Penerapan Eco-Art Therapy dalam Pengambilan Keputusan Karir Siswa MAN 2 Kab Bandung
DOI:
https://doi.org/10.15575/idajhs.v9i1.51201Keywords:
Eco art therapy, career, studentsAbstract
Career decision-making is one of the major challenges faced by students as they stand on the threshold of transitioning from school education to the workforce or higher education. At MAN 2 Bandung, like in many other schools, eleventh-grade students are confronted with various complex educational and career choices that require deep thinking and a mature understanding of their interests, talents, and aspirations. To address this issue, this research aims to evaluate the implementation of Eco-Art Therapy in assisting MAN 2 Bandung students with their career decision-making. The results of the research indicate that prior to participating in eco-art therapy career counseling, eleventh-grade students at MAN 2 Kabupaten Bandung experienced difficulties in making career decisions due to economic factors and a lack of career information. The process of eco-art therapy career counseling is carried out through structured stages that include initiation, transition, main stages, and conclusion. The outcome is an improvement in students' ability to make career decisions and a better understanding of themselves.
References
Abubakar, S. R. (2011). Pelaksanaan bimbingan karir bagi siswa SMA sebagai persiapan awal memasuki dunia kerja. Selami, 1(34), 221358.
Ahmad, H., & Mustakim, M. (2022). Hubungan Kesetabilan Emosi Dengan Pengambilan Keputusan Karir Siswa SMA Negeri Kota Mataram. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(2), 1664-1677.
Amin Syukur. (2007). Zikir Menyembuhkan Kankerku. PT Mizan Publika.
Anzani, R. W., & Insan, I. K. (2020). Perkembangan sosial emosi pada anak usia prasekolah. PANDAWA, 2(2), 180-193.
Apria, M. (2022). Pelaksanaan layanan bimbingan karir daring dalam meningkatkan pemahaman memilih jurusan ke perguruan tinggi pada peserta didik di SMA negeri 1 Baradatu (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).
Asepta, U. Y., & Maruno, S. H. P. (2017). Analisis pengaruh work-life balance dan pengembangan karir terhadap kepuasan kerja karyawan PT. Telkomsel, TBK Branch Malang. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 11(2), 77-85.
Asri Wulandari. (2020). Hubungan Kontrol Diri Dengan Fear Of Missing Out Pada Mahasiswa Pengguna Media Sosial (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Atih Nurhayati. (2019). Layanan Bimbingan Karir Melalui Terapi Seni Ekspresif Dalam Meningkatkan Kemampuan Pengambilan Keputusan Karir. Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.
Bakhruddin, M., Shoffa, S., Holisin, I., Ginting, S., Fitri, A., Lestari, I. W., ... & Kurniawa, N. (2021). Strategi Belajar Mengajar. CV. Agrapana Media.
Desmariani, E. (2020). Buku Ajar Metode Perkembangan Fisik Anak Usia Dini. Pustaka Galeri Mandiri.
Dewi, R. P. (2017). Hubungan efikasi diri dengan pengambilan keputusan karir pada mahasiswa tingkat akhir Fakultas Psikologi Universitas Mercu Buana Yogyakarta. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 19(2), 87-99.
Fikriyani, D. N., & Herdi, H. (2021). Perencanaan program bimbingan karir dalam meningkatkan eksplorasi karir siswa. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 1-14.
Fitriani, M. (2017). Problem Psikospiritual Lansia Dan Solusinya Dengan Bimbingan Penyuluhan Islam (Studi Kasus Balai Pelayanan Sosial Cepiring Kendal). Jurnal Ilmu Dakwah, 36(1), 70-95.
Guidance, C. (2021). Kinerja Guru Bk Dalam Melaksanakan Program BK Layanan Bimbingan Karir Di SMA. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 5(01).
Gunawan, R. (2018). Peran tata kelola layanan bimbingan dan konseling bagi siswa di sekolah. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 1(1), 1-16.
Hajrina, S., Effendy, D. I., & Mujib, A. (2020). Bimbingan Akhlaq pada Anak Melalui Sistem Halaqoh Quran. Irsyad: urnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 165.
Hidayati, R. (2015). Layanan Informasi karir membantu peserta didik dalam meningkatkan pemahaman karir. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 1(1).
Inwood, H. (2008). Mapping Eco-Art Education. Canadian Review of Art Education: Research and Issues, 35, 57-73.
Islamadina, E. F., & Yulianti, A. (2017). Persepsi terhadap dukungan orangtua dan kesulitan pengambilan keputusan karir pada remaja. Jurnal Psikologi, 12(1), 33-38.
