Postkomodifikasi Media Sosial Ridwan Kamil dan Ganjar Pranowo dalam Perspektif Wacana Foucaldian

Dudi Rustandi, Freddy Yusanto

Abstract


Ahead of the 2024 election, some figures are familiar with mediating themselves with social media. The purpose of this study is to understand the persona and analyze the post-commodification of social media on Ridwan Kamil and Ganjar Pranowo's uploads through Michel Foucault's critical media discourse approach. The data collection technique uses textual observation techniques through the Instagram pages of the two figures. The results show that in the post-commodification perspective of social media, Ridwan Kamil and Ganjar Pranowo's uploads have content and relations with power. The discourses of these two figures have a strong relationship with the practice of management either as themselves or as public officials. The research impacts the theoretical output of practical activities carried out by political figures so that it can be a reference in learning critical communication in social media. Another effect, this analysis can contribute ideas and knowledge in the context of new media discourse that can be used as a reference in communication and media studies.


Keywords


Postcomodification, social media, critical, michel foucault.

Full Text:

PDF

References


Ain (2021) DKI Terbebas dari Zona Merah, Jawa Barat Sisakan Bekasi, diunduh 20 Agustus 2021 melalui https://www.cnnindonesia.com/nasional/ 20210812080736-20-679332/dki-terbebas-dari-zona-merah-jawa-barat-sisakan-bekasi.

Alwi, H. (2003). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Azizah, A. (2020). Analisis Tindak Tutur Caption dalam Instagram Ridwan Kamil. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 3(2), 229-242. DOI: http://dx.doi.org/10.22460/p.v3i3p229-242.4840

Bataona, M. R. (2021). Anatomi Histeria Publik dan Panopticon: Dekonstruksi Arsitektur Komunikasi di Masa Pandemi. Communicatus: Jurnal Ilmu komunikasi, 5(1), 1-22. DOI: https://doi.org/10.15575/cjik.v5i1.12643

Bayquni, B., & Santoso, P. Y. (2021). Postkomodifikasi Portal Berita Di Kompas. Com Pada Pemberitaan Vaksin Covid-19. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 20(1), 56-66. DOI: https://doi.org/10.32509/wacana. v20i1.1325

Bishop, P. (2008) Analytical Psychology and German Classical Aesthetics: Goethe, Schiller, and Jung, New York: Routledge.

Eliya, I., & Zulaeha, I. (2017). Model Komunikasi Politik Ridwan Kamil di Media Sosial Instagram: Kajian Sosiolinguitik. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 205-223. DOI: http://dx.doi.org/10.15408/dialektika.v4i2.5540.

Eliya, I., & Zulaeha, I. (2017). Pola komunikasi politik ganjar pranowo dalam perspektif sosiolinguistik di media sosial instagram. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(3), 286-296. DOI 10.15294/SELOKA. V6I3.16044

Eriyanto (2019) Metode Komunikasi Visual, Dasar-dasar dan Aplikasi Semiotika Sosial untuk Membedah Teks Gambar, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Fahmi, I. (2020) Anies Terpopuler di Medsos, Tapi Kalah Favorit dari RK-Ganjar, diunduh tanggal 11 Agustus 2021 melalui https://bit.ly/3fSSFA6.

Foucault, M. (2011) Pengetahuan dan Metode, Karya-karya Penting Foucault. Yogjakarta: Penerbit Jalasutra.

Foucault, M. (2012) Arkeologi Pengetahuan, Jogjakarta: Penerbit Ircisod.

Guba & Lincon (2011) Kontroversi paradigmatik, kontradiksi, dan Arus Perpaduan Baru dalam Denzin & Lincorn. Yogjakarta: Pustaka Pelajar.

Harrera, A. E. P. (2016). Pemanfaatan Media Sosial Twitter oleh Ridwan Kamil dan Ganjar Pranowo Telah Sesuai dengan Fungsi Utama Media Massa. Jurnal The Messenger, 8(2), 52-60. DOI: http://dx.doi.org/10. 26623/ themessenger.v8i2.335

Haryatmoko (2016) Critical Discourse Analysis (Analisis Wacana Kritis), landasan Teori, Metodologi, dan Penerapan. Jakarta: Raja Grafindo.

Ida, R. (2014) Metode Penelitian Studi Media dan Kajian Budaya, Jakarta: Prenada Kencana Media.

