QUALITY SERVICE IN IMPROVING THE PROFITABILITY OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS BASED ON PESANTREN


Hasan Baharun(1*), Adi Wibowo(2), Heny Mulyani(3), Rofikatul Maula(4)

(1) (Scopus ID: 57200983602) Nurul Jadid University, Indonesia
(2) STAI An-Nawawi Purworejo, Indonesia
(3) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Jati, Bandung, Indonesia
(4) Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo, East Java, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to understand and analyze the school's strategy in increasing institutional profitability through strengthening Quality Service at SMA Nurul Jadid Paiton, Probolinggo. This research uses a qualitative case study approach. The results show that SMA Nurul Jadid seeks to increase school profitability by continuously strengthening Quality Service through five things: Crost-Interest Curriculum, namely cross-interest subjects that exist in each specialization; Performance, namely prioritizing the appearance of all components of the institution; Improving the quality of human resources, namely forming good and religious characters for all students and teachers; Excellent Service, namely excellent service for all school components; Infrastructure, namely as the effectiveness of student learning. This study implies the importance of institutions strengthening Quality Service to impact the profitability of institutions.

Full Text:

PDF

References


Afriza, E. F., Arnasik, S., & Hermawan, Y. (2019). Transformasi Kepemilikan ‎Dari Swasta Ke Pemerintah: Implementasi Pelayanan Prima Universitas ‎Siliwangi Kepada Mahasiswa. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, ‎‎3(23), 209–218. https://doi.org/10.15797/concom.2019..23.009‎

Asriani, N. K. D., Suarmanayasa, I. N., & Telagawathi, N. L. W. S. (2019). ‎Pengaruh Modal Kerja Dan Jumlah Nasabah Lembaga Perkreditan Desa ‎Adat Bug-Bug. Jurnal Manajemen, 5(1), 34–42. ‎https://doi.org/10.23887/bjm.v5i1.21984‎

Asyro, M., Kartikowati, S., & Marzuki, M. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan ‎Dan Fasilitas Perpustakaan Terhadap Kepuasan Siswa Sman 1 Pekanbaru. ‎JUMPED (Jurnal Manajemen Pendidikan), 8(2), 156–167. ‎https://doi.org/10.31258/jmp.8.2.p.156-167‎

Ayu, G. F. L., Koryati, D., & Jaenudin, R. (2019). Analisis Motivasi Belajar ‎Peserta Didik Kelas X Program Lintas Minat Pada Mata Pelajaran Ekonomi ‎Di Sma Negeri 16 Palembang. Profit, 6(1), 69–79. ‎https://doi.org/10.36706/jp.v6i1.7876‎

Chandra, N. A., Rogahang, J. J., & Keles, D. (2019). Analisis Profitabilitas Pada ‎PT Bank Negara Indonesia Tbk Cabang Manado. Jurnal Administrasi ‎Bisnis, 9(1), 43–48. https://doi.org/10.35797/jab.9.1.2019.23530.43-48‎

Dharma, K. A. R., & Rustika, I. M. (2018). Peran Kemandirian Dan Efikasi Diri ‎Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Siswa Kelas Unggulan SMA Dwijendra ‎Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 5(1), 12–22. ‎https://doi.org/10.24843/JPU.2018.v05.i01.p02‎

Diana, E., Sunnah, Hi., & Khoiriyah, S. W. (2021). Analisis Efektivitas ‎Kepemimpinan Virtual Kepala sekolah Dalam Meningkatkan Motivasi Kerja ‎Guru Sekolah Menengah Atas. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 237–‎‎256. https://doi.org/10.52431/murobbi.v5i2.432‎

Erinawati, F., & Syafarudin, A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, ‎Promosi Terhadap Keputusan. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan ‎Kewirausahaan, 1(1), 130–147. https://doi.org/10.46306/vls.v1i1.10‎

Fahmi, M. (2020). Implementasi Manajemen Pada Program Kelas Unggulan ‎‎(Studi Kasus di Madrasah Aliyah Qomarul Huda Bagu Lombok Tengah ‎NTB). AL MAHSUNI Jurnal Studi Islam Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 27–36. ‎http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alamahsuni/article/view/4‎‎301‎

Faisal, M., Hotimah, H., Nurhaedah, N., AP, N., & Khaerunnisa, K. (2020). ‎Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangkan ‎Bahan Ajar Digital di Kabupaten Gowa. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(3), ‎‎266–270. https://doi.org/10.26858/publikan.v10i3.16187‎

Fajartriani, T., & Karsiwan, W. (2021). Manajemen Pengadaan Sarana ‎Prasarana Sekolah. Jurnal Educatio, 7(1), 162–168. ‎https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.907‎

