Recitation: An Alternative Method For Virtual Nahwu Learning


Frida Akmalia(1*), Khoirul Faizin(2)

(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
(2) Pendidikan Bahasa Arab, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is based on the learning state that requires maximum learning even during the pandemic. The researchers assume that the recitation method in virtual nahwu learning can be used to overcome this problem. Then the researchers conducted an initial study, observation, and conducted experiments in a particular class. With observation, the researchers can examine the implementation of virtual nahwu learning. Whereas with experiments, the researchers found that this method is very relevant and could be an option for virtual nahwu learning at STAI Attanwir. It is evidenced by the results of the experimental class's average values before using this method were 67.94 (experimental) and 66.93 (control). After applying the learning method, it was found that the average value was 85.2 for the experimental group and 74.7 for the control group. This result is helpful as an illustration of the virtual Nahwu learning method and a reference for future researchers.


Full Text:

PDF

References


Afandi, M. F. (2020). Pengembangan modul al jabar berbasis metode resitasi untuk melatih kemampuan literasi Matematika. (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Agustini, M. (2020). Penerapan Metode Resitasi Terhadap Peningkatan Tanggung Jawab Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas Iv di Sekolah Dasar Negeri 187 Kota Palembang (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Palembang).

Ahmadi, Ilmiani, A. M. (2020). The Use of Teaching Media in Arabic Language Teaching During Covid-19 Pandemic. Dinamika Ilmu, 20(2), 307-322.

Akmaliyah, A., Karman, K., Rosyid Ridho, M., & Khomisah, K. (2020). Online-based teaching of Arabic translation in the era of Covid 19 pandemic restrictions. IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS), 25(5), 13-22.

Ameli, A., Hasanah, U., Rahman, H., & Putra, A. M. (2020). Analisis keefektifan pembelajaran online di masa pandemi COVID-19. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 28-37.

Anwar, K., & Sya'bani, M. Z. (2020). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Berbasis Online Lerning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Nahwu. An Naba, 3(2), 122-133.

Aqib, Zainal & Ali Murtadlo. Kumpulan Metode Pembelajaran. Bandung: Sarana.

Askhiya, U. (2019). Pembelajaran Nahwu Dengan Metode Eklektik Di Kelas X Jurusan Keagamaan Madrasah Aliyah Miftahul Huda Rawalo Banyumas. (Doctoral dissertation, IAIN).

Badudu, J.S. (2003). Kamus Kata-kata Serapan Asing Dalam Bahasa Indonesia. Jakarta : Kompas.

Baitu, M., & Pane, L. A. (2020). Penggunaan Metode Pembelajaran Resitasi/Penugasan dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Batu Atas. Jurnal Pendidikan Sejarah, 48-62.

Blignault I, Saab H, Woodland L, Comino E. Evaluation of the acceptability and clinical utility of an Arabic-language mindfulness CD in an Australian community setting. Transcultural Psychiatry. 3(56) (2019):552-568.

Djamarah & Zain. (2006). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Erawan Aidid, M. P. (2020). Meningkatkan Prestasi Belajar Melalui Metode Resitasi. CV. Bayfa Cendekia Indonesia.

Halawa, E., & Chrismastianto, I. A. W. (2021). Penerapan Metode Resitasi Untuk Meningkatkan Keterlibatan Aktif Siswa Dalam Pencapaian Tujuan Pembelajaran Sejarah Kelas X-IPS. Kumpulan Artikel Ilmiah Rumpun Ekonomi dan Ilmu Sosial, 1(1), 54-78.

Halik, A., & Yusfira, Y. (2019). Penerapan Metode Resitasi dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMA Negeri 1 Wajo. Istiqra', 7(1).

Hermawati, M. (2020). Peningkatan pemahaman konsep siswa melalui program resitasi berbasis contrasting case pada materi listrik statis. (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Hilmi, D., & Ifawati, N. I. (2020). Using The Blended Learning As An Alternative Model Of Arabic Language Learning In The Pandemic Era. Arabi: Journal of Arabic Studies, 5(2), 117-129.

Huda, N. F. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Spinning Wheel dalam Pembelajaran Qawaid Nahwu. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 155-174.

Ibrahim, N. R. A. Z. (2020). E-Learning Problems In Arabic Language And Islamic Courses During The Corona Pandemic. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(6), 9074-9080.

Isani MA. (2021). Methodological Problems of Using Arabic-Language Twitter as a Gauge for Arab Attitudes Toward Politics and Society. Contemporary Review of the Middle East. 1(8), 22-35.

Ismatullah, K. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Resitasi Dalam Pembelajaran Matematika Dasar. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 1(1), 24-28.

Jabir, M., & Wahyu, W. (2020). Efektivitas Metode Sorogan Terhadap Pembelajaran Nahwu di Pondok Pesantren Raudhatul Mustofah Lilkhairat. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 13-24.

Jasni, N. S. B., & Ardiansyah, A. A. (2020). Arabic Learning Based On E-Learning Using Arabic Teacher Website In The Pandemic Era Of Covid-19. Ta'lim al-'Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 4(2), 122-137.

Jazeeh, A. S., Mahmood, M. A., Jasim, K. J., & Shamkali, N. B. (2021). Arabic Language Department Students’ Cognitive Structure Under Corona Virus (COVID-19) Pandemic. Psychology and Education Journal, 58(3), 1529-1539.

Jundi, M. (2020). Persepsi Mahasiswa terhadap Pelaksanaan Perkuliahan Naḥwu dengan Sistem Daring. Al-Ma ‘rifah: Jurnal Budaya, Bahasa, dan Sastra Arab, 17(2), 105-118.

