidi Wahab, Mohd Faizul Azmi, Kedudukan Akal dalam Pendalilan Akidah, Jurnal: Teknologi, Vol.63, No.1 Juli 2013.

Muhammad Said al-Yubi, Maqasid al-Shariah al-islamiyyah Wa ‘Alaqatuha Bi al-Adillah al-Shar’iyyah, Riyadh: Dar al-Hijrah, cet.1, 1418H/1998.

Muhammad al-Amidi, Ghayat al-Maram fi ‘Ilm al-Kalam, Tahqiq: Hasan Mahmud ‘Abd al-Latif, Kaherah: al-Majelis al-‘Ala lil Suun al-Islamiyah, t.t.

Muslim, Shahih Muslim, Beirut: Dar al Fikr, cet.1, 1424H/2003.

Ridzwan Ahmad, Permasalahan Ta’lil Al-Ahkam Sebagai Asas Penerimaan Maqasid Al-Shariah Menurut Ulama Usul, Jurnal fiqh, vol 5, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, 2008.

Syuhada, Bagaian Waris Ibu Dalam Gharrawayn: Analisis Ijtihad Umar Dan Ibn Abbas Dalam Bagian Waris Ibu, Jurnal Tafaqquh, Vol.2, No.1, Juni 2014.

Umar Shalih Umar, Maqasid al-Shariah inda al-Imam al-izz Ibn Abd al-Salam, Urdun: Dar al- Nafais, cet.1, 1423H/2003.

Wahbah al-Zuhayli, Usul al-Fiqh al-Islami, (Damshiq: Dar al-Fikr, cet.1, 1406H/1986).

Ziyad Muhammad Ahmidan, Maqasid al-Shariah al-Islamiyyah, Beirut: Muassasah al-Risalah Nashirun, cet.1, 1429H/2008.




DOI: https://doi.org/10.15575/as.v22i1.7700

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Asy-Syari'ah



Asy-Syari'ah is Indexed By:

 

Lisensi Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

 

View My Stats

scatter hitam

situs slot gacor 22crown slotserver kamboja

slot 4d