Tekstualitas dan Kontekstualitas Metodologi Baca Tulis Al-Qur’ān (BTQ): Studi Teks, Bahasa dan Sejarah


Ammar Zainuddin(1*)

(1) (Scopus ID: 57216756293) Institut Pesantren KH. Abdul Chalim, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract: This article aims to examine the learning textbook for reading and writing al-Qur'ān at the primary level from the perspective of teaching foreign languages. Because this study focuses on books on the method of learning to read and write al-Qur'ān, the text study is the methodological choice in this research. Apart from language, the writer also uses history in this study as a material for discussion and concluding. The results of this study indicate that the books or methods of reading and writing al-Qur'ān are not final, especially in teaching Arabic phonetics for speakers of Indonesian (non-Native Speak Arabic). The final review of this paper implies that there is a difference in the concept of learning methodology for reading and writing al-Qur'ān between memorizing, reading and writing hijaiyyah letters. On a large scale, the compilers of the book needed to re-develop the tarīb of these letters. While on a small scale, it is enough for teachers or educators to modify the tarīb in the form of demonstrations and the like.

 

Abstrak: Artikel ini bertujuan untuk menelaah buku teks pembelajaran baca tulis al-Qur’ān pada tingkat dasar dengan perspektif pengajaran bahasa asing. Penelitian ini menggunakan metodologi studi teks yang ditunjang dengan pendekatan sejarah dan bahasa sebagai bahan diskusi dan penarik kesimpulan. Hasil dari penelitian ini menyatakan bahwa metode yang digunakan dalam buku-buku pembelajaran Baca Tulis al-Qur’an (BTQ) belumlah final.khususnya dalam pengajaran fonetik Arab bagi penutur Bahasa Indonesia (non-Native Speak Arabic). Implikasi dari ulasan akhir tulisan ini ialah adanya perbedaan konsep metodologi pembelajaran Baca Tulis al-Qur’ān antara menghafal, membaca dan menulis huruf hijaiyyah. Dalam skala besar para penyusun buku perlu untuk mengembangkan kembali tarīb huruf-huruf tersebut. Sedangkan dalam skala kecil, cukup para guru atau pendidik yang memodifikasi tarīb tersebut dalam bentuk peraga dan semisalnya.


Keywords


Alphabet hijaiyyah; Arabic language; Textbook-method; Reading and writing al-Qur'ān

References


Acep Hermawan. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Cet. 1). Remaja Rosdakarya.

Hardivizon, H., & Anrial, A. (2016). Tinjauan Terhadap Upaya STAIN Curup Dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Al-Qur’an Mahasiswa. FOKUS Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, 1(1), 67–86. https://doi.org/10.29240/jf.v1i1.65

Hassan, T. (1994). Al-Lughah al-’Arabiyah Ma’nāhā wa Mabnāhā. Dar al-Thaqōfah.

Helmanita, K. (2016). Hambatan Membaca Aksara Arab Bagi Anak Disleksia di Sanggar Baca Jendela Dunia. Buletin Al-Turas, 22(2), 303–323. https://doi.org/10.15408/bat.v22i2.4047

Ibn Sīnā. (n.d.). Risālah Asbāb Ḥudūth al-Ḥurūf (Muhammad Hassān Ṭayyān, Ed.). Majma’ al-Lughah al-’Arabiyah.

Ibn Taimiyah. (n.d.). Iqtiḍā’u al-Ṣirāṭ al-Mustaqīm li Mukhālafat Aṣḥāb al-Jaḥīm. Maktabah al-Rashd.

Ibrahim al-Fauzān. (2011). Iẓā’āt li Mu’allimī al-Lughah al-’Arabiyah li Ghairi al- Naṭiqīna Bihā. al-’Arabiyah li al-Jamī’.

Jauhar, N. I. (2014). ’Ilm al-Ashwāt li Dārisī al-Lughah al-’Arabiyah min al-Indūnisiyyīn. Lisan Arabi.

Jiniy, I. (2000). Sirr Ṣinā’ah al-I’rāb (H. Hindāwiy, Ed.). Dār al-Kotob al-’Ilmiyyah.

Lachmann, T. (2018). Reading and Dyslexia: The Functional Coordination Framework. In T. Lachmann & T. Weis (Eds.), Reading and Dyslexia: From Basic Functions to Higher Order Cognition (Vol. 16). Springer International Publishing. http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-90805-2

Lathifah, F., Syihabuddin, S., & Farisi, M. Z. A. (2017). ANALISIS KESALAHAN FONOLOGIS DALAM KETERAMPILAN MEMBACA TEKS BAHASA ARAB. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 4(2), 174–184. https://doi.org/10.15408/a.v4i2.6273

Musfiroh, T. (2008). PENGENALAN BAHASA TULIS BERBASIS PEMEROLEHAN UNTUK ANAK KB DAN TK. Diksi, 15(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/diksi.v15i1.6558

Ramaḍan Abd al-Tawwāb. (1997). Madkhal ilā ’Ilm al-Lughah wa Manāhij al-Baḥth al-Lughawiy. Maktabah al-Khanjī.

Ramadani, R. (2015). MEMBACA PERMULAAN MELALUI KEGIATAN MENEBALKAN HURUF. Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jpa.v4i1.12346

Rosyidi, A. W. (2010). ’Ilm al-Aṣwāt al-Nuṭqiy. UIN-Maliki Press.

Rushdi Ahmad Ṭu’aimah. (n.d.). Al-Marja’ fi Ta’līm al-Lughah al-’Arabiyah li al-Nāṭiqīn bi Lughat al-Ukhrā. Jāmi’ah Ummu al-Qurā.

Santi, K. L., Reed, D. K., & Massey, D. D. (Eds.). (2015). Reading History: Moving from Memorizing Facts to Critical Thinking. In Improving Reading Comprehension of Middle and High School Students (1st ed. 2015). Springer International Publishing : Imprint: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14735-2

Setiawan, A. I., & Pratama, M. A.-Q. (2018). Karakteristik Pendidikan Islam Periode Nabi Muhammad Di Makkah dan Madinah. NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 2(2), 130–137. https://doi.org/10.23971/njppi.v2i2.958

Singer, H. (1984). Learning to Read and Skilled Reading: Multiple Systems Interacting Within and Between the Reader and the Text. In J. Downing & R. Valtin (Eds.), Language Awareness and Learning to Read (Vol. 17). Springer New York. http://link.springer.com/10.1007/978-1-4613-8248-5

Sugirin. (1997). HAKIKAT MEMBACA DAN IMPLIKASINYA BAGI PENGAJARAN. Diksi, 13(5), Article 5. https://doi.org/10.21831/diksi.v13i5.7066

Wafī, A. A. al-Wāhid. (1940). ’Ilm al-Lughah. Dār an-Nahḍah.

Zainuddin, A. (2018). Menjadikan Bahasa sebagai Piranti Kohesi Perdamaian Zaman Digital. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, Series 1, 314–320.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v6i1.10809

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ammar Zainuddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id