The Role of Government Institutions, Social Institutions and Public Spaces in Shaping Community-Based Early Childhood Character Education

The Role of Government Institutions, Social Institutions and Public Spaces in Shaping Community-Based Early Childhood Character Education

Authors

  • koko khoerudin Dosen STIT Bandung

DOI:

https://doi.org/10.15575/japra.v7i1.43209

Keywords:

character education, society, early childhood education

Abstract

The purpose of this study is to examine how the character education bentuk is being implemented in society with a particular emphasis on the function of governmental, social, and public institutions. In this study, we use the qualitative research method with a literature study approach to better understand the role that public spaces, social organizations, and governmental bodies play in character education and how that role affects the development of good character in society. This study explores the perspectives of many stakeholders in the application of character education bentuks in society using data collection approaches from various documentations, including journals and document analysis. It is anticipated that this study's findings will help people better comprehend the significance of the role that governments play in society.

Author Biography

koko khoerudin, Dosen STIT Bandung

Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Bandung

References

Aan Hasanah. (2013). Pendidikkan dalam Perspektif Karakter. Insan Komunika.

Agung, I. (2010). Civil Society dan Pendidikan Karakter Bangsa. Civil Society dan Pendidikan Karakter Bangsa.

Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Volume, 13.

Anggreini, D., Kurniawati, Y., & Priyojadmiko, E. (2024). Analisis Penerapan Tri Pusat Pendidikan dalam Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 7(2), 480-487.

Handayani, S., & Sulastini, R. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Lingkungan Sebagai Ruang Edukasi dalam Membangun Self Awareness dan Self Respect. 05(04).

Hayuningtyas, S. R., & Setyowati, S. (t.t.). Peran Communal Space dalam Mendukung Interaksi Sosial pada Taman Cerdas Soekarno-Hatta Surakarta.

Kemendikbud. (2017). Panduan Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Masyarakat. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2013). Panduan Pendidikan Karakter di PAUD. Kemdikbud.

Kurniawan, S. (2013). Pendidikan Karakter: Konsepsi & Implementasinya Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, & Masyarakat. AR-RUZZ MEDIA.

La Abute, E. (2019). Konsep Kesadaran Sosial Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 3(2), 186-195.

Lickona, T. (1991). Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. Bantam.

Masitha, S., Ramadhan, R., Ali, A. S., Tito, D. P., & Imsar. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Organisasi Karang Taruna dalam Mewujudkan Masyarakat Madani di Desa Galang Suka Kecamatan Galang. MARTABE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(8), 2598–1226.

Muhammad, R. (2021). Kolaborasi Sekolah, Keluarga, dan Masyarakat dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(3), 235-245.

Parmonangan, M. (2017). Education...Putting Eco-DNA in Our Kids. Universitas Atma Jaya.

Pertiwi, W. H. S., & Weganofa, R. (2015). Pemahaman Mahasiswa Atas Metode Penelitian Kualitatif: Sebuah Refleksi Artikel Hasil Penelitian. LiNGUA, 10(1), 2442–3823.

Rahayu, N. (2020). Peran Masyarakat dalam Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(1), 45-56.

Rahmawati, D. (2021). Dampak Lingkungan Sosial terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Psikologi Pendidikan, 7(3), 78–90.

Raco, Josef R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Grasindo

Samani, M. (2011). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Remaja Rosdakarya.

Sari, R., & Hidayah, N. (n.d.). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 45–60.

Saat, S. (2013). Pendidikan Sebagai Institusi Sosial. Lentera Pendidikan.

Supriyadi, A. (2019). Peran Keluarga dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 123–135.

Tilaar, H. A. R. (2014). Multikulturalisme: Tantangan-Tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Raja Grafindo Persada.

Published

2025-02-04

Issue

Section

Loading...