Child Education in the Household Islamic Education Management Perspective


Halimatussakdiah Halimatussakdiah(1*)

(1) UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of writing this article is to reveal the basic concepts of Islamic Education for children at the golden age (0-6 years) and reveal the concept of Management of Islamic Education for children aged 0-2 years in households. The method used is descriptive-qualitative through library research and documentary techniques which are then analyzed using the Content Analysis method. Based on the results of the study it was found that; the concept of Management of Islamic Education for early childhood in the household, includes: (1) Planning (planning) of Islamic education which refers to the theory of W5 1 H (What, who, when, where, why, and how), and is carried out in the household by the main teacher namely parents (father and mother) and family. (2) Implementation (actuating) on the basis of the Qur'an, al-Sunnah and Ijtihad), educational goals (physical, spiritual, and intellectual), educational methods (models, habituation and training, advice/reward, supervision, punishment/ penalty). (3) Evaluation (controlling) of various aspects in accordance with the goals and competency standards of Early Childhood Education that have been determined, namely: (a) moral aspects and religious values, (b) social, emotional and independence aspects, (c) language aspects, (d) cognitive aspects, (e) physical/motor aspects, and (f) artistic aspects.

 

Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk mengungkap konsep dasar Pendidikan Islam bagi anak pada usia keemasan (0-6 tahun) dan mengungkap konsep Manajemen Pendidikan Islam bagi anak usia 0-2 tahun di rumah tangga. Metode yang digunakan yaitu deskriptif- kualitatif melalui studi kepustakaan (library research) dan teknik dokumenter yang selanjutnya dianalisis dengan métode Content Analisis. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa; konsep Manajemen Pendidikan islam bagi anak usia dini di rumah tangga, meliputi: (1) Perencanaan (planning) pendidikan Islam yang mengacu pada teori W5 1 H (What,who, when, where, why, and how), dan dilakukan di rumah tangga oleh guru utamanya yaitu orang tua (ayah dan ibu) serta  keluarga. (2)  Pelaksanaan (actuating) dengan dasar Al-Qur’an, al-Sunnah dan Ijtihad), tujuan pendidikan (jasmani, rohani, dan akal), metode pendidikan (teladan, pembiasaan dan latihan, nasehat/ penghargaan, pengawasan, hukuman/ sanksi). (3) Evaluasi (controlling) dari berbagai aspek sesuai dengan tujuan dan standar kompetensi Pendidikan Anak Usia Dini yang telah ditentukan, yaitu: (a) aspek moral dan nilai-nilai agama, (b) aspek sosial, emosional dan kemandirian, (c) aspek bahasa, (d) aspek kognitif, (e) aspek fisik/ motorik, dan (f) aspek seni. 


Keywords


Early Childhood; Households; Islamic Education

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, J. (2000). Tahapan Mendidik Anak Teladan Rasulullah terj. Bahrun Abu Bakar. Bandung: Irsyad Baitus Salam.

Al-Baqi, M. F. (1996). al-Lu'lu wa al'Marjan, terj. Salim Bahreisy. Surabaya: Bina Ilmu.

Al-Nahlawi, A. (1995). Pendidikan Islam di Rumah, Sekolah, dan Masyarakat. Jakarta: Gema Insani Press.

Al-Qarasshi, B. S. (2003). Seni Mendidik Islami. Terj. Mustofa Budi Santoso. Jakarta: Pustaka Az-Zahra.

Anshari, E. S. (1986). Kuliah al-Islam: Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi. Jakarta: Rajawali.

Arifi, H. (2003). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Asmani, J. M. (2009). Manajemen Strategis Pendidikan Anak Usia Dini. Jogjakarta: Diva Press.

Asmawati, L. d. (2010). Pengelolaan Kegiatan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.

Baihaqi, A. K. (1996). Mendidik Anak dalam Kandungan. Jakarta: Darul Ulum Press.

Djamarah, S. B. (2004). Pola Komunikasi Orang Tua Dan Anak Dalam Keluarga ( Sebuah Perspektif Pendidikan Islam). Jakarta: Rineka Cipta.

Drajat, Z. (2006). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Fananie, H. B. (2010). Pedoman Pendidikan Modern. Tidak Diketahui: Fanani Center.

Fattah, N. (2003). Konsep Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dan Dewan Sekolah. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Gutama. (2004). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini.

Hasan, A. (1991). Terjemah Bulugul Maraam. Bandung: CV Diponegoro.

Hasanah, A. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Insan Komunika.

Hasyimsyah, N. (1999). Filsafat Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama.

Muhaimin, d. (2010). Manajemen Pendidikan dan Aplikasinya dalam Penyusunan Pengelolaan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kencana.

Musa, A., & Mudzakir, J. (2008). Belajar Sejak Dini, Cet. 4. Yogyakarta: Ar-Raudhoh Pustaka.

Musbikin, I. (2010). Buku Pintar PAUD. Yogyakarta: Laksana.

Nasution, S. (1983). Sosiologi pendidikan . Bandung: Jemmars.

Qomar, M. (2007). Manajemen Pendidikan Islam: Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. Malang: Erlangga.

Quthb, M. (1993). Sistem Pendidikan Islam, terj Harun. Bandung: Salman Al-Ma'arif.

Ramayulis. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Saleh, A. (1990). Teori Pendidikan Anak Menurut Al-quran. Jakarta: Rimika Cipta.

Shihab, M. Q. (1992). , Membumikan Al-quran; Fungsi dan Peran Wahyu Dalam Masyarakat. Bandung: Mizan.

Soebahar, A. H. (2001). Wawasan Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam.

Sujiono, Y. N. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT. Indeks.

Ulwan, A. N. (1992). Kaidah-Kaidah Dasar Pendidikan Anak Dalam Islam, terj. Hakim Maskur. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Winardi. (2010). Asas-Asas Manajemen. Bandung: Mandar Maju.

Yusuf, S. (2006). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosda Karya.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v8i1.22933

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Halimatussakdiah Halimatussakdiah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id