ROJIRO Spiritual Education: Guidance Program Creating Peace for Elderly Santri at Raden Rahmat Pesantren


Imas Kania Rahman(1*), Salasiah Binti Hanin Hamjah(2), Fahrurrozi Fahrurrozi(3)

(1) Universitas Ibn Khaldun (UIKA) Bogor, Indonesia
(2) Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
(3) Universitas Ibn Khaldun (UIKA) Bogor, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Psychological well-being is everyone's hope, including the elderly. Elderly complaints of physical illness from the geriatric syndrome, anxiety in the face of death, sadness left by a spouse, and feeling lonely because they are far from their children and grandchildren are problems that hinder their psychological well-being. The Raden Rahmat Pondok Pesantren Educational Institution in Semarang is in great demand as a place of study to achieve the psychological well-being of the elderly. The research aims to describe the ROJIRO Raden Rahmat Pondok Pesantren concept and program analysis from the perspective of Permendikbud No 111 of 2014. The research method is descriptive-analytic qualitative. Document data sources, interviews, and observations. The results of the study, ROJIRO is that elderly education aims to build three domains: if rogo, if jiwo, and if roso (ROJIRO). First, rogo (exercise or physical) to meet cognitive aspects (prevention of senility) and health aspects of motor function. Second, jiwo (soul development) fulfills the moral-spiritual and social-emotional aspects. Third, roso (taste processing) meets the artistic, aesthetic, and communication aspects. The ROJIRO concept meets the criteria to be developed into an elderly boarding school guidance and counseling program referring to the standard program structure of Permendikbud No 111 of 2014 consisting of rationale, vision-mission, description of needs, objectives, program components, service areas, operational plans, theme development, evaluation, and budget costs. This structured systematic program can be evaluated periodically and developed continuously.

 

Kesejahteraan psikologis merupakan harapan semua orang, termasuk lanjut usia. Keluhan lansia berupa penyakit fisik akibat sindrom geriatri, kecemasan menghadapi kematian, kesedihan ditinggal pasangan, dan perasaan kesepian karena jauh dari anak cucu merupakan masalah yang menghambat kesejahteraan psikologis mereka. Pondok Pesantren Raden Rahmat Semarang sangat diminati sebagai tempat belajar untuk mencapai kesejahteraan psikologis lansia. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan konsep dan analisis program Pondok Pesantren ROJIRO Raden Rahmat dari perspektif Permendikbud No 111 Tahun 2014. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif-analitik. Hasil penelitian, ROJIRO adalah pendidikan islami untuk lansia bertujuan membangun tiga ranah: olah rogo, olah jiwo, dan olah roso (ROJIRO). Pertama, rogo (olah raga) untuk memenuhi aspek kognitif (pencegahan kepikunan) dan aspek kesehatan fungsi motorik. Kedua, jiwo (olah jiwa) memenuhi aspek moral-spiritual dan sosial-emosional. Ketiga, roso (olah rasa) memenuhi aspek artistik, estetika, dan komunikasi. Konsep ROJIRO memenuhi kriteria untuk dikembangkan menjadi program bimbingan dan konseling pesantren lansia yang mengacu pada standar struktur program Permendikbud No 111 Tahun 2014 yang terdiri dari rasional, visi-misi, analisis kebutuhan, tujuan, komponen program, struktur layanan, rencana operasional, pengembangan tema, evaluasi, dan anggaran biaya. Program ROJIRO yang dirumuskan secara terstruktur dan sistematis dapat dievaluasi secara periodik dan dikembangkan secara berkesinambungan.


Keywords


ROJIRO, Islamic Education Program, Pesantren, Lansia.

Full Text:

PDF

References


Agustina, D. (2019). Pesantren Lansia: Telaah Pada Pendidikan Spiritual Santri Lansia Di Pondok Sepuh Payaman Magelang. Foundasia, 10(2), 45–63. https://doi.org/10.21831/foundasia.v10i2.27925

Akbar, Sukma Noor. (2014). Relations Psychological Well-Being With Death Anxiety The Elderly In Panti Werdha Budi Sejahtera e-journal. Adult Learning, 2014 – jurnal ecopsy. Vol.1 no. 4.

Anam et.al. (2021). Program Bimbingan dan Konseling Landasan Hidup Religius Untuk Lansia Panti Sosial. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 14(3), 207–220.

