DEVICES IMPACT ON THE CHILDERN: A SWOT ANALYSIS

Anna Sardiana

Abstract


The digital revolution has changed the culture of communication and people's behavior to move to media quickly and easily through the use of devices. This has an impact on school children as part of the community of mobile device users. This study wants to look at the impact of the use of devices on school children. The data in this study were obtained from various literatures which were processed and analyzed using SWOT analysis (strength, weakness, opportunity, threat). The results of the SWOT analysis in this study found that the use of devices in school children has positive and negative impacts and has opportunities and threats to watch out for.

Keywords: devices, smartphone, gadget, SWOT analysis, digital native.


Full Text:

PDF

References


Aberg ES, Stahle Y, Engdahl I, Nyqvist HK. 2016. Designing a Website to Support Students Academic Writing Process. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 15(1): 33-42.

Al-Dheleal, Yahya M, Zaidatun T. 2017. Using Facebook for the Purpose of Students’ Interaction and its Correlation with Students’ Academic Performance. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(4) : 170-178. [Internet] dapat diunduh di http://www.tojet.net/articles/v16i4/16416.pdf.

Anwas OM. 2011. Pembudayaan Teknologi Informasi dan Komunikasi di Sekolah. Jurnal Teknodik, Pustekkom Kemendikbud, XV(1) : 75-83.

Anwas OM. 2016. Model Buku Teks Pelajaran berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal Kwangsan BPMTP Surabaya, 4(1) : 17-32.

Andari. (2013). Dampak gadget pada Perkembangan Anak. [online]. Tersedia di: http://Kumpulan-Tulisan-DAMPAK-GADGET-PADA-PERKEMBANGAN-ANAK.htm. Diakses 21 Maret 2019. [2] M.J. Benner, and M. L. Tushman, “Exploitation, exploration, and process management: the productivity dilemma revisited”, Academy of Management Review vol. 28, no. 2, pp. 238–256, 2003.

Ananditha, A. C. (2017). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Toddler. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 2(1).

Afandi, R. (2011). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar.PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 1(1), 85–98.

Bhakti, CP, Hasan SUN. et.al. (2015). Peran layanan bimbingan dan konseling komprehensif dalam pengembangan karakter cerdas anak sekolah dasar. Jurnal Konseling Komprehensif. Vol 2 (2) : 203-211.

Bhakti, C.P. & Nindiya, E.S. (2017). Peran Bimbingan dan Konseling untuk Menghadapi Generasi Z Dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling Perkembangan. Jurnal Konseling GUSJIGANG. Vol. 3 (1).

Bawelle. 2016. “Hubungan Penggunaan Smartphone Dengan Fungsi Penglihatan Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Manado Angkatan 2016.” Jurnale-Biomedik (eBm) 4.

Caraka Putra Bhakti, Nindiya Eka Safitri, Anne Cyntia Dewi, (2018) Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling untuk Mengurangi Perundungan Siber di Kalangan Remaja, Jurnal Psikoedukasi dan Konseling Vol 2, No. 2, Desember 2018

Chalim, Saifuddin, Anwas, E. Oos M., (2018) Peran Orangtua dan Guru dalam Membangun Internet sebagai Sumber Pembelajaran, Jurnal Penyuluhan, Maret 2018 Vol. 14 No. 1

Chusna, Puji Asmaul. 2017. “Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak.” JURNAL DINAMIKA PENELITIAN 17.

Dasli APE, Muljono P, Susanto J. 2015. Pemanfaatan Cyber Extension melalui Telepon Genggam oleh Petani Anggrek di Taman Anggrek Ragunan Jakarta Selatan. Bogor (ID): Jurnal Penyuluhan, 11(2) : 1 – 10.

Dinatha, N. M. (2017). Pemanfaatan Media Sosial Facebook untuk Menilai Sikap Ilmiah (Afektif) Mahasiswa. Journal of Education Technology, 1(No. (3)), 211–217.

