QUALITY SERVICE IN IMPROVING THE PROFITABILITY OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS BASED ON PESANTREN

Hasan Baharun, Adi Wibowo, Heny Mulyani, Rofikatul Maula

Abstract


This study aims to understand and analyze the school's strategy in increasing institutional profitability through strengthening Quality Service at SMA Nurul Jadid Paiton, Probolinggo. This research uses a qualitative case study approach. The results show that SMA Nurul Jadid seeks to increase school profitability by continuously strengthening Quality Service through five things: Crost-Interest Curriculum, namely cross-interest subjects that exist in each specialization; Performance, namely prioritizing the appearance of all components of the institution; Improving the quality of human resources, namely forming good and religious characters for all students and teachers; Excellent Service, namely excellent service for all school components; Infrastructure, namely as the effectiveness of student learning. This study implies the importance of institutions strengthening Quality Service to impact the profitability of institutions.

Full Text:

PDF

References


Afriza, E. F., Arnasik, S., & Hermawan, Y. (2019). Transformasi Kepemilikan ‎Dari Swasta Ke Pemerintah: Implementasi Pelayanan Prima Universitas ‎Siliwangi Kepada Mahasiswa. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, ‎‎3(23), 209–218. https://doi.org/10.15797/concom.2019..23.009‎

Asriani, N. K. D., Suarmanayasa, I. N., & Telagawathi, N. L. W. S. (2019). ‎Pengaruh Modal Kerja Dan Jumlah Nasabah Lembaga Perkreditan Desa ‎Adat Bug-Bug. Jurnal Manajemen, 5(1), 34–42. ‎https://doi.org/10.23887/bjm.v5i1.21984‎

Asyro, M., Kartikowati, S., & Marzuki, M. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan ‎Dan Fasilitas Perpustakaan Terhadap Kepuasan Siswa Sman 1 Pekanbaru. ‎JUMPED (Jurnal Manajemen Pendidikan), 8(2), 156–167. ‎https://doi.org/10.31258/jmp.8.2.p.156-167‎

Ayu, G. F. L., Koryati, D., & Jaenudin, R. (2019). Analisis Motivasi Belajar ‎Peserta Didik Kelas X Program Lintas Minat Pada Mata Pelajaran Ekonomi ‎Di Sma Negeri 16 Palembang. Profit, 6(1), 69–79. ‎https://doi.org/10.36706/jp.v6i1.7876‎

Chandra, N. A., Rogahang, J. J., & Keles, D. (2019). Analisis Profitabilitas Pada ‎PT Bank Negara Indonesia Tbk Cabang Manado. Jurnal Administrasi ‎Bisnis, 9(1), 43–48. https://doi.org/10.35797/jab.9.1.2019.23530.43-48‎

Dharma, K. A. R., & Rustika, I. M. (2018). Peran Kemandirian Dan Efikasi Diri ‎Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Siswa Kelas Unggulan SMA Dwijendra ‎Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 5(1), 12–22. ‎https://doi.org/10.24843/JPU.2018.v05.i01.p02‎

Diana, E., Sunnah, Hi., & Khoiriyah, S. W. (2021). Analisis Efektivitas ‎Kepemimpinan Virtual Kepala sekolah Dalam Meningkatkan Motivasi Kerja ‎Guru Sekolah Menengah Atas. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 237–‎‎256. https://doi.org/10.52431/murobbi.v5i2.432‎

Erinawati, F., & Syafarudin, A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, ‎Promosi Terhadap Keputusan. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan ‎Kewirausahaan, 1(1), 130–147. https://doi.org/10.46306/vls.v1i1.10‎

Fahmi, M. (2020). Implementasi Manajemen Pada Program Kelas Unggulan ‎‎(Studi Kasus di Madrasah Aliyah Qomarul Huda Bagu Lombok Tengah ‎NTB). AL MAHSUNI Jurnal Studi Islam Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 27–36. ‎http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alamahsuni/article/view/4‎‎301‎

Faisal, M., Hotimah, H., Nurhaedah, N., AP, N., & Khaerunnisa, K. (2020). ‎Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangkan ‎Bahan Ajar Digital di Kabupaten Gowa. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(3), ‎‎266–270. https://doi.org/10.26858/publikan.v10i3.16187‎

Fajartriani, T., & Karsiwan, W. (2021). Manajemen Pengadaan Sarana ‎Prasarana Sekolah. Jurnal Educatio, 7(1), 162–168. ‎https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.907‎