Farida, A. (2020). Analisis Pembiayaan Musyarakah Terhadap Profitabilitas ‎‎(ROA) Bank Umum Syariah. MALIA: Jurnal Ekonomi Islam, 11(2), 327–340. ‎https://doi.org/10.35891/ml.v11i2.2150‎

Handoko, M. Y. T., Timan, A., & Kusumaningrum, D. E. (2018). Hubungan ‎Penerapan Etika Perkantoran Dan Sikap Pelayanan Prima Tenaga ‎Administrasi Sekolah Dengan Kepuasan Peserta Didik. Jurnal Administrasi ‎Dan Manajemen Pendidikan, 1(1), 96–106. ‎https://doi.org/10.17977/um027v1i12018p96‎

Hantono. (2018). Faktor Yang Mempengaruhi Profitabilitas Pada Perusahaan ‎Property Dan Real Estate Yang Terdaftar Di BEI Periode 2012-2015. JMBI: ‎Jurnal Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi, 5(1), 1–‎‎14. https://doi.org/10.35794/jmbi.v5i1.19147‎

Haryanti, N., & Baqi, D. A. (2019). Strategi Service Quality Sebagai Media ‎Dalam Menciptakan Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan. Journal of Sharia ‎Economics, 1(2), 101–128. https://doi.org/10.35896/jse.v1i2.72‎

Indriyani, A. (2020). Manajemen SDM Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Dan ‎Kualitas Pelayanan Di Ridwan Institute Cirebon. Syntax Idea, 2(8), 346–‎‎362. https://doi.org/10.36418/syntax-idea.v2i8`.495‎

Jabbar, M. N., Hashmi, M. A., & Ashraf, M. (2019). Comparison between Public ‎and Private Secondary Schools regarding Service Quality Management and ‎its Effect on Students ’ Satisfaction in Pakistan. Bulletin of Education and ‎Research, 41(2), 27–40. ‎https://www.researchgate.net/publication/336140178_Comparison_between‎_Public_and_Private_Secondary_Schools_regarding_Service_Quality_Mana‎gement_and_its_Effect_on_Students’_Satisfaction_in_Pakistan_An_Analysis_of_Alignment_between_SS_Mathematics_Standa

Jayanti, F. D. (2018). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal, Likuiditas Dan ‎Ukuran. Jurnal Bingkai Ekonomi, 3(2), 34–44. ‎https://itbsemarang.ac.id/sijies/index.php/jbe33/article/view/58‎

Junaidi, U., & Danim, S. (2020). Implementasi Manajemen Sarana Dan ‎Prasarana Pendidikan Di SMA Negeri 10 Bengkulu Selatan. Jurnal Manajer ‎Pendidkan, 14(3), 72–83. ‎https://ejournal.unib.ac.id/index.php/manajerpendidikan/article/view/12909‎

Kurdi, M. (2020). Menggagas Pelayanan Prima di Masa Pandemic Covid 19. ‎Jurnal Lingkar Widyaiswara, 7(4), 4–9. ‎http://juliwi.com/published/E0704/jlw0704_4-9.pdf‎

Kusumawati, R., & Rosady, I. (2018). Pengaruh Struktur Modal Manajerial ‎Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Manajemen Bisnis, 9(2), 147–160. ‎https://doi.org/10.18196/mb.9259‎

Mahardika, I. M. N. E. (2020). Kualitas Layanan Dan Citra Lembaga Terhadap ‎Word Of Mouth Mahasiswa Stahn Gde Pudja Mataram. Business ‎Management Analysis Journal (BMAJ), 3(1), 46–57. ‎https://doi.org/10.24176/bmaj.v3i1.4461‎

Malla, H. A. B., & Asrang, A. (2021). Effectiveness Study Of The Cross-Interest ‎Program In Madrasah Aliyah Negeri (MAN). Jurnal Dikdas, 9(2), 243–251. ‎http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/ESE/article/view/18275‎

Nursyam, N., & Saenab, S. (2020). Analisis Rasio Profitabilitas Pada CV. ‎Tamalanrea Motor. Economy Deposit Journal, 2(1), 49–56. ‎https://doi.org/10.36090/e-dj.v2i1.736‎

Pratama, Y. M. P., Iswari, R. S., & Ngabekti, S. (2018). Korelasi Persepsi Dan ‎Minat Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas 10 Lintas Minat Biologi Sman 1 ‎Ambarawa. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 8(1), 57–67. ‎https://doi.org/10.21580/phen.2018.8.1.2183‎

