Pengelolaan Digital PR melalui Instagram @Dinkeskota.Bdg dalam Menyebarkan Informasi


Kirana Ayu Cempaka(1*), Mochammad Fakhruroji(2), Dyah Rahmi Astuti(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the management of digital PR through Instagram @dinkeskota.bdg in disseminating information during the pandemic which refers to the concept of The Circular Model of Some for Social Communication. The method used in this study is a qualitative descriptive method with data collection techniques through observation and in-depth interviews. The results showed that the Public Relations of the Bandung City Health Office had implemented digital PR management through Instagram @dinkeskota.bdg in accordance with the concept of The Circular Model of Some for Social Communication proposed by Regina Luttrell with the following indicators: (1) Share stage; setting targets, and building public trust. (2) optimization stage; collaborate with other institutions that have high engagement and plan message delivery strategies. (3) management stage; resolve complaints quickly, conduct media monitoring and evaluation. (4) the engagement stage; fast responses (responding quickly) and reposting followers' content.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. Z. (2015). Manajemen Komunikasi; filosofi, konsep, dan aplikasi. Bandung: CV Pustaka Setia.

Habibi, M. R., dkk. (2020). Peran Publik Relations Officer dalam Menangani Keluhan Pelanggan Baso Aci Ganteng. Jurnal Ilmu Hubunga Masyarakat. 3(1).

Hanifa, A. N. (2021). Pengelolaan Digital Public Relations Dispora Kota Bandung dalam menyampaikan informasi melalui Instagram@ dispora_bdg (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Iriantara, Y. (2008). Media Relations; Konsep, Pendekatan, Dan Praktik. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Kriyantono, R. (2014). Teori-Teori Public Relations Perspektif Barat Dan Lokal. Jakarta: Kencana

Kusuma, D. F., & Sugandi, M. S. (2018). Strategi pemanfaatan Instagram sebagai media komunikasi pemasaran digital yang dilakukan oleh Dino Donuts. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(1).

Liande, K. (2021). Strategi Cyber Public Relations melalui media Website resmi www. trustmepr. com: Analsis deskriptif tentang media Website CV. Trustmepr Consultant (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Luik, J.2020. Media Baru Sebuah Pengantar. Jakarta: Kencana.

Lutrell, R. (2015). Social Media : How to engage, share and connect. London: Rowman & Littlefield. Masa Depan. Bandung: Kencana.

Machfoedz, M. 2010. Komunikasi Pemasaran Modern. Yogyakarta: Cakra Ilmu.

Maharani, S., & Ardoni. (2013). Kredibilitas Informasi Bidang Kesehatan yang diperoleh Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Andalas dari Internet. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan. 2(1).

Mboeik, C., dkk. (2020). Praktik Digital Public Relations dalam Upaya Meningkatkan Citra Positif Perusahaan PT. PLN (Persero) UIW NTT. Jurnal Politikom Indonesiana, 5(2).

Mukarom, Z., & Muhibudin W. L. (2018). Manajemen Public Relations. Bandung: CV Pustaka Setia.

Nasution, Y. E., & Nur, T. H. (2018). Pengelolaan Digital Public Relations Rumah Sakit “JIH” Yogyakarta Tahun 2017. Channel: Jurnal Komunikasi, 6(2).

Ningtyas, T. (2018). Kepercayaan Masyarakat (Citizen Trust) di Badan Pertanahan Nasional (BPN) II Surabaya. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial, 2(1).

Nurjanah, A., & Nurnisya, F. Y. (2016). Pemanfaatan Digital Public Relations (PR) dalam Sosialisasi Tagline “Jogja Istimewa” Humas Pemerintah Kota Yogyakarta. Jurnal Aristo, 4(1).

Pienrasmi, H. (2015). Pemanfaatan social media oleh praktisi public relations di Yogyakarta. Jurnal Komunikasi, 9(2).

Prastiwi., & Yuniasanti, R. (2014). Hubungan antara Model Komunikasi Dua Arah Antara dan Bawahan dengan Motivasi Kerja pada Bintara di Polresta Yogyakarta. Jurnal Psikologi Integratif 2(2).

Prisgunanto, I. (2006). Komunikasi Pemasaran Strategi Dan Taktik Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Qolbiyah, S., Amin, D. E. S., & Astuti, D. R. (2018). Pengelolaan Pemeliharaan Citra Melalui Pameran (Studi Kasus Biro Humas dan Informasi Publik Kementerian Pertanian Indonesia). Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 1(4).

Rismawati, E., & Dulwahab, E. (2019). pengelolaan cyber public realations dalam membentuk corporate branding. Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 2(3).

Rohman, A., Hanafi, Y., & Hardianto, W. T. (2019). Penerapan prinsip-prinsip good governance dalam meningkatkan kualitas pelayanan publik. Reformasi, 9(2).

Rusdianto, U. (2014). Cyber CSR a guide to CSR communications on Cyber Media. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sakinah, M., Eif, D., & Cholidah, L. I. (2019). Pengelolaan Cyber Public Relations dalam Meningkatkan Citra. Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 2(1).

Soehadha, M., dkk. Fikih Informasi. 2019. Yogyakarta: Suara Muhammadiyah.

Sopariah, I. Y., Sanusi, I. S., & Astuti, D. R. (2021). Manajemen Penerbitan Majalah eMagz Melalui Four Step Public Relations. Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 4(2).

Syahputra, I. 2019. Media Relations: Teori, Strategi dan intelijen. Depok: PT Rajagrafindo.

Umam, K. (2012). Manajemen Organisasi. Bandung: CV Pustaka Setia.

Wijaya, H., & Sirine, H. (2016). Strategi segmenting, targeting, positioning serta strategi harga pada perusahaan Kecap Blekok di Cilacap. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 1(03).




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v6i2.20536

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.