Pengelolaan Akun Instagram @kominfopadangpanjang Sebagai Bentuk Kegiatan Online Public Relations


Ezga Mayzamelilla Ghievanny(1*), Enok Risdayah(2), Dyah Rahmi Astuti(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to find out how the steps taken by Diskominfo Padang Panjang in managing the @kominfopadangpanjang Instagram account. This study uses a qualitative approach, with a descriptive method. The results obtained are the management of the @kominfopadangpanjang instagram account, has four stages, namely: 1) sharing, participating in using social media to connect with the community and building public trust, 2) optimizing, optimizing information by producing various types of information content, and visual enhancement of content, 3) Manage, conduct media monitoring and quick response, and 4) Engage, involving the community as part of communication planning through Instagram @kominfopadangpanjang.

Full Text:

PDF

References


Anggoro, M. E. O. P., & Pranata, L. (2020). Pengaruh Komunikasi dan Konten Visual Dalam Media Sosial Instagram Terhadap Keputusan Pembelian Jasa Fotografi Sweetescape Jakarta. Jurnal Hospitality dan Pariwisata, 6(2).

Dailey, Patrick R. (2009). Social Media: Finding Its Way Into Your Business Strategy and Culture, Burlington: Lingakage.

Farhatiningsih, L. (2018). Optimalisasi Penggunaan Instagram dalam Praktik Kehumasan Pemerintah. Diakom: Jurnal Media dan Komunikasi, 1(1).

Hanifa, N. (2020). Pengelolaan Digital Public Relations Melalui Media Internal Kontak PT Kereta Api Indonesia: Studi Deskriptif Kualitatif pada PT Kereta Api Indonesia (Persero), Ilmu Komunikasi Hubungan Masyarakat, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Hastrida, A. (2021). Proses Pengelolaan Media Sosial Pemerintah: Manfaat dan Resiko. Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik, 25(2).

https://www.Instagram.com/kominfopadangpanjang/)

Instagram @kominfopadangpanjang (diakses pada 3 Februari 2022 pukul 21.18 WIB di

Keputusan Menteri Komunikasi dan Informatika Republik Indonesia Nomor 371/KEP/M.KOMINFO/8/2007 tentang Kode Etik Hubungan Masyarakat Pemerintahan.

Khan, G. F. (2017). Social Media for Government: A Practical Guide to Understanding, Implementing, and Managing Social Media Tools in the Public Sphere. (Springerbriefs in Political Science) (1st ed. 2017 ed.). Springer.

Komariah, A. & Satori, D. (2011). Metode Penelitian Kualitatif, Bandung:

Alfabeta.

Kusuma, K. (2018). Activities of the cyber public relations of O chanel TV in promoting their company on the Instagram social media. American Journal Humanities Social Sciences Research, 2(9), 50-56.

Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Kelly, K., & Grant, I. (2009). New media: A Critical Introduction, Second Edition. New York: Routledge.

Luttrell, R. (2018). Social Media: How To Engage, Share, And Connect, London: Rowman & Littlefield Publishers.

Mahfud, Mohammad M.D. (2000). Demokrasi dan Konstitusi di Indonesia: Studi tentang Interaksi Politik dan Kehidupan Ketatanegaraan, Jakarta: Rineka Cipta.

Mboeik, C., Andung, P. A., & Mandaru, S. S. (2020). Praktik Digital Public Relations dalam Upaya Meningkatkan Citra Positif Perusahaan PT. PLN (Persero) UIW NTT. Jurnal Politikom Indonesiana, 5(2), 40-54.

Mulyana, Deddy. (2010). Pengantar Ilmu Komunikasi, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nuraeni, H. A., & Kurniasih, N. (2021). The Role of Social Media Da'wah in Improving Individual Piety during the Covid 19 Pandemic. Jurnal Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 15(2), 343-364.

Onggo, B. J. (2004). Cyber Public relations, Jakarta: Elex Media Komputindo.

Peraturan Walikota Padang Panjang Nomor 23 tahun 2019 tentang Kedudukan, Susunan Organisasi, Tugas dan Fungsi Serta Tata Kerja Dinas Komunikasi dan Informatika. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/125491/perwali-kota-padang-panjang-no-23-tahun-2019

Purnamasari, P. R. D., Rosyidi, I., & Risdayah, E. (2020). Strategi ICMI Jawa Barat dalam Membentuk Citra Positif Organisasi. Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 3(1), 69-80.

Rismawati, E., Abidin, Y. Z., & Dulwahab, E. (2019). Pengelolaan Cyber Public Relations dalam Membentuk Corporate Branding. Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 2(3), 269-290.

Rudy, T. M., & Gunarsa, A. (2005). Komunikasi dan Humas internasional, Bandung: Refika Aditama.

Ruslan, Rosady. (2004). Public Relation. Edisi Revisi ke-2, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Rustandi, D., & Yusanto, F. (2021). Postkomodifikasi Media Sosial Ridwan Kamil dan Ganjar Pranowo dalam Perspektif Wacana Foucaldian. Communicatus: Jurnal Ilmu komunikasi, 5(2), 99-120.

Salsabila, F. P. (2022). Pengelolaan Instagram @bawasludkijakarta sebagai bentuk kegiatan digital PR: Studi deskriptif kualitatif pada Humas Bawaslu Provinsi DKI Jakarta, Ilmu Komunikasi Hubungan Masyarakat, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Winardi. (1996). Perilaku Organisasi (Organizational Behaviour), Bandung: Tarsito.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v6i1.20501

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.