PEMBERDAYAAN EKONOMI MELALUI KELOMPOK TANI MAJU MEKAR DALAM MENYEJAHTERAKAN ANGGOTANYA

Authors

  • Ajang Suryana UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Syamsuddin RS UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Deden Sumpena UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/tamkin.v9i4.31344

Keywords:

Economic Empowerment, Farmers, Marketin

Abstract

This research aims to determine the process of economic empowerment, marketing strategies for Boehoen coffee products, and the results of economic empowerment of the Maju Mekar farmer group in Nagarawangi Village. This research is qualitative research using descriptive methods. The results of empowerment through the Maju Mekar farmer group are in three categories, namely the empowerment process, marketing strategy and empowerment results. In the process there are three stages, namely awareness, knowledge transformation stage and intellectual ability improvement stage. The marketing strategy used is expanding the marketing network, maximizing opportunities, playing in terms of quality, using online media. The following are the results of the economic empowerment that has been carried out, namely having freedom of mobility, the ability to buy small commodities, the ability to buy large commodities, always participating in decisions regarding household matters, having freedom of family domination, understanding government regulations, being involved in voicing aspirations, having legal guarantees. economy and sharing for families.

References

Alma, Buchari. (2006). Kewirausahaan (Ed. rev. c). Jakarta: Alfabeta.

Boon, Kurtz (2008). Contemporary Marketing., New York: Sount-West Cengage Learning.

Bahri. S. Eefri. (2013). Pemberdayaan Masyarakat Konsep dan Aplikasi. FAM Publishing

Carrel, Salinding, (2011). Analisis Pengaruh Pelatihan Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Pada PT. Erajaya Swasembada Cabang Makasar, Universitas Hassanudin Makasar.

Departemen Pertanian, (1997). Pedoman Pembinaan Wanitatani-Nelayan, pusat Penyuluhan Pertanian Departemen Pertanian, Jakarta.

E. Harahap. Pemberdayaan Masyarakat dalam Bidang Ekonomi Untuk Mewujudkan Ekonomi Nasional yang Tangguh dan Mandiri. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. 3(2), 78-96.

Fauzi. Y. (2012). Kelapa Sawit, Edisi Revisi, Penebar Swadanya, Jakarta

Imamilkhoir, N., RS, S., & Herdiana, D. (2023). Pemberdayaan Masyarakat melalui Peran UKM Batik Canting Bekasi. Tamkin: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 7(1), 1–20. https://doi.org/10.15575/tamkin.v7i1.24379

Ilza, M., Syahrul, dan T. Laksono. 1999. Pengaruh cara pemasakan terhadap mutu tepung ikan. Laporan Penelitian. Lembaga Penelitian Universitas Riau. Pekanbaru. Kartasasmita, G. (1996). Pembangunan untuk rakyat: memadukan pertumbuhan dan pemerataan. Pustaka Cidesindo

Kusnandar. (2013). Networking. Jakarta: Rajawali Press.

Mardikanto, T., & Soebianto, P. (2012). Pemberdayaan masyarakat dalam perspektif kebijakan publik. Alfabeta.

Marlina, Y. 2021. “Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Guided Discovery Learning Dalam Materi Kerja Sama Pada Siswa Kelas V SD Negeri 133 Halmahera Selatan.†Jurnal Pendidikan Dasar 3(1):55.

Margules, C.R. & Pressey, R.L., (2000). Systematic conservation planning. Nature, 405(6783), pp.243–53.

Muslim. A. (2009). Metodologi Pembangunan Masyarakat. Yogyakarta. Teras.

Permentan. (2014). Pedoman Teknis Budidaya Kopi Yang Baik. (d. Hadi, Ed.) Retrieved from Peraturan Mentri Pertanian Republik Indonesia: Peraturan Mentri Pertanian Nomor 49/OT.140/4.

Ridwanullah, A. I., & Herdiana, D. (2018). Optimalisasi Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Masjid. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 12(1), 82–98. https://doi.org/10.15575/idajhs.v12i1.2396

Ridhania. A, Sudadio, and Fauzi. A. (2019). Hubungan Pelatihan Kepemimpinan Dan Motivasi Dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan PT Krakatau Steel Kota Cilegon. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus) 4(2):176.

Robbins, Stephen P. (2001).Perilaku Organisasi Jilid I. Yogyakarta: Aditya Media.

Rani, M.C, and WG. Pramita Ratnasari.( 2021). Pemberdayaan Perempuan Melalui Pemanfaatan Potensi Budaya Lokal. EMPATI: Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial 10(1):84–89. doi: 10.15408/empati.v10i1.21505.

Sofjan, A. (2017). Manajemen pemasaran : dasar, konsep & strategi. Rajawali Perss.

Sofa. (2015). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Melalui Kelompok Tani. Skripsi. Jurusan Ilmu Kesejahteraan Sosial. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Setiawan, A. I. (2014). Dakwah Berbasis Pemberdayaan Ekonomi dan Peningkatan Kesejahteraan Mad’u. Jurnal Ilmu Dakwah, 6(2), 347. https://doi.org/10.15575/jid.v6i2.342

Sulistiyani. A. T. (2004). Kemitraan dan Model-model Pemberdayaan (Ed.1, Cet.). Gava Media.

Suharto. E. (2004). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat (cet. 5). Refika Aditama.

Suhartini, (2009). Peran Konservasi Keanekaragaman Hayati Dalam Menunjang Pembangunan Yang Berkelanjutan. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, pp.199– 205.

Yami, A., Solahudin, D., & Herdiana, D. (2021). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Melalui Kelompok Tani. Tamkin: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 6(1),4346.https://peraturan.bpk.go.id/Home/Download/153490/Permentan%20Nomor%2067%20Tahun%202016.pdf

Alrasyid, M. H. (2007). Konstruksi Model Pemberdayaan Keluarga Berbasis Jaringan.http://portalgaruda.org/download_article.php?article=19507&val=1231. [21 Januari 2014].

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

Suryana, A., RS, S., & Sumpena, D. (2024). PEMBERDAYAAN EKONOMI MELALUI KELOMPOK TANI MAJU MEKAR DALAM MENYEJAHTERAKAN ANGGOTANYA. Tamkin: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 9(4), 361–384. https://doi.org/10.15575/tamkin.v9i4.31344

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.