Strategi Personal Branding Habib Ja'far dalam Kegiatan Dakwah di Youtube (Analisis Deskriptif pada Akun Youtube "Jeda Nulis")


Faiz Imam Fadhlurrahman(1*), Aang Ridwan(2), Dyah Rahmi Astuti(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to explain Habib Ja'far's personal branding strategy in da'wah activities on Youtube. This study uses descriptive analysis method, using passive participatory observation techniques, in-depth interviews and documentation studies. This research uses authentic personal branding theory from Hubert K. Rampersad. The results of the study show that Habib Ja'far's personal branding on Youtube includes authentic personal branding theory, including: 1) Authentiity, 2) Integrity, 3) Consistency, 4) Specialization, 5) Authority, 6) Distinctivness, 7) Relevant, 8) Visibility, 9) Persistence, 10) Goodwill, 11) Performance of Habib Ja'far's personal branding strategy on Youtube social media.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. Q. (2019). Pengantar Ilmu Dakwah. Surabaya: Penerbit Qiara Media.

Afrilia, A. M. (2018). Personal Branding Remaja di Era Digital. Mediator: Jurnal Komunikasi, 11(1), 20-30

Aranti, G., & Asri, R. (2019). Pengaruh Personal Branding Sandiaga Uno Terhadap Minat Perempuan Pada Pilpres 2019. Journal of Strategic Communication, 1-7.

Aziz, M. A. (2019). Ilmu Dakwah: Edisi Revisi. Jakarta: Kencana.

Budiarti, R. E., Rosyidi, I., & Astuti, D. R. (2020). Kampanye Public relations Online Melalui Media Sosial Instagram @lesswasteshift. Reputation: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 349-368.

Corbuzier, D. (2019). Youtuber For Dummies. Jakarta: Bhuana Ilmu Populer.

Haroen, D. (2014). Personal Branding: Kunci Kesuksesan Berkiprah di Dunia Politik.

MarkPlus. (2010). The Official MIM Academy Coursebook Brand Operation.

Jakarta: ESENSI.

Mercer, J., & Clayton, D. (2012). Psikologi Sosial. Bandung: Penerbit Erlangga.

Millah, A. S., Solahudin, D., & Bahrudin. (2018). Retorika Dakwah Ustadz Handy Bonny. Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 172-189.

Montoya, P., & Vandehey, T. (2002). The Personal Branding Phenomenon. South

Carolina: CreateSpace Independent Publishing Platform.

Raharjo, F. S. (2019). The Master Book of Personal Branding. Yogyakarta:

Quadrant.

Rahman, V. E. Berdakwah lewat Canda: Belajar dari Husein Ja’far Al Hadar [Online] diakses pada 24 Mei 2020 dari https://www.idntimes.com/news/indonesia/vanny-rahman/berdakwah-lewat-canda-belajar-dari-husein-jafar-al-hadar?q=habib%20ja%27far

Rampersad, H. K. (2008). Sukses Membangun Authentic Personal Branding.

Jakarta: PPM Manajemen.

Sulianta, F. (2015). Keajaiban Sosial Media. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Tamimy, M. F. (2017). Sharing-mu, Personal Branding-mu: Menampilkan Image

Diri dan Karakter di Media Sosial. Jakarta Selatan: Visi Media Pustaka.

Thaib, E. J. (2021). Problematika Dakwah di Media sosial. Solok: Insan Cendekia

Mandiri.

Tobing, L. V., & Dwiningtyas, H. (2018). Strategi Personal Branding Young Lex melalui Pembentukan Imej Negatif dan Pengelolaan Haters. Interaksi Online, 1-9.

Ulum, A. S. (2019). Seni Komunikasi Ala Rasul. Yogyakarta: Penerbit Muezza.

Wirartha, M. (2006). Metodologi Penelitian Sosial Ekonomi. Yogyakarta: ANDI.

Wijayanti, T. (2021). Wawasan Kebangsaan Marketing! Politik Identitas!

Personal Branding! Jakarta: Alinea Baru

Wahyono, E. Dakwah Digital Sang Habib [Online]. diakses pada 1 Juni 2019 dari https://news.detik.com/x/detail/intermeso/20190601/Dakwah-Digital-Sang-Habib-Muda/

Youtube.com Pertanyaan Terultimate Untuk Habib Husein Ja'faf | Pemuda Tersesat Eps 01 - Season 02 [online]. Di akses 1 September 2021, dari https://www.youtube.com/watch?v=lpeBqjQAWBo&t=404s

Youtube.com KENA COVID HABIB NYA NGAMUK jir lucu bgt ini.. [online] - Deddy Corbuzier. Di akses 1 September 2021, dari https://www.youtube.com/watch?v=e36jy-Plcgk&t=848s

Youtube.com Channel Youtube Jeda Nulis 17 Juli 2022 [online]. Diakses 17 Juli 2022, dari

https://www.youtube.com/channel/UCp7hJfiiocdY085XnWVrp2Q




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v7i2.20785

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.