Perencanaan DKM Al-Muhajir Bandung dalam Meningkatkan Pelayanan Jamaah


Kasi Ainun Aisyah(1*), Nanih Machendrawaty(2), Irfan Sanusi(3)

(1) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the elements of planning, planning steps, as well as the advantages and disadvantages of planning at Masjid Al-Muhajir. This study uses a descriptive method with a qualitative approach. Data collection was carried out by means of observation, interviews, document study, and audio recordings. The results of this study indicate that there is an element of planning in which there are 5W + 1H. The planning steps include evaluation of previous activities, receiving some input from the congregation for the activities to be planned. For the benefit, activities become more focused and structured, activities run optimally, and are easy to evaluate. The disadvantages are that there are several activities that are not realized, as well as concerns about mosque budgets, because mosque finances are only racing on the infaq box.


Full Text:

PDF

References


Alief Fikar Erisandi, I. S. (2019). Implementasi Perencanaan Program Ikatan Remaja Masjid Dalam Meningkatkan Kemakmuran Masjid. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 4(4), 423-442.

Asep Usman Ismail, D. (2010). Manajemen Masjid. Bandung: Angkasa.

Athoillah, A. (2010). Dasar-Dasar Manajemen. Bandung: Pustaka Setia.

Ayub, M. E. (1996). Manajemen Masjid: Petunjuk Praktis bagi Para Pengurus/Penulis. Jakarta: Gema Insani Press.

De, A. M. (2013). Analisis Perencanaan dalam Mengoptimalkan Kegiatan di Masjid Raya Mujahidin Jawa Barat, Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah,

Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Erisandi, A. F. (2019). Implementasi Perencanaan Program Ikatan Remaja Masjid dalam Meningkatkan Kemakmuran Masjid, Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Ernie Tisnawati Sule, D. (2005). Pengantar Manajemen. Jakarta: Kencana.

Fahmi, I. (2012). Manajemen; Teori, Kasus, Dan Solusi. Bandung: Alfabeta.

Fikri, W. (2017). Kualitas Pelayanan Jamaah Haji Di Kementrian Agama Kota Bandung. Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

H, M. R. (2020). Optimalisasi Fungsi Manajemen Dalam Meningkatkan Peran Dan Fungsi Masjid. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 5(3), 285-304.

Hasibuan, M. S. (2016). Manajemen: Dasar, Pengertian, Dan Masalah. Jakarta: Pt Bumi Aksara.

Kusnawan, A. (2010). Perencanaan Pendidikan Tinggi Dakwah Islam. Ilmu Dakwah: Academic Journal For Homiletic Studies, 5(15), 899-920.

Machendrawaty, N. (2019). Pengantar Ilmu Manajemen. Bandung: Cv. Mimbar Pustaka.

Muhammad Qadaruddin, A. F. (2016). Peran Dakwah Masjid Dalam Peningkatan Kualitas Hidup Masyarakat. Ilmu Dakwah; Academic Journal For Homiletic Studies, 10(2), 222-239.

Mulyawan, R. (2016). Birokrasi Dan Pelayanan Publik. Bandung: Unpad.

Nugraha, F. (2016). Manajemen Masjid: Panduan Pemberdayaan Fungsi-Fungsi Masjid. Bandung: Lekkas.

Nurhayati. (2019). Implementasi Manajemen Riayah dalam Meningkatkan Kenyamanan Jamaah, Skripsi, Jurusan Manajemen Dakwah, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Selayang Pandang Mesjid Al Muhajir (2019). Bandung.

Solihin, I. (2009). Pengantar Menejemen. Jakarta: Erlangga.

Suherman, E. (2012). Manajemen Masjid;Kiat Sukses Meningkatkan Kualitas Sdm Melalui Optimalisasi Kegiatan Umat Berbasis Pendidikan Berkualitas Unggul. Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.15575/tadbir.v6i1.33815

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.