Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) Berbantuan Aplikasi Microsoft Math Solver dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa

Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) Berbantuan Aplikasi Microsoft Math Solver dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa

Authors

  • Mardiah Hannum Harahap UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Juariah UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Tika Karlina Rachmawati UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Yuli Tri Wiyanto SMAN 1 Padalarang Bandung Barat

DOI:

https://doi.org/10.15575/ja.v11i1.46878

Abstract

This research aims to improve the ability to understand mathematical concepts of junior high school students through the application of the Auditory Intellectually Repetition (AIR) learning model assisted by the Microsoft Math Solver application. This study uses a quantitative approach with the quasi experiment method. The population in this study consisted of four classes with a sample of two classes selected through cluster random sampling techniques, namely class VII-A as the control class and class VII-B as the experimental class. The results of the study show that the implementation of teacher and student activities in the learning process of Auditory Intellectually Repetition (AIR) assisted by the Microsoft Math Solver application is categorized as very good. In addition, the improvement of students' ability to understand mathematical concepts using the Auditory Intellectually Repetition (AIR) learning model assisted by the Microsoft Math Solver application is better than the conventional learning model, and students' attitudes towards the application of the Auditory Intellectually Repetition (AIR) learning model assisted by the Microsoft Math Solver application were categorized as positive.

  

References

Abrar, M., Apriliani, V., & Yunus, J. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Smp Melalui Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition. Statmat : Jurnal Statistika Dan Matematika, 2(2), 158–166. https://doi.org/10.32493/sm.v2i2.5648

Alfiani, D. A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran SAVI (Somatis, Auditori, Visual, Intelektual) Terhadap Hasil Belajar Anak Usia. Jurnal Pendidikan Anak, 1980, 15.

Andraini, P. (2009). Penggunaan Microsoft Math 3.0 Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 16, 493–496.

Aryanti, P. P. (2023). Penerapan Model Self Organized Learning Environment (SOLE) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Self-Confidence Siswa. Pendidikan Matematika UIN Bandung.

Atikah, N., Rahardjo, S., Asmianto, A., & Afifah, D. L. (2022). Microsoft Math Solver: Edukasi Digital Pemecahan Masalah Matematika (Issue November). https://www.researchgate.net/publication/365470271

Batubara, H. H. (2015). Penelitian Penelitian Pengembangan Media PembelajaranInteraktif pada Materi Operasi Bilangan Bulat Pengembangan Media PembelajaranInteraktif pada Materi Operasi Bilangan Bulat INFORMASI. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1–12.

Burhan, A. V. (2014). Penerapan Model Pembelajaran AIR pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 18 Padang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).

Fitri, S., & Utomo, R. B. (2016). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY, INTELLECTUALLY, AND REPETITION TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP DI SMP PUSTEK SERPONG. In Agustus (Vol. 2, Issue 2).

Hakim, A. R., Ramdani, A., & Setiadi, D. (2020). Bahan Ajar Biologi Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pijar Mipa, 15(5), 482–487. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i5.2127

Huda, M. (2015). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Pustaka Belajar Yogyakarta.

Kusnadi, F. N., Karlina Rachmawati, T., & Sugilar, H. (2021). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Pada Materi Trigonometri. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(2), 170–178. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i2.5140

Lisnawati, N. (2022). Efektivitas pembelajaran Google Meet berbantuan aplikasi Geogebra untuk meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Uin Bandung, 2004(May), 352.

Marshal, A. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik dengan Menerapkan Model Problem Based Learning.

Martini, N. K., Tripalupi, L. E., & Haris, I. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (Air) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Ips Di Sma Negeri 3 Singaraja Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 10(1), 295. https://doi.org/10.23887/jjpe.v10i1.20148

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85. https://doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2292

Mayer, R. (n.d.). About This Book Why is e-Learning and the Science of Instruction.

Nur Azizah, G., & Sundayana, R. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Sikap Siswa terhadap Model Pembelajaran Kooperatif Tipe AIR dan Probing-Prompting. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 305–314. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i3.420

Pratiwi, M. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY INTELLECTUALLY REPETITION (AIR) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA SMP. Jurnal Pendidikan Matematika UIN Ar-Raniry Darussalam Banda Aceh, 53(1), 204.

RACHMAWATI, T. K. (2011). PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR MATEMATIKA MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF INDEX CARD MATCH (PTK Pembelajaran Matematika Bagi …. https://eprints.ums.ac.id/id/eprint/11768%0Ahttps://eprints.ums.ac.id/11768/1/WORD_COVER_+_HALAMAN_DEPAN.pdf

Sarniah, S. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY INTELLECTUALLY REPETITION UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA MTs. Doctoral Dissertation, UIN Raden Intan Lampung, 1(1), 1–15. http://www.fao.org/3/I8739EN/i8739en.pdf%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.01.003%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2011.10.007%0Ahttps://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23288604.2016.1224023%0Ahttp://pjx.sagepub.com/lookup/doi/10

Siregar, H. L., Siregar, Y. P., & Hakim, L. (2020). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. … Mathematic Education Journal …, 3(3), 42–49. http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu/article/view/1779

Suherman, E. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. JICA UPI Bandung.

Sweller, J., van Merriënboer, J. J. G., & Paas, F. (2019). Cognitive Architecture and Instructional Design: 20 Years Later. Educational Psychology Review, 31(2), 261–292. https://doi.org/10.1007/s10648-019-09465-5

Syahliani, M., Jamal, M. A., & An’nur, S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intelectually Repetition (AIR) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 2(3), 213. https://doi.org/10.20527/bipf.v2i3.859

Syarif, N. Q., Guru, P., Dasar, S., & Makassar, U. N. (2024). ( AIR ). 1(5), 7–15.

Utami, A. A. L. A., & Hakim, D. L. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Bilangan Bulat dan Pecahan. Didactical Mathematics, 5(2), 471–484. https://doi.org/10.31949/dm.v5i2.6381

Wulansari, F. (2017). Penerapan Model Direct Intruction (DI) Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep, Pemecahan Masalah dan Self Confidence Matematis Siswa (Penelitian Eksperimen di Kelas VII MTs Al-Basyariyah Bandung). Jurnal Pendidikan Matematika Uin Bandung.

Published

2025-06-30
Loading...