Fahrurrozi, Sutrisno (2018) Pendampingan Orang Tua Dalam Menghadapi Era Digital Bagi Siswa Sekolah Dasar, Jurnal Pemberdayaan Sekolah Dasar (JPSD) - Vol. 1 No. 1 Oktober 2018

Fitri S. 2017. Dampak Positif dan Negatif Sosial Media terhadap Perubahan Sosial Anak. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran 1(2) : 118-123.

Fahriantini E. 2016. Peranan Orangtua dalam Pengawasan Anak pada Penggunaan Blackberry Messenger di Al Azhar Syifa Budi Samarinda. eJournal Ilmu Komunikasi, 2016: 4(4): 44-55.

Faisal N. 2016. Pola Asuh Orang Tua dalam Mendidik Anak di Era Digital. Jurnal An-Nisa, IX(2) : 121-137.

Kezia Oroh, dkk. 2016. Gambaran Penggunaan Ponsel Pintar Sebagai Faktor Risiko Nyeri Kepala Primer Pada Mahasiswa Angkatan 2013 Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Manado. Jurnal e-Clinic (eCl). 4(2) : 1-6. (Online).https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/eclinic/article/viewFile/14486/14059 (Diakses Pada 27 Februari 2018)

Muna, R. F., & Astuti, T. P. (2014). Hubungan antara Kontrol Diri dengan Kecenderungan Kecanduan Media Sosial pada remaja Akhir. Empati, 3(4), 481–491.

Maya, N. (2015). Fenomena Cyberbullying Di Kalangan Pelajar. Jurnal ilmu sosial dan politik, Vol. 4 (3).

Manumpil, dkk. (2015). Hubungan Penggunaan Gadget dengan Tingkat Prestasi Siswa di SMA Negeri 9 Manado. Jurnal ejoural Keperawatan (e-Kep). Volume 3 Nomor 2 Tahun 2015, 1-5.

Nizar Rabbi Radliya, Seni Apriliya, Tria Ramdhaniyah Zakiyyah, (2017) Pengaruh Penggunaan Gawai Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini, Jurnal PAUD Agapedia, Vol.1 No. 1 Juni 2017, page 1-12

Nurjanah, S. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Facebook Terhadap Perilaku Cyberbullying Pada Siswa SMAN 12 Pekanbaru. Jom FISIP, 1 (2): 2.

Prensky, Marc. 2001. Digital Natives, Digital Immigrant. Journal From on the Horizon. MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001.

Rifauddin, M. (2016). Fenomena Cyberbullying Pada Remaja (Studi Analisis Media Sosial Facebook). Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan Khizanah Al-Hikmah,. Vol. 4 (1), http://journal.uinalauddin.ac.id/khizanah-al-hikmah/article/download/1068 /pdf

Sartana & Afriyeni. (2017). Perilaku Perundungan maya (Cyberbullying) Pada Remaja Awal. Jurnal Psikologi Insight, Vol. 1, No. 1, April 2017: hlm 25-41

Sukirman, (2017) Integrasi Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran Berbasisi Game Untuk Mengajarkan Perilaku Santun di Media Sosial, Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol 27, No.2, Desember 2017

Sujarwo. 2011. Motivasi Berprestasi Sebagai Salah Satu Perhatian dalam Memilih Strategi Pembelajaran. https://journal.uny.ac.id/index.php/mip/article/download/ 6858/5891. (diakses pada 23 Maret 2017).

Susena E, dkk, Dewi A. 2014 Dampak Penggunaan Internet terhadap Kecerdasan Pelajar Sekolah Menengah Atas di Daerah Pedesaan dalam Rangka Peningkatan Kualitas Pendidikan di Daerah Pedesaan. Surakarta (ID): Jurnal Sainstech Politeknik Indonusa Surakarta, 1(2) : 1-10.

Ulinuhha M. 2013. Melindungi Anak dari Konten Negatif Internet; Studi terhadap Peramban Web Khususnya Anak. Jurnal Sawwa, 8(2) : 341-360.




DOI: https://doi.org/10.15575/al-aulad.v4i1.10140

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

Jurusan PGMI Lantai 3 Gedung Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Kampus 2 Jalan Soekarno-Hatta Kel. Cimincrang Kec. Gedebage Kota Bandung 40294. 

email : al.aulad@uinsgd.ac.id