Jalal, M. (2007). Praktik Diskursif The Theory of Truth Michel Foucault dalam FD Konstruksi Simbolisasi Bahasa di Indonesia. Jurnal Masyarakat, Kebudayaan, dan Politik, 20(3), 220-227. http://journal.unair.ac.id/filerPDF/ Praktik% 20 Diskursif.pdf

Kebung, K. (2017). Membaca ‘Kuasa’Michel Foucault dalam Konteks ‘Kekuasaan’di Indonesia. MELINTAS, 33(1), 34-51. DOI: https://doi. org/10. 26593/mel.v33i1.29 53.34-51

Lestari, F. J., Pebrianti, S., & Syaifullah, A. R. (2018). Strategi Kampanye Ridwan Kamil dalam Media Instagram. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 13(2). DOI https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v13i2.1548

Lukman, L.M. (2021) 20 Daerah di Jawa Barat Masih Zona Merah Covid-19, Ini Daftarnya, Diunduh 30 Agustus 2021 melalui https://galamedia.pikiran-rakyat.com/news/pr-352232545/20-daerah-di-jawa-barat-masih-zona-merah-covid-19-ini-daftarnya?page=2

Manggaga, I. P. (2018). Komodifikasi Konten Televisi Dalam Perspektif Ekonomi Politik Media. Jurnal Dakwah Tabligh, 19(2), 257-276. DOI: https://core.ac. uk/reader/234746040

Masitoh, S. (2021). Hasil survei SMRC: Ganjar Pranowo paling potensial untuk Pilpres 2024, diunduh 04 Agustus 2021 melalui https://bit.ly/37gBDqS

Rahmah, S. (2021). Personal Branding Ganjar Pranowo untuk Membangun Komunikasi Politik di Media Sosial Instagram. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 94-101. DOI: http://dx.doi.org/10.30596%2Finteraksi. v5i1.5584

Rustandi, D. (2013). Pencitraan Politik Daring: Strategi Memenangkan Massa Digital Menjelang Pemilu 2014. Observasi, 11(2), 93-118. https://jurnal.kominfo.go.id/index.php/observasi/article/view/95

Rustandi, R. (2018). Analisis Wacana Kritis Komodifikasi Daí dalam Program Televisi. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 197-222. DOI: https://doi.org/10.15575/cjik.v2i2.4949

Sugiono, S. (2020). Fenomena Industri Buzzer di Indonesia: Sebuah Kajian Ekonomi Politik Media. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 47-66. DOI: https://doi.org/10.15575/cjik.v4i1.7250

Suminto, A., & Al Farizi, A. (2020). Analisis Pemanfaatan Media Sosial Twitter oleh Ganjar Pranowo dan Ridwan Kamil. Journal of Islamic Comunication, 2(2), 191-206. DOI: http://dx.doi.org/10.21111/sjic.v2i2.nomor.4394

Syafiuddin, A. (2018). Pengaruh Kekuasaan Atas Pengetahuan (Memahami Teori Relasi Kuasa Michel Foucault). Refleksi: Jurnal Filsafat dan Pemikiran Islam, 18(2), 141-155. http://202.0.92.5/ushuluddin/ref/article/view/ 1863/ 1436

Syahputra, I. (2017). Post Media Literacy: Menyaksikan Kuasa Media Bersama Michel Foucault. Jurnal Aspikom, 1(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.24329/ aspikom.v1i1.4

Umanailo, M. C. B. (2019). Pemikiran Michel Foucault, diunduh tanggal 30 Agustus 2021 melalui https://www.researchgate.net/profile/M-Chairul-Basrun-Umanailo/publication/336764837_PEMIKIRAN_MICHEL_FOUCAULT/links/ 5db6e8bf299bf111d4d5f497/PEMIKIRAN-MICHEL-FOUCAULT.pdf

Wikanto, A. (2021) Per 1 Agustus, hampir separuh Kabupaten/ Kota di Indonesia Zona Merah Covid19, Diunduh 20 Agustus 2021 melalui https://kesehatan.kontan.co.id/news/per-1-agustus-hampir-separuh-kabupatenkota-di-indonesia-zona-merah-covid-19?page=all.

Wulansari, I. (2014). Artikulasi komunikasi politik Ridwan Kamil dalam media sosial Twitter. Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(2), 20-40. DOI: https://doi.org/10.31937/ultimacomm.v6i2.413

Yuliana, B., & Widayati, I. A. (2018). Analisis Karakteristik Pemimpin Yang Dikagumi Oleh Bawahan. Jurnal Ilmiah Administrasi Bisnis dan Inovasi, 2(1), 209-218. DOI: https://doi.org/10.25139/jai.v2i1.1152




DOI: https://doi.org/10.15575/cjik.v5i2.14191

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Dudi - Rustandi, Freddy - Yusanto

Creative Commons License

Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stat View MyStat