Farida, A. (2020). Analisis Pembiayaan Musyarakah Terhadap Profitabilitas ‎‎(ROA) Bank Umum Syariah. MALIA: Jurnal Ekonomi Islam, 11(2), 327–340. ‎https://doi.org/10.35891/ml.v11i2.2150‎

Handoko, M. Y. T., Timan, A., & Kusumaningrum, D. E. (2018). Hubungan ‎Penerapan Etika Perkantoran Dan Sikap Pelayanan Prima Tenaga ‎Administrasi Sekolah Dengan Kepuasan Peserta Didik. Jurnal Administrasi ‎Dan Manajemen Pendidikan, 1(1), 96–106. ‎https://doi.org/10.17977/um027v1i12018p96‎

Hantono. (2018). Faktor Yang Mempengaruhi Profitabilitas Pada Perusahaan ‎Property Dan Real Estate Yang Terdaftar Di BEI Periode 2012-2015. JMBI: ‎Jurnal Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi, 5(1), 1–‎‎14. https://doi.org/10.35794/jmbi.v5i1.19147‎

Haryanti, N., & Baqi, D. A. (2019). Strategi Service Quality Sebagai Media ‎Dalam Menciptakan Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan. Journal of Sharia ‎Economics, 1(2), 101–128. https://doi.org/10.35896/jse.v1i2.72‎

Indriyani, A. (2020). Manajemen SDM Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Dan ‎Kualitas Pelayanan Di Ridwan Institute Cirebon. Syntax Idea, 2(8), 346–‎‎362. https://doi.org/10.36418/syntax-idea.v2i8`.495‎

Jabbar, M. N., Hashmi, M. A., & Ashraf, M. (2019). Comparison between Public ‎and Private Secondary Schools regarding Service Quality Management and ‎its Effect on Students ’ Satisfaction in Pakistan. Bulletin of Education and ‎Research, 41(2), 27–40. ‎https://www.researchgate.net/publication/336140178_Comparison_between‎_Public_and_Private_Secondary_Schools_regarding_Service_Quality_Mana‎gement_and_its_Effect_on_Students’_Satisfaction_in_Pakistan_An_Analysis_of_Alignment_between_SS_Mathematics_Standa

Jayanti, F. D. (2018). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal, Likuiditas Dan ‎Ukuran. Jurnal Bingkai Ekonomi, 3(2), 34–44. ‎https://itbsemarang.ac.id/sijies/index.php/jbe33/article/view/58‎

Junaidi, U., & Danim, S. (2020). Implementasi Manajemen Sarana Dan ‎Prasarana Pendidikan Di SMA Negeri 10 Bengkulu Selatan. Jurnal Manajer ‎Pendidkan, 14(3), 72–83. ‎https://ejournal.unib.ac.id/index.php/manajerpendidikan/article/view/12909‎

Kurdi, M. (2020). Menggagas Pelayanan Prima di Masa Pandemic Covid 19. ‎Jurnal Lingkar Widyaiswara, 7(4), 4–9. ‎http://juliwi.com/published/E0704/jlw0704_4-9.pdf‎

Kusumawati, R., & Rosady, I. (2018). Pengaruh Struktur Modal Manajerial ‎Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Manajemen Bisnis, 9(2), 147–160. ‎https://doi.org/10.18196/mb.9259‎

Mahardika, I. M. N. E. (2020). Kualitas Layanan Dan Citra Lembaga Terhadap ‎Word Of Mouth Mahasiswa Stahn Gde Pudja Mataram. Business ‎Management Analysis Journal (BMAJ), 3(1), 46–57. ‎https://doi.org/10.24176/bmaj.v3i1.4461‎

Malla, H. A. B., & Asrang, A. (2021). Effectiveness Study Of The Cross-Interest ‎Program In Madrasah Aliyah Negeri (MAN). Jurnal Dikdas, 9(2), 243–251. ‎http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/ESE/article/view/18275‎

Nursyam, N., & Saenab, S. (2020). Analisis Rasio Profitabilitas Pada CV. ‎Tamalanrea Motor. Economy Deposit Journal, 2(1), 49–56. ‎https://doi.org/10.36090/e-dj.v2i1.736‎

Pratama, Y. M. P., Iswari, R. S., & Ngabekti, S. (2018). Korelasi Persepsi Dan ‎Minat Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas 10 Lintas Minat Biologi Sman 1 ‎Ambarawa. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 8(1), 57–67. ‎https://doi.org/10.21580/phen.2018.8.1.2183‎

Puspitasari, F. F. (2019). Implementasi Pelayanan Prima Sebagai Upaya ‎Meningkatkan Marketing Sekolah. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan ‎Islam), 4(1), 30–36. https://doi.org/10.18860/jmpi.v4i1.7339‎