Mabruri, M., & Hamzah, H. (2021). The Urgency of Using Internet-Based Arabic Learning Media in Online Learning in the Global Pandemic Era. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 1-10.

Manalu, F. (2020). Penerapan metode resitasi untuk membangun motivasi belajar siswa pada pembelajaran daring. (Doctoral dissertation, Universitas Pelita Harapan).

Mardliyyah, A. (2019). Implementasi Metode Qiyasi dalam Pembelajaran Nahwu Kelas XI Ma Ibnu Qoyyim Putra Yogyakarta. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 4(2), 158.

Mariyam, S., Triwoelandari, R., & Nawawi, H. K. (2018). Pengaruh Metode Resitasi Terhadap Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Siswa Kelas VII SMP Pembangunan Bogor. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 2(11), 1282-1296.

Moghazy, M. A. (2020). Teaching and learning Arabic as a second language online: A case study of Dubai during COVID-19 pandemic. (Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign).

Mualimah, A., Praherdhiono, H., & Adi, E. P. (2019). Pengembangan Kuis Interaktif Nahwu Sebagai Media Pembelajaran Drill and Practice Pada Pembelajaran Nahwu Di Pondok Pesantren Salafiyah Putri Al-Ishlahiyah Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 203-212.

Murniasih, T. R., & Fayeldi, T. (2017). Metode Resitasi untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep pada Mata Kuliah Dasar-Dasar Pemrograman Komputer. Jurnal Edukasi, 4(1), 8-12.

Nawi, A. R., Rahmawati, N. K., & Iswadi, I. (2019). Penerapan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Metode Drill Dan Resitasi Pada Materi Bangun Datar Segitiga. Buana Matematika: Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(1), 13-18.

Nurcholis, A., Harianto, B., & Machmudah, U. (2021, April). Implementation of Hard and Soft Technology in Learning Arabic During the Covid-19 Pandemic. In International Conference on Engineering, Technology and Social Science (ICONETOS 2020) (pp. 8-15). Atlantis Press.

Pereira N, Bakhiet SF, Gentry M, Balhmar TA, Hakami SM. (2017). Sudanese Students’ Perceptions of Their Class Activities: Psychometric Properties and Measurement Invariance of My Class Activities–Arabic Language Version. Journal of Advanced Academics. 2(28), 141-159.

Prawiradilaga, Dewi Salma, etc. (2013). Mozaik Teknologi Pendidikan E-Learning. Jakarta: Prenada Media.

Purnasari, N. (2020). Kajian Metode Discovery Learning Dan Resitasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Ipa Siswa Sd. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 5(2).

Rovai, A. P. (2002). Building Sense of Community at a Distance. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 3(1).

Rumiati, E. (2020). Penggunaan Metode Resitasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS Terpadu tentang Letak Geografis dan Koordinat Negara Asean (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas VIII-G SMPN 6 Tasikmalaya). Jurnal Wahana Pendidikan, 7(2), 211-222.

Sa’adah, N. (2019). Problematika Pembelajaran Nahwu Bagi Tingkat Pemula Menggunakan Arab Pegon. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 15-32.

Sholikha, M. A. (2020). Implementasi Metode Manhaji dalam Pembelajaran Nahwu Shorof di Manhaji Course. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 2(1), 179-188.

Solikha, M. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik MI Rahmatul Umat 01 Walangsanga Moga Pemalang Metode Resitasi. Indonesian Journal of Educationalist, 1(2), 211-218.

Speaker RB Thomure HT, “Arabic Language Arts Standards: Revolution or Disruption?,” Research in Comparative and International Education 13, no. 4 (2018): 551–69.

Sudjana, Nana. (2009). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sulhadi, A. (2020). Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Android Dengan Menggunakan Aplikasi Arruz Untuk Penguasaan Nahwu Di Jurusan Sastra Arab UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA, 19(1), 37-55.

Sulistiyanto, S., & Wafi, A. (2018). Media Pembelajaran Nahwu Dengan Smartphone. Seminastika, 1(1), 171-175.

Supriatna, Nana. etc. (2007). Pendidikan IPS di SD. Bandung: UPI Press.

Tambak, Syahraini. (2014). Metode Ilmiah dan Inovatif Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tayyara A El-Rahman. (2020). The Practicability of Proverbs in Teaching Arabic Language and Culture, Language Teaching Research.

Thohir, M., & Muslimah, K. C. (2020). Evaluation of Arabic Learning Outcomes using Google Form during School Quarantine due to Covid-19 Pandemic. Evaluation, 4(1), 12-22.

Tonaiyo, H., Ilato, R., & Isa, R. (2020). Penerapan Metode Resitasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jambura Economic Education Journal, 2(1), 12-18.

Utami, R. (2020). Ta’līm Al-Nahw Bi Madkhal Al-Ta’allum Al-Ta’āwunī Bi Uslūb (STAD) Bi Ma’had Dār Al-‘Ulūm Al-‘Ashrī Banda Aceh. Ta'lim al-'Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 4(2).

Wargadinata, W., Maimunah, I., Febriani, S. R., & Humaira, L. (2020). Mediated Arabic Language Learning for Higher Education in COVID-19 Situation. Izdihar: Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature, 3(1), 59-78.

Winahyuningsih, C. E. (2020). Memperbaiki Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Smk Dengan Metode Resitasi Berbasis Pengalaman Pribadi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Trisala, 3(18), 13-13.

Yahya, M., Maftuhati, M., Mustofa, A. H., & Arifa, Z. (2021). Online-Based Arabic Learning Management During the Covid-19 Pandemic Era: Plan, Implementation and Evaluation. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 9(1).




DOI: https://doi.org/10.15575/jpba.v5i1.12435

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.