PENGEMBANGAN BĪ’AH LUGHAWIYYAH OLEH HIMPUNAN MAHASISWA JURUSAN PENDIDIKAN BAHASA ARAB DI IAIN PEKALONGAN

Authors

  • M Fairuz Rosyid UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/jpba.v4i1.8185

Abstract

This article aims to develop the bÄ«'ah lughawiyyah carried out by the Student Association of the Arabic Language Education Institute of the State Islamic Institute of Pekalongan. This research focuses on the bÄ«'ah lughawiyyah model in terms of the purpose of the bÄ«'ah lughawiyyah, the forms of activities, and the learning model in the bÄ«'ah lughawiyyah. This research method is qualitative, using interviews, observation, and documentation techniques. Data were analyzed using Miles and Huberman analysis. The perspective in this study is the theory of language environment proposed by Stephen D. Krashen. The results of this study indicate that the development model of bÄ«'ah lughawiyyah based on "the purpose of learning about language," "learning languages" and "curricular objectives." The form of activities is in the way of learning module, nahwu sharaf study, bÄ«'ah lughawiyyah, ilqÄ' mufradÄt, MuhÄdatsah, Insya' monthly, language mading, rihlah lughawiyah, art and competition (PARBARA). There are three learning models, namely, student learning models with lecturers, student learning models with tutors and student and student learning models.

Author Biography

M Fairuz Rosyid, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Pendidikan Bahasa Arab

References

Aflisia, N., & Harahap, P. (2019). Eksistensi Bī’ah Lughawiyyah Sebagai Media Berbahasa Arab dalam Meningkatkan Kemampuan MuhÄdatsah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Curup. Jurnal Lisanul Arab, 8(1).

Al-Khalifa, H. J. (2013). Fushūl fī Tadrīs Al-Lughah Al-‘Arabiyah. Riyadh: Maktabah Al-Rusyd.

Barkah, A. (2019). Istiratijiyyah Tanmiyah Bi’ah Al-Lughah Al-’Arabiyyah Li Tarqiyati Maharah al-Kalam Li Tilmidzat Bi Ma’had Ta’mir Al-Islam Surakarta. Multaqo Al-’Alamiy. Surabaya: Program Studi Pendidikan Bahasa Arab UIN Sunan Ampel Surabaya.

Baroroh, R. U. (2018). Arabic Active Learning. Yogyakarta: CV. Istana Agency.

Darusyafa’ah. (2016). TakwÄ«n al MahÄrÄt al Lughawiyyah fÄ« al Ma’had al SalafÄ« wa al HadÄ«ts. Jurnal At-Tadrib, 4(1).

Fauzia, M., Slamet, A. N., & Gunawan, H. (2020). PENGGUNAAN TEKNIK PERMAINAN BERBURU TARKIB TERHADAP KEMAMPUAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MATERI TARKIB. Ta’lim Al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.15575/jpba.v3i1.7444

Gredler, M. E. (2011). Learning and Instruction. Jakarta: Kencana Pustaka.

Hendra, F. (2018). PERAN ORGANISASI MAHASISWA DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBAHASA ARAB. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(1). https://doi.org/10.15408/a.v5i1.7480

Hermawan, A. (2018). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komunikatif-Interaktif. Bandung: PT Remaja Rosakarya.

Humaidi. (2019). ‘Adadul MusykilÄt wa DzuhÅ«ruhÄ wa HulÅ«luhÄ FÄ« Ta’lÄ«m al-Lughah al-‘Arabiyyah: DirÄsah MaydÄniyyah Bi JÄmi’ah al-IslÄmiyyah SyaikunÄ Muhammad KhalÄ«l Bangkalan. ALSUNA, 2(2).

Joyce, B., Marsha, W., & Emily, C. (2009). Models of Teaching. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Krashen, S. D. (2002). Second Language Acquisition and Second Language Learning. California: Pergamon Press Inc.

Krashen, S. D. (2009). Principles and Practice In Second Language Acquisition. California: Pergamon Press Inc.

Mabrurah. (2018). Al-Bī’ah al-Lughawiyyah al-‘Arabiyyah FÄ« Ta’lÄ«m al-Lughah al-‘Arabiyyah Li Ghairi al-NÄthiqÄ«na BihÄ. El-Ibtikar, 7(2).

