Model Konseling Islami Berbasis Neuro-Linguistic Programming sebagai Media Dakwah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa MAN 16 Jakarta

Authors

  • Fathimah Zahra Aulia UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Mu’minatul Zanah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Fathin Anjani Hilman UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/idajhs.v9i2.51223

Keywords:

Individual Counseling, Neuro-Linguistic Programming, Learning Motivation

Abstract

The low motivation of students, reflected in lack of concentration and disruptions during learning, can influence their career choices and future goals. This study applies Individual Counseling with Neuro Linguistic Programming (NLP) at MAN 16 Jakarta to enhance students' learning motivation. The research aims to comprehend the individual counseling program through NLP, its implementation process, and its impact on students' learning motivation. This approach adopts the perspectives of John Grinder and Richard Bandler on NLP as a study of the interaction between the brain, language, and actions to achieve life goals. A descriptive qualitative method is employed, utilizing data collection through unmodified observations and interviews. The research findings indicate that individual counseling with NLP has a significant positive impact not only on learning motivation but also on changes in students' attitudes and thought patterns.

References

Anton Moeliono. (2005). Kamus Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka.

Cahyo Satria. (2015). You Are What You Think You Are What You Believe, Yogyakarta: Shira Media.

Chodijah, Siti. (2016). Model Bimbingan dan Konseling Komprehensif dalam Meningkatkan Akhlak Mahasiswa. Ilmu Dakwah: Journal for Homiletic Studies. Vol. 10, (1)

Elmirawati, dkk. (2013). Hubungan Antara Aspirasi Siswa dan Dukungan Orangtua dengan Motivasi Belajar Serta Implikasinya Terhadap Bimbingan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling, Vol. 2, (1).

Gladding Samuel, T. (2012). Konseling Profesi yang Menyeluruh, Jakarta: PT Indeks.

Hadisubrata, Robby. (2012). Success Through The original You, Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Irwanto. (1997). Psikologi Umum, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa, Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Kurniawan, dkk. (2019). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Teknik Cognitive Retructuring (CR) Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Advice, Vol. 1 No. 1.

Lubis, N.L. (2011). Memahami Dasar-dasar Konseling Dalam Teori dan Praktik, Jakarta: Kencana.

Makarao, N.R., (2010). NLP (Neuro Linguistic Programming), Komunikasi Konseling (Aplikasi dalam Pelayanan Kesehatan,. Bandung: AlfabetaMulyasa, E. (2006). Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nashar, H. (2004). Peranan Motivasi Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran, Jakarta: Delia Press.

Nurlaela, dkk. (2020). Layanan Bimbingan Konseling Individual dalam Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Menghafal Al-Barjanji Pada Santri. Irsyad : Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 8 (1), 59-76.

Priansa, D.J. .(2015). Manajemen Peserta Didik Dan Model Pembelajaran, Bandung: Alfabeta

Prihatiningtia. (2020). Pengaruh Layanan Konseling Individu Dengan Teknik Modelling Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar di SMA Negeri 1 Tambakboyo. Jurnal Nusantara of Research, Vol. 7, No. 1.

Rahmawati. R. 2016. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Piyungan Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta

Sadiah, Dewi. Counseling Guidance and Valiue Education to Prevent Radicalism and Terrorism. Ilmu Dakwah: Journal for Homiletic Studies. Vol. 13, (2)

Sadirman A.M. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Rajawali Pers.

Sailendra, Annie. (2014). Neuro Linguistic Programming (NLP). Cet.II, Yogyakarta: Bhafana Publishing.

Sanjaya, Wina. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Prenada Media Group.

Siagian, S.P. (2004). Teori Motivasi dan Aplikasinya, Jakarta: Rineka Cipta.

Siraj, M. & Wiryosutomo, H. (2020). Penerapan Konseling Neuro-Linguistic Programming (NLP) untuk Menurunkan Perilaku Perundungan di SMA Wachid Hasyim 2 Sidoarjo. Jurnal BK UNESA Vol. 11 No.4

Sumantri, M.S. (2015). Strategi Pembelajaran, Jakarta: Rajawali Pers.

Susilo, M.H. (2021). Change Your Life with NLP : Aplikasi NLP Swish Pattern. Diakses di https://neonlp.org/change-your-life-with-nlp-aplikasi-nlp-swish-pattern/ pada 2 Agustus 2023

Syamsu Yusuf, LN dan A. Juntika Nurihsan. (2010). Landasan Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Uno, H. B. (2011). Teori Motivasi & Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.

Yuliawan, T.P. (2014). NLP The Art of Enjoying Life: Kiat Sederhana Mengelola Pikiran untuk Hidup Bahagia. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta.

Yusuf LN, S. (2016). Konseling Individua: Konsep Dasar & Pendekatan. Bandung: PT Refika Aditama

Wilis, S.S.(2013). Konseling Individual Teori dan Praktek. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Zahra Aulia, F., Zanah, M., & Anjani Hilman, F. (2015). Model Konseling Islami Berbasis Neuro-Linguistic Programming sebagai Media Dakwah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa MAN 16 Jakarta. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 9(2), 243–264. https://doi.org/10.15575/idajhs.v9i2.51223

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.