The Conceptual Model of Improving The Perfomance of Madrasah Teachers


Liana Ariesha Khoerudin(1*), Siti Qomariyah(2), Hani Sanjaya(3), Pepen Supendi(4)

(1) Institut Madani Nusantara (IMN) Kota Sukabumi, Indonesia
(2) Institut Madani Nusantara (IMN) Kota Sukabumi, Indonesia
(3) Institut Madani Nusantara (IMN) Kota Sukabumi, Indonesia
(4) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This article examines the role of leadership style in improving teacher performance at MTs Al Matuq Sukabumi. Leadership is defined as the overall action to influence and move people, in a joint effort to achieve goals, or a more complete definition can be said that leadership is an organized process of giving way in a formal organization, to achieve the goals that have been set. This research uses a descriptive qualitative approach. This research site is located at MTs Al Matuq Sukabumi. Data collection techniques that researchers use are observation and interviews. The results of the study show that the head of MTs Al Matuq has the competency as the head of the madrasah and is able to implement the madrasah programs that have been planned. Therefore, forming an effective and efficient climate, madrasah culture and teacher job satisfaction. This has implications for the high involvement and participation of MTs Al Matuq teachers in making organizational decisions for their educational institution. Instilled in the teacher of MTs Al Matuq psychologically sided with his work and considers his performance as his self-esteem too at the same time.

 

Artikel ini mengkaji tentang peran gaya kepemimpinan dalam meningkatkan kinerja guru di MTs Al Matuq Sukabumi.  Kepemimpinan didefinisikan sebagai keseluruhan tindakan untuk mempengaruhi dan menggerakkan orang-orang, dalam usaha bersama untuk mencapai tujuan, atau definisi lebih lengkapnya dapat dikatakan bahwa kepemimpinan adalah proses pemberian jalan yang terorganisir dalam sebuah organisasi formal, untuk mencapai tujuan yang telah ditetapkan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis deskriptif. Situs penelitian ini berada di MTs Al Matuq Sukabumi. Teknik pengumpulan data yang peneliti gunakan yaitu obserasi dan wawancara. Hasil penelitian menunjukan bahwa kepala MTs Al Matuq memiliki kompetensi sebagai kepala madrasah dan mampu mengimplementasikan program-program madrasah yang telah di rencanakan. Sehingga, membentuk iklim, budaya madrasah dan kepuasan kerja guru yang efektif dan efisien. Hal ini berimplikasi pada keterlibatan dan partisipasi yang tinggi dari para guru MTs Al Matuq dalam ikut mengambil keputusan organisasi lembaga pendidikannya itu. Tertanam pada diri guru MTs Al Matuq memihak secara psikologis terhadap pekerjaannya dan menganggap kinerjanya adalah sebagai harga dirinya juga sekaligus.


Keywords


Leadership Role; School Principal; Teacher Performance

Full Text:

PDF

References


Ahmad Hudlori Ihsan dan Supiana. (2021). Motivasi Kerja dan KInerja Guru Madrasah serta Implikasinya bagi Manajemen Pendidikan Islam. Isema, 6.

Aulia Darmawan. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Guru (Study pada SMK Rumpun Pariwisata di Kota Tangerang). Jurnal Mandiri, 3 No. 2, 244–256.

Devi Rahmadani. (2021). Persepsi Kinerja Guru Terhadap Kompetensi Sosial Kepala Sekolah SMKN di Pariaman. Evaluasi, 3.

Dr. Nik Haryanti. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Cita Intan Selaras.

Ernawati, A. F. M. G. dan. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. DIRASAH, 4, 2621–2838.

Fitria, H. (2018). The Influence of Organizational Culture and Trust Through the Teacher Perfomance in the Private Secondary School in Palembang. International Journal of Scientific&Technology Research, 7(7).

Heni Mulyani. Danny Meirawan. Annisa Rahmadanai. (2020). Increasing School Effectiveness Through Principals’ Leadership And Teachers’ Perfomance, Is It Possible? Cakrawala Pendidikan, 39 No.2.

Idawati. (2013). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kinerja Guru. Elektika, 1.

Joel&Henry. (2019). Relationship between Principals’ Leadership Styles and Secondary School Teachers’ Job Satisfaction in Nandi South District, Kenya. Education and Human Development, 3 No.2.

Kartini, S. A. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Guru. Pendidikan Islam, 4.

Liana Ariesha Kh dan Pepen Supendi. (2022). Analisis Kinerja Proses Pendidikan Dalam Perspektif 7’s MC-Kinsey. Jurnal Isema, 7. https://doi.org/http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/isema

Muhammad AFandi. Sri Wahyuningsih. Linda Ika Mayasari. (2021). Does Elementary School Teacher’s Perfomance Matter? Cakrawala Pendidikan, 40 No.1.

Pamujo&Kurnia Subiyanti. (2017). The Effect of Leadership Style of Principles and Performance of Teachers Toward the Quality of Primary Schools in Jatilawang Sub-District of. Advances in Social Science, 5 No.3.

Pepen Supendi. Aan Hasanah&Mahmud. (2018). Transformational Leadership in Pesantren on as Sa’idiah, Al Matuq, and Sunanul HUda Boarding School. Jurnal Pendidikan Islam, 7, 303–316.

Poerwandari. (1998). Pendekatan Kualitatif. Rosdakarya.

Prim Masrokan Mutohar&Hikmah Eva Trisnantari. (2020). The Effectiveness of Madrasah: Analysis of Managerial Skills, Learning Supervision, School Culture, and Teachers’ Perfomance. Malaysian Online Journal of Educational Management (MOJEM), 8(3), 21–47.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kulitatif dan R&D (26th ed.). Alfabeta. Bandung.

Rahman Tanjung. Hanafiah. Opan Aripudin. Dedi Mulyadi. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah daman Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4, 291–296.

Rais Hidayat. Vicihayu Dyah. Himmatul Ulya. (2020). Kompetensi Kepala Sekolah Abad 21: Sebuah Tinjauan Teoritis. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 7.

Safwandi Nugraha.Siti Nurhasanah & Imam Subhi, M. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif DAN Kualitatif (Teori, Aplikasi dan Contoh Kasus). Edu pustaka.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sutain, S. (2019). Supervisi Akademik Kepala Sekolah Madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada MTs NU Banat Kudus. Isema, 4 No.2.

Wahjosumidjo. (2011). Kepemimpinan dan Motivasi. Ghalia Indonesia.

Wayan Satria Jaya. (2022). Kinerja Guru Ditinjau dari Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja. Jurnal Obsesi, 6, 1286–1294.

Yaqin, H. (2011). Kapita Selekta Administrasi dan Manajemen Pendidikan. Antasari Press.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v8i1.24228

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Liana Ariesha Khoerudin, Siti Qomariyah, Hani Sanjaya, Pepen Supendi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id