Mukhlis, M. N., & Rahmah, M. (2016). Eksistensi BÄ«ah Lughawiyyah di Dayah Terpadu Al-Muslimun Lhoksukon Aceh Utara. Jurnal Ihya Al-Arabiyah, 2(1).

Musthafa, I., & Hermawan, A. (2018). Metodologi Penelitian Bahasa Arab (Konsep Dasar, Strategi, Metode, Teknik). Bandung: PT Remaja Rosakarya.

Musyafa’ah, N. (2016). MuhÄwalah TakwÄ«n al-Bī’ah al-‘Arabiyyah Li Tarqiyati MahÄrah al-KalÄm Min KhilÄl al-DurÅ«s al-IdlÄfÄ«yyah FÄ« Madrasah AbÅ«dzarin al-TsÄnawiyyah KendÄl Dandir Bojonegara. Ta’rib, 4(1).

Oviyanti, F. (2016). PERAN ORGANISASI KEMAHASISWAAN INTRAKAMPUS DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN INTERPERSONAL MAHASISWA. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1 SE-). Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/El-idare/article/view/905

Pransiska, T., & Aulia, A. (2018). PENDEKATAN SISTEM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH MU’ALLIMIN MUHAMMADIYAH YOGYAKARTA. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 16(2). https://doi.org/10.32729/edukasi.v16i2.473

Pratiwi, S. S. (2017). Pengaruh Keaktifan Mahasiswa Dalam Organisasi Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 6(1).

Rizqi, M. (2018). Resonansi Bi’ah Lughowiyyah dalam Meningkatkan Akuisisi Bahasa Arab. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan, Dan Humaniora, 4(2 SE-Articles). Retrieved from http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/darelilmi/article/view/3219

Rizqi, M. R. (2016). Peran Bī’ah Lughawiyyah dalam Meningkatkan Pemerolehan Bahasa Arab. Jurnal Alfazuna, 1(1).

Rosyid, M. F., & Baroroh, R. U. (2019). Teori Belajar Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab from. Al-Lisan : Jurnal Bahasa, 5(2), 180–198. Retrieved from https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/al/article/view/713

Saepuloh, D. (2017). PENGARUH KEAKTIFAN MAHASISWA DALAM ORGANISASI TERHADAP PRESTASI MAHASISWA DI FKIP UNIVERSITAS ISLAM SYEKH-YUSUF TANGERANG.

Salsabila, A. (2019). Tunfīdzu al-Bīah al-Lughawiyyah Fī Ma’had ‘Ulūmi al-Dīn Lhokseumawe. Jurnal Arabiyya, 8(1).

Sanusi, H. P., & Sanah, S. (2019). OPTIMALISASI MANAJEMEN PROGRAM BI’AH LUGHAWIYAH SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN PENGUASAAN KETERAMPILAN BERBAHASA ARAB. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 2(1). https://doi.org/10.15575/isema.v2i1.4993

Slavin, R. E. (2011). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Indeks.

Taubah, M. (2017). Menciptakan Bi’ah ‘Arabiyah di Lingkungan Universitas yang Multikultural. Studi Arab, 8(2 SE-Article). https://doi.org/10.35891/sa.v8i2.1760

Wahab, M. A. (2015). Revitalisasi Penciptaan Bi’ah Lughawiyyah dalam Pengembangan Keterampilan Bahasa Arab. 1–17.

Zaid, C. M., Ismail, Z., Al Jarrah, M. I., Ab Majid, M. R., Othman, M. A., &

Salleh, A. W. (2019). BI’AH LUGHAWIYYAH DAN PENCAPAIAN PELAJAR DI UNIVERSITI AWAM MALAYSIA: PERANAN SIKAP PELAJAR SEBAGAI MEDIATOR. Journal of Nusantara Studies (JONUS), 4(2), 70–100. https://doi.org/10.24200/jonus.vol4iss2pp70-100.

Downloads

Published

15-06-2020

How to Cite

Rosyid, M. F. (2020). PENGEMBANGAN BĪ’AH LUGHAWIYYAH OLEH HIMPUNAN MAHASISWA JURUSAN PENDIDIKAN BAHASA ARAB DI IAIN PEKALONGAN. Ta’lim Al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 4(1), 25–40. https://doi.org/10.15575/jpba.v4i1.8185

Citation Check