Puspitasari, F. F. (2019). Implementasi Pelayanan Prima Sebagai Upaya ‎Meningkatkan Marketing Sekolah. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan ‎Islam), 4(1), 30–36. https://doi.org/10.18860/jmpi.v4i1.7339‎

Putra, R. M. (2020). Pengaruh Pelayanan MA Raudlatut Thalibin Terhadap ‎Kepuasan Siswa Tahun Akademik 2017 / 2018. Jurnal Pendidikan Dan ‎Kewirausahaan, 7(2), 44–55. https://doi.org/10.47668/pkwu.v7i2.32‎

Rahayu, M. B. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Struktur Keuangan. ‎Jurnal Studi Manajemen Bisnis, 5(2), 75–79. ‎https://journal.trunojoyo.ac.id/jsmb

Rambe, M. (2019). Pelaksanaan Supervisi Akademik Sebagai Upaya Untuk ‎Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan ‎Pembelajaran. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(4), 782–‎‎790. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7464‎

Rosaliawati, B. N., Mustiningsih, M., & Arifin, I. (2020). Hubungan Gaya ‎Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. ‎Journal of Educational Research and Evaluation, 3(1), 61–71. ‎https://doi.org/10.17977/um027v3i12020p61‎

Sari, W. D. (2019). Pengaruh Persepsi Faktor Rasional Dan Emosional ‎Terhadap Kepuasan Orang Tua Siswa Di Sekolah Dasar Islam Terpadu ‎Lentera Ilmu Kota Tangerang [Institut {TOQ Jakarta]. ‎https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/161‎

Siburian, R., Lukman, S., & Kurniawati, L. (2020). Analisis Penerapan Standar ‎Operasional Pelayanan Publik Pada Kantor Kecamatan Menteng Kota ‎Administrasi Jakarta Pusat Provinsi Dki Jakarta. Jurnal Ekbang, 3(1), 1–19. ‎https://jurnal.akptahuna.ac.id/index.php/ekbank/article/view/36‎

Silkyanti, F. (2019). Analisis Peran Budaya Sekolah yang Religius dalam ‎Pembentukan Karakter Siswa. IVCEJ (Indonesian Values and Character ‎Education Journal), 2(1), 36–42. https://doi.org/10.23887/ivcej.v2i1.17941‎

Solichin, M., Rasyidi, R., & Halimatusa’diah, S. (2019). Pengaruh Kualitas ‎Pelayanan (Reliability , Assurance , Tangible , Empathy , Dan ‎Responsiveness) terhadap Kepuasan Nasabah pada Bank Kalteng Cabang ‎Muara Teweh. Jurnal Bisnis Dan Pembangunan, 8(2), 38–47. ‎https://doi.org/10.20527/jbp.v8i2.7918‎

Sugilar, S. (2020). The Role Of Service Quality Management In Students’ Re-‎Enrollmen. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21(1), ‎‎45–56. https://doi.org/10.17718/tojde.690335‎

Susanti, N., & Dewi, S. A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas ‎Terhadap Kepuasan Belajar Siswa SMK Yadika 5 Pondok Aren. Jurnal ‎Ilmiah FEASIBLE Bisnis Kewirausahaan & Koperasi, 2(2), 217–228. ‎https://doi.org/10.32493/fb.v2i2.2020.217-228.6557‎

Syakur, A. (2018). Hubungan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan ‎Mahasiswa Dan Loyalitas Mahasiswa Ditinjau Dari Model Pembelajaran Di ‎Akademi Farmasi Surabaya. Jurnal Reformasi, 8(2), 100–108. ‎https://doi.org/10.33366/rfr.v8i2.1091‎

Utami, S. W. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan ‎Kedisiplinan Siswa. JP (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 4(1), 63–66. ‎https://doi.org/10.26740/jp.v4n1.p63-66‎

Wahyuni, S. F. (2018). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai ‎Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Maneggio: ‎Jurnal Ilmiah Magidter Manajemen, 1(1), 109–117. ‎https://doi.org/10.30596%2Fmaneggio.v1i1.2371‎

Yendrita. (2019). Motivasi Pemilihan Lintas Minat Sains Pada Siswa Jurusan ‎Ilmu Sosial. SPEJ (Science and Phsics Education Journal), 3(1), 21–27. ‎https://doi.org/10.31539/spej.v3i1.944‎




DOI: https://doi.org/10.15575/isema.v6i2.15580

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

 

Jurnal Isema : Islamic Educational Management is Indexed By :

  

Lantai 3 Gedung Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Kampus 2 Jalan Soekarno-Hatta Kel. Cimincrang Kec. Gedebage Kota Bandung 40294.  

email: isema@uinsgd.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.