Manajemen Strategik dalam memberikan Pelayanan Bimbingan Manasik terhadap Calon Jemaah Haji Tahun 2023 (Studi Kasus Kantor Urusan Agama Kecamatan Ciparay)


Reksa Adib Sambada(1*), Mumuh Muhtarom(2), Yuyun Yuningsih(3)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to determine the planning, implementation, and evaluation of services to pilgrims at the Ciparay Religious Affairs Office. The theory used in this research is strategic management theory. This research uses a qualitative approach. The results showed that there are several important factors that can make Hajj ritual guidance services to prospective pilgrims more effective, which include good strategic management that is very important to plan a comprehensive Hajj guidance program, the quality of mentors, structured guidance planning, and periodic evaluation of the guidance program to identify weaknesses and prevent future mistakes. By paying attention to these factors, it is hoped that Hajj ritual guidance can help prospective pilgrims prepare well and undergo the Hajj pilgrimage in accordance with Islamic teachings.

Keywords


Haji; Jemaah; Manasik; Strategi; Pelayanan.

Full Text:

PDF

References


Erlangga, D. S. (2023). Manajemen Bimbingan Manasik Haji Di Kantor Kementerian Agama Kabupaten Way Kanan Tahun 2022. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Hamid, A. (2009). Bimbingan Ibadah Haji dalam Perspektif Islam. Jurnal Al-Hikmah, 15(2), 165-184.

Iskandar, R. (2019). Manajemen Bimbingan Manasik Haji Kantor Kementerian Agama Kota Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Kementerian Agama Republik Indonesia. (2018). Pedoman Manasik Haji Bagi Calon Jemaah Haji. Direktorat Jenderal Penyelenggaraan Haji dan Umrah.

Kurniasih, A. (2017). Strategi Bimbingan Manasik Haji Di Kementerian Agama Kota Tangerang Selatan. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta.

Mustofa, A., & Salam, M. (2016). Efektivitas Program Bimbingan Manasik Haji oleh KUA dalam Meningkatkan Kesiapan Calon Jemaah Haji. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 229-248.

Nasihin, A. (2018). Strategi Bimbingan Manasik Haji pada Kantor Kementerian Agama Jakarta Timur. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta.

Nuraedah, S. A., 2017. Manajemen Bimbingan Manasik Haji dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Jemaah Haji. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta.

Nurfadillah, N., Sarbini, A., & Herman. (2022). Manajemen Strategik Bimbingan Manasik Haji dalam Meningkatkan Kualitas Jemaah. MABRUR: Academic Journal of Hajj and Umra, 1(2), 107–124.

Prayitno, P. dan Erman, A. 2008, Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. PT Rineka Cipta. Lawrence.

Ridwan, A., & Irawati, S. (2019). Peran KUA dalam Meningkatkan Kualitas Manasik Haji di Kota X. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Agama Islam, 3(2), 231-246.

Santoso, H. (2015). Peningkatan Kualitas Bimbingan Manasik Haji oleh KUA melalui Pelatihan bagi Para Pendamping Haji. Jurnal Konseling Indonesia, 3(1), 10-19.

Syalthut, M. (2021). Evaluasi Manajemen Bimbingan Manasik Haji Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pelayanan Jemaah Haji Pada Kelompok Bimbingan Ibadah Haji (Kbih) Al-Hikmah Jakarta Selatan. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.




DOI: https://doi.org/10.15575/mjhu.v2i2.34927

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

 

 

 

 

 

 


Editorial Office:
S1 Program Studi Manajemen Haji dan Umrah
Fakultas Dakwah dan Komunikasi
UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jalan A.H. Nasution No. 105, Cibiru
Bandung, Jawa Barat, Indonesia, 40614
Phone: 022- 7802276