Aktivitas Digital Public Relations PTPN I Regional II melalui Instagram

Authors

  • Latifa Wahyuniawati Adawiyah State Islamic University Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Moch Fakhruroji UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Enok Risdayah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/reputation.v8i3.38872

Abstract

This research aims to determine the digital public relations activities of PTPN I Regional II in disseminating corporate action information via Instagram @ptpnviiiofficial. Researchers describe how corporate action information is disseminated in the context aspect, how corporate action information is disseminated in the communication aspect, how corporate action information is disseminated in the collaboration aspect, and how corporate action information is disseminated in the connection aspect via Instagram @ptpnviiiofficial. This research uses descriptive methods, a qualitative approach, and a constructivism paradigm. Data collection through in-depth interviews and observations. The results of this research show that digital public relations activities carried out via Instagram @ptpnvviiioffcial are in accordance with the 4C concept initiated by Chris Heuer. Keywords : Digital Public Relations; Information Dissemination; Instagram.

Author Biography

Latifa Wahyuniawati Adawiyah, State Islamic University Sunan Gunung Djati Bandung

Ilmu Komunikasi Hubungan Masyarakat

References

A. Jackson. (2017). Introduction to Modern Business. Journal of Asian Studies. Diterjemahkan Kusma Wiryadisastra. Jakarta: Erlangga.

Ainun, N., Maming, R., & Wahida, A. (2023). Pentingnya Peran Logo dalam Membangun Branding pada UMKM. Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah (Jesya), 6(1), 674–681. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.967

Arul, K. (2017). Social Media Marketing Training. Bandung. Diakses pada tanggal 27 Juli 2024 dari http://telkompcc.co.id/

Dewi, M. (2012). Media Relations 2.0. Jurnal Komunikasi, 7(1), 17–28.

Halawa, R. L. (2022). Kemampuan Adaptasi dan Konsistensi tidak berpengaruh positif terhadap Kinerja Karyawan PT. ISS Indonesia Area Thamrin Plaza Medan. Universitas HKBP Nommensen P. Siantar, Medan.

Hidayat, D., Gustini, L. K., & Dias, M. P. (2020). Digital Media Relations Pendekatan Public Relations dalam Menyosialisasikan Social Distancing di Kota Bandung. Jurnal Ilmu Komunikasi, 18(3), 257. https://doi.org/10.31315/jik.v18i3.3575

Ibrahim, S. (2015). Analisis Gaya Bahasa dalam Kumpulan Novel Mimpi Bayang Jingga Karya Sanie B. Kuncoro. Jurnal Sasindo Unpam, 3(3), 35–57.

Ichwan Nurul, G. P., & Muhtadi, A. S. (2022). Kegiatan Cyber Public Relations Diskominfo Jabar Melalui Instagram @humas_jabar. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 7(1), 19–38. https://doi.org/10.15575/reputation.vxix.xxxx

Keraf, G. (2010). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Lawasti, E. S., Triatmanto, B., Ekonomi, F., Bisnis, D., & Malang, M. (2017). Pengaruh Komunikasi, Motivasi, dan Kerjasama Tim Terhadap Peningkatan Kinerja Karyawan. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 5(1), 47–57.

Lestari, M. T., & Sasmita, L. A. (2020). Pemanfaatan Vlog dalam Penyampaian Informasi Publik Pemerintah Kota Semarang. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 147–164. https://doi.org/10.15575/cjik.v4i2.8758

Muftikasari, P. (2021). Pemanfaatan Content Marketing @Sobatmentai dalam Upaya Membangun Customer Engagement Pada Produk Makanan Sehat (Studi Kasus dalam Akun Instagram @Sobatmentai). Universitas Bakrie, Jakarta Selatan.

Munandar, U. (2014). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Mustofa. (2019). Peran Hashtag (#) dalam Media Sosial sebagai Upaya Branding Pustakawan. Jurnal Libraria, 7(1), 19–38.

Nasrullah, R. (2021). Media Sosial Perspeltif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Bandung: Sembiosa Rekatama Media.

Satyadewi, A. J., Hafiar, H., & Ruchiat Nugraha, A. (2017). Pemilihan Akun Media Sosial Instagram oleh Holiday Inn Bandung. Jurnal The Messenger, 9(2), 153–162. Diakses pada tanggal 23 Juli 2024 https://www.iconosquare.com/hol

Solis, B, & Breakenridge, D. (2010). Putting the Public Back in Public Relations : How Social Media is Reinventing The Aging.

Solis, Brian. (2010). Engage: The Complete Guide for Brands and Businesses to Build, Cultivate, and Measure Success in The New Web. New Jersey: John Wiley & Sons.

Soukotta, A., Yusuf, M., Zarkasi, & Efendi. (2023). Corporate Actions, Earning Volatility, And Exchange Rate Influence On Stock Price Stability. Inisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi dan Manajemen, 2(2), 6.

Sujanto, R. Y. (2019). Pengantar Public Relations Di Era 4.0. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Zain, A., & Djamarah, S. B. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Website PT.Perkebunan Nusantara VIII yang diakses pada tanggal 17 Desember 2023 dari www.ptpn8.co.id

Downloads

Published

2024-03-30

How to Cite

Adawiyah, L. W., Fakhruroji, M., & Risdayah, E. (2024). Aktivitas Digital Public Relations PTPN I Regional II melalui Instagram. Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 8(3), 243–264. https://doi.org/10.15575/reputation.v8i3.38872

Citation Check

Most read articles by the same author(s)