Manajemen Laboratorium PAI dalam Meningkatkan Soft Skill Mahasiswa PAI


Undang Burhanudin(1), Irfan Ahmad Zain(2*), Hasbiyallah Hasbiyallah(3)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this research is to analyses the learning of a soft-based PAI in students of PAI UIN Sunan Gunung Djati Bandung and UIN Wali Songo Semarang. This type of research is descriptive analysis, a research method consists of interviews, observations and polls.  The results of this study showed that the learning of soft-based PAI students can form a high soft skill in the attitude aspects, communication aspects, ethical aspects and learning interaction aspects. The four aspects of the soft skill reinforce each other in forming a positive PAI student personality, so that PAI learning not only forms the hard skills but also establishes a strong soft PAI learning skill. 

Tujuan Penelitian ini adalah menganalisis pembelajaran PAI berbasis soft skill mahasiswa PAI UIN Sunan Gunung Djati Bandung dan UIN Wali Songo Semarang. Jenis penelitian ini adalah deskriptif analisis, metode penelitian terdiri dari wawancara, observasi dan angket.  Hasil penelitian ini menunjukkan pembelajaran PAI berbasis soft skill mahasiswa PAI dapat membentuk soft skill yang tinggi pada aspek sikap, aspek komunikasi, aspek etika dan aspek interaksi belajar. Keempat aspek soft skill tersebut saling menguatkan dalam membentuk kepribadian mahasiswa PAI yang positif, sehingga pembelajaran PAI bukan hanya membentuk hard skill (pengetahuan) tetapi juga membentuk soft skill belajar PAI yang kuat .


Keywords


Pembelajaran PAI; Soft Skill

References


Aly, A. (2017). Pengembangan Pembelajaran Karakter Berbasis Soft skills di Perguruan Tinggi. Jurnal Ishraqi Januari 2017, 1(1), 43–44.

Bachari Thalib, S. (2010). Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif. Jakarta: Prenada Kencana.

Baskara. (2002). Broad Based Education sebagai Wahana Kecakapan Hidup Education. Jurnal Penelitian, 2(4), 357–363.

Choriyah, S. A. (2013). Strategi Peningkatan Mutu Calon Guru PAI di Perguruan Tinggi Agama Islam. Jurnal ISQAE, 2(2), 372.

Daulay, H. P. (2012). Haidar Putra Daulay dan Nurgayapasa, Pendidikan Islam Dalam Mencerdaskan bangsa, (Jakaarta: Rineka Cipta, 2012), hlm. 39. Jakarta: Rineka Cipta.

Decaprio, R. (2013). Tips Mengelola Laboratorium Sekolah. Yogyakarta: Diva Press.

Fani Setiani, R. (2016). Mengembangkan Soft Skill Siswa melalui Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 160–166.

Flex, D. (2014). Our Student Need Soft Skill. Mali: Delta Collage Press.

Franch, L. (2016). Helping Student Cultivate Soft Skill.

Hasbiyallah. (2012). The Development Quality of Islamic Edication. Development Education AICIS.

Ilias, Abd Razak, Y. Y. (2012). How Accountinfg Student. Journal of Education and Vocational Research, 3(12), 328.

Kadir, A. A. (2013). Integrating Soft Skill Asessment Throught Soft Skills Workshop Program for Engineering Students At University. Journal of Research In Social Science, 2(1), 33.

Muhaimin Azzet, A. (2010). Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Bagi Anak. Yogyakarta: Kata Hati.

Nanat Fatah Natsir, Ade Aisyah, H. dan M. N. I. (2018). Mutu Pendidikan : Kerjasama Guru dan Orang Tua. Jurnal Madarrisuna, 8(2), 312.

Rahayu. (2013). Soft Skill Attribute Analysis In Accounting Degree For Banking. International Journal of Business Economic and Law, 2(1), 115.

Sailah, I. dkk. (2008). Pengembangan Soft skills dalam Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Jakarta: Direktorat Akademik, Direktorak Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional.

Sopiatin, P. (2010). Popi Sopiatin, Manajemen Belajar Berbasis Kepuasan Siswa. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sulaimansyah, N. (2017). Strategi Peningkatan Mutu Calon Guru PAI Melalui Pengembangan Soft Skill di perguruan tinggi di Perguruan Tinggi Islam. Jurnal Elementari, 5(1), 9.

Wiyanto. (2008). Menyiapkan Guru Sains Mengembangkan Kompetensi Laboratorium. Semarang: UNNES Press.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v5i1.8249

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Irfan Ahmad Zain

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id