Pendidikan Agama Islam dan Toleransi antar Umat Beragama
DOI:
https://doi.org/10.15575/ath.v6i1.10255Keywords:
Pendidikan Agama Islam, Toleransi antar umat beragamaAbstract
Abstract: This study aims to determine the form of the relationship between Islamic religious education and tolerance among religious students of SMP Negeri I Gunungsindur. The research method used is the method of statistical analysis with a correlational approach. The sampling technique is using quota sampling. The research instrument used was a closed questionnaire with a Likert scale. The data analysis technique used in this research is product moment correlation. The results found in this study are that there is a significant relationship between Islamic religious education and inter-religious tolerance at SMP Negeri I Gunungsindur. The results of the calculation show that the value obtained is t count > t table, namely 5.07 > 1.70 and the significance level (α = 0.05). then H0 is rejected and it means that the correlation coefficient between Y and X is significant (the size of the relationship). Thus there is a significant relationship between Islamic religious education and tolerance between religious communities at SMP Negeri I Gunungsindur, especially students with heterogeneity of their respective religions.
Â
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk hubungan antara pendidikan agama Islam dengan toleransi antar umat beragama siswa SMP Negeri I Gunungsindur. Metode penelitian yang digunakan adalah metode analisis statistika dengan pendekatan korelasional. Teknik pengambilan sampel yaitu dengan menggunakan quota sampling. Instrument penelitian yang digunakan adalah kuesioner tertutup dengan bentuk skala likert. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini korelasi product moment. Hasil yang ditemukan dalam penelitian ini bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara pendidikan agama Islam dengan toleransi antar umat beragama di SMP Negeri I Gunungsindur. Hasil perhitungan menunjukan bahwa nilai yang diperoleh t hitung > t tabel yaitu 5,07 > 1,70 dan taraf signifikansi (α = 0,05). maka H0 ditolak dan berarti koefisien korelasi antara Y dan X adalah signifikan (besar hubungan). Dengan demikian terdapat hubungan yang signifikan antara pendidikan agama Islam dengan Toleransi antar umat beragama di SMP Negeri I Gunungsindur khususnya para siswa dengan keheterogenan agamanya masing-masing.
References
Darwis, Izmi. (2019). Modul Perkuliahan Metode Penelitian dan Metode Penulisan Karya Ilmiah. Modul, Fakultas Tarbiyah: STAI Fatahillah Serpong.
Faridah, Ika Fatmawati. (2013). Toleransi Antar Umat Beragama Masyarakat Perumahan, Jurnal, Guru SMA Al-Asror, Purbalingga. 15.
Herlina, Vivi. (2019). Panduan Praktis Mengolah Data Kuesioner Menggunakan SPSS. Jakarta: PT. Elek Media Komputindo.
Jamil. (2018). Toleransi dalam Islam. Jurnal, STIT Al-Amin Kreo Tangerang. (1) 252.
Kholiyah, Arifatul Isti. (2017). Hubungan Pemahaman PAI dengan Tingkat Kesadaran Remaja Akhir dalam melaksanakan Shalat Jum’at di Desa Denggungan. Skripsi, STIT IAIN Surakarta.
Rusydi, Ibnu., & Siti Zolehah. (2018). Makna Kerukunan Antar Umat Beragama. Al-Afkar; Jurnal, Fakultas Agama Islam: Universitas Wiralodra.
Sanjaya, Wina. (2015). Penelitian Pendidikan Jenis Metode dan Prosedur. Jakarta: Kencana.
Sholihah, Fasihatus. (2017). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Keaktifan Ibadah Sholat Siswa kelas IX di SMA Muhammadiyah Surabaya. Jurnal, Tadarus: Jurnal Pendidikan Islam. (6) 2.
Sihotang, Kasdin (ed) (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: UKI Atma Jaya.
Sila, M. Adlin., (2017). Kebebasan, Toleransi dan Terorisme. Jakarta: Yayasan Paramadina.
Sudaryono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumbulah, Umi., & Nurjanah.(2013). Pliralisme Agama Makna dan Lokalitas Pola Kerukunan AntarUmat Beragama. Malang: UIN-Maliki Pres.
Syarqawi, Jauzi., (2018). Pendidikan Al-Quran Sekolah Dasar Islam Al Azhar Kelas 6. Jakarta: Yayasan Pesantren Islam Al Azhar.
Syofrianisda,. (2015). Tafsir Maudhu’iy. Yogyakarta: Deepublish.
Tafsir, Ahmad., Andewi Suhartini., & Aji Rahmadi. (2020). Desain Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga. Atthulab; Jurnal Pendidikan Islam, 10 (5), 153.
Yunus., & H. Subhan Fadli. (2020). Pluralisme dalam Bingkai Budaya. Yogyakarta: Percetakan Bintang.
Yusuf, Muri. (2017). Asesmen dan EvaluasiPendidikan. Jakarta: Kencana.
Zainuddin. (2015). Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).