Istiana, V. (2022). Pengaruh Self Determination, Kesiapan Menjadi Guru, Dan Prestise Profesi Guru Terhadap Pengambilan Keputusan Kaire Mahasiswa Sebagai Calon Guru (Survei pada Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Siliwangi Angkatan 2018) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).
Izzudin, A. (2015). Implementasi Bimbingan Karir dalam Pembinaan Karir Siswa Di MAN 3 Kediri Tahun Pelajaran 2013/2014 (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).
Juwitaningrum, I. (2013). Program bimbingan karir untuk meningkatkan kematangan karir siswa SMK. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(2), 132-147.
Kamaluddin, H. (2011). Bimbingan dan konseling sekolah. Jurnal pendidikan dan kebudayaan, 17(4), 447-454.
Khasanah, U. (2019). Kepemimpinan transformasional dalam manajemen pendidikan islam. Jakad Media Publishing.
Kinanti, R. D., Effendi, D. I., & Mujib, A. (2019). Peranan Bimbingan Keagamaan dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Remaja. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi Islam, 7(2), 233–252.
Kulsum, S. (2022). Studi Penerapan Eco-art Therapy Dalam Bimbingan Dan Konseling (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Kurniawan, F. A. (2023, September). Pemanfaatan art counseling untuk mereduksi kecemasan remaja pengguna media sosial. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling Universitas Ahmad Dahlan (Vol. 3).
Lesmana, G. (2022). Psikologi Perkembangan Peserta Didik (Vol. 1). umsu press.
Miharja, S., & Hajazi, M. Z. (2019). Islamic Counseling Guidance in Increasing the Maturity of Student’s Career. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 13(2), 351–376. https://doi.org/10.15575/IDAJHS.V13I2.7466
Nugraheni, U. (2022). Hubungan Antara Konformitas Teman Sebaya Dan Dukungan Sosial Orang Tua Dengan Pengambilan Keputusan Karir Pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 1 Comal (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).
Nurhayanti, A. (2019). Layanan bimbingan karir melalui terapi seni ekspresif dalam meningkatkan kemampuan pengambilan keputusan karir: Penelitian pada siswa kelas XII MAN 2 Kabupaten Bandung (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).
Pramudi, H. (2015). Kemampuan pengambilan keputusan karir siswa kelas XI di SMA Negeri 1 Kutasari Purbalingga. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 4(4).
Prasetia, E., & Heiriyah, A. (2022). Guru Kelas Sebagai Pelaksana Layanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(2), 373-380.
Pribadi, A. S., Erlangga, E., & Wangge, M. Y. (2021). Hubungan antara konsep diri akademik dengan pengambilan keputusan karier pada siswa SMP. Philanthropy: Journal of Psychology, 5(1), 157-174.
Qadafi, M. Z. (2021). Efektivitas Bimbingan Karir Untuk Mengarahkan Pilihan Karir Siswa Kelas XII SMA Darul Imarah Aceh Besar (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry).
Rifa'i, M., & Ananda, R. (2022). Kepemimpinan pendidikan (Bahan ajar berbasis riset pengembangan).
Santi, R., Tewal, B., & Untu, V. (2017). Analisis pengembangan karir dan kompensasi serta pengaruhnya terhadap kinerja karyawan PT. Bank BRI Unit Bahu Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 5(3).
Sapriyanto, S. (2018). Pelaksanaan Bimbingan Karier Untuk Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik Mengambil Keputusan Karier Di SMP Wiyatama Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
SHIKA, W. T. (2022). Pengaruh Bimbingan Karir Terhadap Pengambilan Keputusan Karir Peserta Didik Kelas Xi Sma Negeri 1kotabumi Lampung Utara (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).
Sriyono, H. (2021). Bimbingan dan Konseling Belajar Bagi Siswa di Sekolah-Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.
Suhardja, G. (2022). Drawing As Art Therapy: Spiritualitas yang Membebaskan. PT Kanisius.
Ulfa, M., & Aridhona, J. (2022). Psikologi Anak Berbakat. Syiah Kuala University Press.
Wicaksono, G. (2013). Penerapan teknik bermain peran dalam bimbingan kelompok untuk meningkatkan kemampuan komunikasi interpersonal siswa kelas X multimedia SMK IKIP Surabaya (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).
Yonny, A., & Yunus, S. R. (2011). Begini Cara Menjadi Guru Inspiratif & Disenangi Siswa. Media Pressindo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2015 Rusiani Dewi, Sugandi Miharja

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish articles in Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons AttributionShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).



