Pola Komunikasi Interpersonal Ustaz Eka Permana Habiillah di Masjid Ar-Risalah
DOI:
https://doi.org/10.15575/tabligh.v8i3.16829Abstract
This study aims to (1) the characteristics of interpersonal communication (2) the form of interpersonal communication and (3) the purpose of interpersonal communication. This research uses interpersonal communication theory. While the method used is descriptive method. The results that the authors get in this study is a match between the theory and the phenomena obtained after conducting observations and interviews. The characteristics, (1) starting from the personal self, (2) being transactional religious, (3) the content of the message of da'wah and interpersonal relationships, (4) physical closeness, (5) interdependent or interdependent. In the form of communication used in the form of small group communication. The goals are (1) enjoining good and bad deeds, (2) knowing yourself, (3) getting to know the field of da'wah, (4) spreading the message of peace, (5) seeking pleasure, (6) eliminating harm.
References
A.Devito, J. (2010). Komunikasi Antarmanusia. Tangerang: Kharisma Publishing Group.
Alimuddin, N. (2007). Konsep Dakwah dalam Islam. Jurnal Hunafa Vol 4 No 1, 76.
Ariyanto, B., Firosyurahman, M., Mangkarto, R. K., Barkah, F. N., & Fatoni, U. (2019). Pembinaan mental di Lembaga Pemasyarakatan: Tinjauan strategi komunikasi dakwah. Journal of islamic Comunication, 1(2).
As-Suyuthi. (1983). Al-Hawi li Al-Fatawa jilid 2. Dar al-Kutub al-Hilmah.
Aulia Fathul Aziz, Y. B. (2018). Pola Dakwah Tuan Guru Hasanain Juaini dalam Melestarikan Lingkungan. Tabligh: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam.
Aw, S. (2011). Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Bachtiar, T. A. (2018). Jas Mewah; Jangan Sekali-kali Melupakan Sejarah dan Dakwah. Yogyakarta: Pro-U Media.
Bagus Dinastitut Diputra, S. P. (2019). Hubungan Cara Komunikasi Dosen Dalam Proses Perkuliahan Terhadap Efisiensi Pemahaman Materi Kuliah Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Angkatan 2016-2018. Jurnal Egaliter, 40.
Barus, R. K. I., Dewi, S. S., & Khairuddin, K. (2020). Komunikasi Interpersonal Tenaga Kerja Indonesia dan Anak. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(2), 369-376.
Cangara, H. (2016). Pengantar Ilmu Komunikasi. Depok: PT RajaGrafindo Persada.
Dewi. (2018). Pola Komunikasi Interpersonal Ustadz M. Husaini dalam Meningkatkan Aktivitas Dakwah di Desa Parahangan, Kabupaten Pulang Pisau. Palangkaraya: Komunikasi dan Penyiaran Islam IAIN Palangkaraya.
Fatoni, U. (2015, Februari 15). https://www.kanguwes.com/2015/02/komunikasi-islam.html. Retrieved Mei 29, 2021, from https://www.kanguwes.com/2015/02/komunikasi-islam.html
Futures, G. R. (2018). Religious Demography: Affiliation. Washington: Pew Research Center.
Hardjana, A. M. (2007). Komunikasi Interpersonal dan Intrapersonal. Yogyakarta: Kanisius.
Hasan, M. (2013). Metodologi Pengembangan Ilmu Dakwah. In M. Hasan, Metodologi Pengembangan Ilmu Dakwah (p. 9). Surabaya: CV. Salsabila Putra Pratama..
Irawan, S. (2017). Pengaruh konsep diri terhadap komunikasi interpersonal mahasiswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 39-48
Kamaruzzaman, K. (2016). Analisis keterampilan komunikasi interpersonal siswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2).
Khoerunnisa, R. (2016). Konseling Teman Sebaya untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa (Penelitian di SMK Al-Wafa, Ciwidey, Kabupaten Bandung. Bandung: Fakultas Dakwah dan Komunikasi Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam UIN Bandung.
Maulianingsih, L. (2017). Pola Tabligh Melalui Televisi. Bandung: Fakultas Dakwah dan Komunikasi Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam UIN Bandung.
Ngalimun. (2018). Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Palpialy, J. J., & Nurlaelah, E. (2015). Pengembangan Desain Didaktis Materi Pecahan pada Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Matematika Integratif, 127-136.
Pontoh, W. P. (2013). Peranan komunikasi interpersonal guru dalam meningkatkan pengetahuan anak. Acta Diurna Komunikasi, 2(1).
Pranata, G. A. (2014). Komunikasi Interpersonal dengan Peningkatan Kinerja Pegawai di PD. Bank Perkreditan Rakyat Kabupaten Bandung. Bandung: Fakultas Dakwah dan Komunikasi Jurusan Ilmu Komunikasi Humas UIN Bandung..
Prasetyo, M. A. M., & Anwar, K. (2021). Karakteristik Komunikasi Interpersonal serta Relevansinya dengan Kepemimpinan Transformasional. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 25-39.
Rejeki, S. A. (2008). Hubungan antara komunikasi interpersonal dalam keluarga dengan pemahaman moral pada remaja. Jurnal Psikologi.
Saefullah, C. (2018). Kompilasi Hadis Dakwah. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Sareong, I. P., & Supartini, T. (2020). Hubungan Komunikasi Interpersonal Guru dan Siswa Terhadap Keaktifan Belajar Siswa di SMA Kristen Pelita Kasih Makassar. Jurnal Ilmu Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 29-42.
Sukayat, T. (2015). Ilmu Dakwah Perspektif Filsafat Mabadi Asyarah. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Widiarti, P. W. (2017). Konsep diri (self concept) dan komunikasi interpersonal dalam pendampingan pada siswa SMP se kota Yogyakarta. Informasi, 47(1), 135-148.
Widodo, H., Sari, D. P., Wanhar, F. A., & Julianto, J. (2021). Pengaruh Pemberian Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa SMK. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2168-2175.
Wijaya, I. S. (2013). Komunikasi interpersonal dan iklim komunikasi dalam organisasi. Jurnal Dakwah Tabligh, 14(1), 115-126.
Wiryanto. (2008). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Grasindo.
Downloads
Published
Versions
- 2025-04-26 (6)
- 2023-12-29 (5)