Ariyanto, A., & Fatmawati, T. Y. (2020). Pendidikan Kesehatan Pencegahan Stroke dan Asam Urat pada Lanjut Usia. Jurnal Abdimas Kesehatan (JAK), 2(3), 167. https://doi.org/10.36565/jak.v2i3.113

Cavanaugh & Blanchard. (2018). Developing Holistic Care Model: the Physical Wellbeing of Elderly Based on Social Support and Characteristic. Public Health of Indonesia, 4(3), 108–115. https://doi.org/10.36685/phi.v4i3.147

Dinakaramani, S. Aisah Indati. (2018). The Role of Wisdom Towards Death Anxiety in The Elderly. Journal Psikologi, 45(3), 181 – 188.

Ikhwan Hamid et al. 2020. Fenomenologi Kecemasan Lansia Menghadapi Kematian Dalam Perspektif Kebutuhan Spiritual Di Desa Podoroto Kecamatan Kesamben Kabupaten Jombang. Jurnal Edunursing, Vol. 4, No. 1.

Harahap, D. R., & Amalia, I. (2021). Pengaruh Perceived Burdensomeness, Thwarted Belongingness, dan Religiusitas Terhadap Ideasi Bunuh Diri pada Lansia. TAZKIYA: Journal of Psychology, 9(1), 16–28. https://doi.org/10.15408/tazkiya.v9i1.19272.

HR. At-tirmidzi 2307, An-Nasa'i (4/4) dan Ibnu Majah 4258.

Hurlock, E. B. (2002). Psikologi Perkembangan (edisi V). Penerbit Erlangga, Jakarta.

Naftali. (2017). Kesehatan Spritual dan Kesiapan Lansia dan Kesiapan dalam Menghadapi Kematian. Buletin Psikologi, 25(2), 124–135.

Neimeyer, R. A., & Moore, M. K. (1994). Validity and reliability of the Multidimensional Fear of Death Scale.

Nihayah, H. &. (2019). METODELOGI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM UNTUK KAUM LANSIA DI PONDOK PESANTREN LANSIA AL HIDAYAH KELURAHAH DOROMUKTI KECAMATAN TUBAN KABUPATEN TUBAN. 01, 40–54.

Ningrum, T. P., Okatiranti, & Nurhayati, S. (2018). Gambaran Tingkat Kecemasan Tentang Kematian Pada Lansia Di BPSTW Ciparay Kabupaten Bandung. Jurnal Keperawatan, 6(2), 142–149. https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jk/article/view/4361

Purwari, W. S. A. & P. I. (2019). Kecemasan Pada Dewasa Tua (Lansia) Dalam Menghadapi Kematian. Majalah Ilmu Pengetahuan Dan Pemikiran Keagamaan Tajdid, 22(1), 60–70.

Rahman, I. K., Yusup, N. M., & Hafidhuddin, D. (2021). Pesantren Lansia Sebagai Wadah Pembinaan Husnul Khatimah. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(1), 73–87. https://doi.org/10.15575/ath.v6i1.10243

Santrock John W. (2012). life-span development (XIII jilid). Penerbit Erlangga: Jakarta. Hal. 166.

Setiabudhi, H. and. (2016). Kontribusi Kecerdasan Spiritual dan Dukungan Keluarga Terhadap Kepuasan Hidup Lansia Serta Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 2(2), 70–81. https://doi.org/10.33373/kop.v2i2.301

Solaimanizadeh, F., Mohammadinia, N., & Solaimanizadeh, L. (2019). The Relationship Between Spiritual Health and Religious Coping with Death Anxiety in the Elderly. Journal of Religion and Health, 59(4), 1925–1932. https://doi.org/10.1007/s10943-019-00906-7

Tobing at. al. (2021). Tingkat Kecemasan Bagi Lansia Yang Memiliki Penyakit Penyerta Ditengah Situasi Pandemik Covid-19 Di Kecamatan Parongpong, Bandung Barat. Coping: Community of Publishing in Nursing, 9(2), 135. https://doi.org/10.24843/coping.2021.v09.i02.p02

WHO. (2019). World Health Organization. World population ageing 2019 highlights. https://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/ageing/WorldPopulationAgeing2019-Highlights.pdf

Zubaidi, A. (2015). Kinerja Dan Ketahanan Keluarga.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v8i1.24160

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id