Pengelolaan digital PR melalui Website ppid.kai.id


Dio Ahmad Safarizki(1*), Moch. Fakhruroji(2), Enok Risdayah(3)

(1) Jurusan Ilmu Komunikasi Hubungan Masyarakat Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung,  
(3) Jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This research was conducted with the aim of how to manage digital PR on the ppid.kai.id website through the four steps public relations concept initiated by Cutlip, Center, and Broom. This research was carried out using a qualitative descriptive method with primary and secondary data through data collection techniques, namely in-depth interviews, observation, and documentation studies. The results obtained are that the PPID KAI public relations unit is appropriate in carrying out digital PR management through the website ppid.kai.id in line with the four steps public relations concept, with the following indicators: 1) fact finding: searching and collecting data through requests for information as data. primary and work unit data as secondary data sources; 2) planning and programming: introduction of the PPID website to the public, internal PPID meetings, coordination meetings of the KAI work unit, and coordination meetings with the IT team; 3) taking action and communicating: managing information offline and online 4) evaluating the program: external satisfaction survey, internal evaluation, and evaluation of the central information commission.

Full Text:

PDF

References


Ardianto, E. (2012). Komunikasi Massa. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Bungin, B.. (2007). Penelitian Kualitatif. Jakarta: Kencana.

Hidayat, T.. (2009). Lebih Dekat dengan Facebook. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Irfandi, M. (2021). Pengelolaan Akun Youtube Sebagai Bentuk Kegiatan Online Public Relations. Skripsi Jurusan Ilmu Komunikasi Konst. Humas. UIN Sunan Gunung Djati.

Malik, D.D. (2004). Humas Membangun Citra dengan Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Morissan. (2008). Manajemen Public Relations. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Mukarom, Z. L. W. (2015). Manajemen Public Relations. Bandung: Pustaka Setia.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial: Perspektif Komunikasi Budaya dan Sosioteknologi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ndraha, T. (2003). Kybernology. Jakarta: Rineka Cipta.

Nova, F. (2011). Crisis Public Relatons Bagaimana PR Menangani Krisis Perusahaan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Permasih, I. dkk. (2018). Pengelolaan Media Sosial Instagram Humas Pemerintah Provinsi Jawa Barat. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 3(1).

Priansa, D.J. dan A. Garnida. (2013). Manajemen perkantoran. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Republik Indonesia. (2008). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2008 tentang Keterbukaan Informasi Publik. Kementerian Komunikasi dan Informatika RI.

Rusdianto, U. (2014). Cyber CSR – A Guide to CSR Communications on Cyber Media. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ruslan, R. (2001). Manajemen Humas dan Manajemen Komunikasi (Konsep dan Aplikasinya). Jakarta: Raja Grafindo.

Ruslan, R. (2007). Manajemen Public Relations & Media Komunikasi. Depok : Raja Grafindo.

Sulistyaningtyas, I.D. (2010). Riset sebagai Ujung Tombak Keberhasilan Program Public Relations. Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2).

Suryadi. (2017). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi terhadap Tugas Humas. Buletin LAPAN, 4(1). Diakses pada 13 Oktober 2021, dari https://majalah.lapan.go.id

Syahirah, S. (2021). Pengelolaan Media Relations Humas Pemkab Bandung melalui Program Ngawangkong dalam upaya menjaga citra. Skripsi Jurusan Ilmu Komunikasi Konst. Humas. UIN Sunan Gunung Djati.

Syuderajat, F. (2017). Pengelolaan Media Sosial Oleh Unit Corporate Communication Pt Gmf Aeroasia. Komuniti Fikom Unpad, 9(2).

Taniarza, R., D. Suherdiana, & Herman. (2018). Pengelolaan Informasi melalui Website Dinas Tanaman Pangan dan Hortikultura Provinsi Jawa Barat. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 3(1).

Tayibnapis, F.Y. (2008). Evaluasi Program dan Instrumen Evaluasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Yulianita, N. (2007). Dasar-Dasar Public Relations. Bandung: Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Bandung.

Wardah, M. (2017). Pengelolaan Website Sebagai Media Informasi Publik Pada Bagian Humas Dan Informasi Pemerintah Kota Pekanbaru. JOM Fisip Kampus Bina Widya, 4(1).

Wulandari, S. (2019). Pengelolaan Media Online Website Dalam Penyebarluasan Informasi Publik Oleh Dinas Komunikasi, Informatika Dan Statistik Provinsi Riau Tahun 2016. JOM Fisip, 6(2).




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v5i1.18157

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.