PELAYANAN SISTEM KOMPUTERISASI HAJI TERPADU (SISKOHAT) DALAM MENGARAHKAN TERTIB ADMINISTRASI CALON JAMAAH HAJI


Atika Khairul(1*), Barhrudin Barhrudin(2), Fathin Anjani Hilman(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to investigate, find out the supporting and inhibiting factors of SISKOHAT services in directing the orderly administration of prospective hajj pilgrims at the Ministry of Religion of Sumedang Regency in 2023. The theory used in this study is the Service theory according to Sampara. This study uses a qualitative method. The results of the study show that SISKOHAT provides convenience in managing hajj administration through aspects of reliability, responsiveness, assurance, empathy, and tangible service. Supporting factors include adequate equipment, trained workers, efficiency, accuracy, centralized management, improved services, and data security. While the inhibiting factors are unstable connections or networks, poor central systems, and lack of technical discipline in system management.

Keywords


SISKOHAT; Administrasi Haji; Pelayanan.

Full Text:

PDF

References


Ardiana, G. D., & Fatimah, S. (2021). Implementasi Sistem Informasi Dan Komputerisasi Haji Terpadu (SISKOHAT) Dalam Pendaftaran Haji Khusus Di Kantor Wilayah Kementerian Agama Provinsi Jawa Tengah Tahun 2019. Jurnal MD, 7(1), 29–55.

Aziz, A. & Kustini, K. (2007). Ibadah Haji Dalam Sorotan Publik. Jakarta: Puslitbang kehidupan keagamaan.

Bilgah, B. (2018). Pengaruh Pelayanan Publik Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Dinas Perhubungan Kota Depok. Cakrawala: Jurnal Humaniora Bina Sarana Informatika, 18(1), 117–121.

Baghi, B. (2018) : 01. Tertib Administrasi Adalah Suatu Keharusan, Dikutip pada 28 November 2023 https://ntt.kemenag.go.id/berita/508132/tertib-administrasi-adalah-suatu-keharusan

Eka, E. (2018). Kualitas Pelayanan Publik Di Kantor Camat Rumbai Pesisir. Jurnal Niara. https://doi.org/10.31849/nia.v9i2.2104

Gordon B. Davis, (1991). Kerangka Dasar Sistem Informasi Manajemen Bagian 1, Jakarta: PT Pustaka Binamas Pressindo

Gusnanda, R. A. (2021). Pelayanan Haji Menggunakan Sistem Informasi Komputerisasi Haji Terpadu (Siskohat) Pada Kantor Kementerian Agama Kabupaten Lima Puluh Kota. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Kadir, A. (2002). Pengenalan Sistem Informasi. Andi. Yogyakarta.

Mahmudi, M. (2010). Menejemen Kerja Sektor Publik. UPP: Edisi Kedua.

Marimin, M. Tanjung, H. & Prabowo, H. (2006). Sistem Informasi Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Grasindo.

Maryam, N. S. (2016). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 6(1). https://doi.org/10.56444/jma.v7i1.67

Mas’adi, G. A. A., & Suci, B. M. T. (2021). Haji (Menangkap Makna Fisikal dan Spiritual).

Mauludi, A. F. (2020). Efektivitas Penggunaan SISKOHAT dalam Pelayanan Haji pada Direkorat Jenderal Penyelenggaraan Haji dan Umroh Kementerian Agama RI. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Moenir, A. (1992). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Pasolong, H. (2007). Teori Administrasi Publik. Bandung: Alfabeta.

Pratama, I. A. (2014). Sistem Informasi dan Implementasinya. Bandung: Informatika.

Rizwan, P. N. A. (2019). Optimalisasi Sistem Informasi dan Komputerisasi Haji Terpadu Siskohat dalam pelayanan pendaftaran Haji reguler: Studi deskriptif di penyelenggaraan Haji dan Umrah Kementerian Agama Kabupaten Tasikmalaya. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Rochaety, E. (2017) Sistem Informasi Manajemen Edisi Ketiga —Jakarta: Mitra Wacana Media,

Ruhana, A. S. (2015). Melayani tamu Allah: beban kerja PPIH Arab Saudi daerah kerja Mekkah tahun 2014. Puslitbang Kehidupan Keagamaan, Badan Litbang Dan Diklat, Kementerian Agama.

Sinambela, S. (2007). Reformasi Pelayanan Publik. Jakarta: Bumi Aksara.

Susanto, A, (2004). Sistem Informasi Akuntansi. Bandung: Lingga Jaya.

Sutopo, S. & Sugiyanti, S. (1998). Pelayanan Prima. Lembaga Administrasi RI, Jakarta, 25.

Syaukani, I. (2009). Manajemen pelayanan haji di Indonesia. Jakarta: Puslitbang Kehidupan Keagamaan.




DOI: https://doi.org/10.15575/mjhu.v2i2.34243

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

 

 

 

 

 

 


Editorial Office:
S1 Program Studi Manajemen Haji dan Umrah
Fakultas Dakwah dan Komunikasi
UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jalan A.H. Nasution No. 105, Cibiru
Bandung, Jawa Barat, Indonesia, 40614
Phone: 022- 7802276