Putra, R. M. (2020). Pengaruh Pelayanan MA Raudlatut Thalibin Terhadap ‎Kepuasan Siswa Tahun Akademik 2017 / 2018. Jurnal Pendidikan Dan ‎Kewirausahaan, 7(2), 44–55. https://doi.org/10.47668/pkwu.v7i2.32‎

Rahayu, M. B. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Struktur Keuangan. ‎Jurnal Studi Manajemen Bisnis, 5(2), 75–79. ‎https://journal.trunojoyo.ac.id/jsmb

Rambe, M. (2019). Pelaksanaan Supervisi Akademik Sebagai Upaya Untuk ‎Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan ‎Pembelajaran. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(4), 782–‎‎790. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7464‎

Rosaliawati, B. N., Mustiningsih, M., & Arifin, I. (2020). Hubungan Gaya ‎Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. ‎Journal of Educational Research and Evaluation, 3(1), 61–71. ‎https://doi.org/10.17977/um027v3i12020p61‎

Sari, W. D. (2019). Pengaruh Persepsi Faktor Rasional Dan Emosional ‎Terhadap Kepuasan Orang Tua Siswa Di Sekolah Dasar Islam Terpadu ‎Lentera Ilmu Kota Tangerang [Institut {TOQ Jakarta]. ‎https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/161‎

Siburian, R., Lukman, S., & Kurniawati, L. (2020). Analisis Penerapan Standar ‎Operasional Pelayanan Publik Pada Kantor Kecamatan Menteng Kota ‎Administrasi Jakarta Pusat Provinsi Dki Jakarta. Jurnal Ekbang, 3(1), 1–19. ‎https://jurnal.akptahuna.ac.id/index.php/ekbank/article/view/36‎

Silkyanti, F. (2019). Analisis Peran Budaya Sekolah yang Religius dalam ‎Pembentukan Karakter Siswa. IVCEJ (Indonesian Values and Character ‎Education Journal), 2(1), 36–42. https://doi.org/10.23887/ivcej.v2i1.17941‎

Solichin, M., Rasyidi, R., & Halimatusa’diah, S. (2019). Pengaruh Kualitas ‎Pelayanan (Reliability , Assurance , Tangible , Empathy , Dan ‎Responsiveness) terhadap Kepuasan Nasabah pada Bank Kalteng Cabang ‎Muara Teweh. Jurnal Bisnis Dan Pembangunan, 8(2), 38–47. ‎https://doi.org/10.20527/jbp.v8i2.7918‎

Sugilar, S. (2020). The Role Of Service Quality Management In Students’ Re-‎Enrollmen. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21(1), ‎‎45–56. https://doi.org/10.17718/tojde.690335‎

Susanti, N., & Dewi, S. A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas ‎Terhadap Kepuasan Belajar Siswa SMK Yadika 5 Pondok Aren. Jurnal ‎Ilmiah FEASIBLE Bisnis Kewirausahaan & Koperasi, 2(2), 217–228. ‎https://doi.org/10.32493/fb.v2i2.2020.217-228.6557‎

Syakur, A. (2018). Hubungan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan ‎Mahasiswa Dan Loyalitas Mahasiswa Ditinjau Dari Model Pembelajaran Di ‎Akademi Farmasi Surabaya. Jurnal Reformasi, 8(2), 100–108. ‎https://doi.org/10.33366/rfr.v8i2.1091‎

Utami, S. W. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan ‎Kedisiplinan Siswa. JP (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 4(1), 63–66. ‎https://doi.org/10.26740/jp.v4n1.p63-66‎

Wahyuni, S. F. (2018). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai ‎Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Maneggio: ‎Jurnal Ilmiah Magidter Manajemen, 1(1), 109–117. ‎https://doi.org/10.30596%2Fmaneggio.v1i1.2371‎

Yendrita. (2019). Motivasi Pemilihan Lintas Minat Sains Pada Siswa Jurusan ‎Ilmu Sosial. SPEJ (Science and Phsics Education Journal), 3(1), 21–27. ‎https://doi.org/10.31539/spej.v3i1.944‎




DOI: https://doi.org/10.15575/isema.v6i2.15580

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

 

Jurnal Isema : Islamic Educational Management is Indexed By :

  

Lantai 3 Gedung Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Kampus 2 Jalan Soekarno-Hatta Kel. Cimincrang Kec. Gedebage Kota Bandung 40294.  

email: isema@uinsgd.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.