Development of Zatase: A Zathura-Based Learning Media using Assemblr Edu for Teaching Science in Islamic Elementary Schools

Authors

  • Nur Fadilla UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Muhammad Junaidi UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.15575/al-aulad.v8i1.42341

Keywords:

Assemblr Edu, Learning Media, Science Subject , Zathura

Abstract

This study aims to determine the development, feasibility and effectiveness of ZATASE (Zathura based on Assemblr Edu) learning media in the science subject for sixth grade students of Madrasah Ibtidaiyah Negeri 3 Jember by using ADDIE Model. This study used data collection instruments such as observation, interviews, questionnaires, documentation and tests with descriptive qualitative and quantitative data analysis techniques. The results of the study show: 1) the product developed is the ZATASE media for the subject of science for sixth grade students of Madrasah Ibtidaiyah Negeri 3 Jember, 2) the percentage results of the five validators, namely material experts, media experts, language experts and learning experts are 93.74% which means "very feasible", 3) the results of the effectiveness test using the t-test with Paired Sample T-test obtained a sig value (2-tailed) of 0.000 <0.05 which means there is a difference between before and after using the ZATASE media. The N-Gain test obtained a score of 0.69, meaning it has a moderate increase. Thus, it can be concluded that the ZATASE learning media is "quite effective" when applied in science subject learning.

References

Ali. (2024). Media Pembelajaran Interaktif: Teori Komprehensif dan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Badan Pusat Statistik Indonesia. (2023). “Proporsi Individu yang Menguasai/Memiliki Telepon Genggam Menurut Kelompok Umur, 2021-2023”, Accessed August 3, 2024. https://www.bps.go.id/id/statistics-table/2/MTIyMiMy/proporsi-individu-yang-menguasai-memiliki-telepon-genggam-menurut-kelompok-umur.html

Fadilla, N., Irma Yunita Sari, & Muhammad Suwignyo Prayogo. (2023). Pengaruh Alat Peraga Kinematika Glb Dan Glbb Untuk Penguatan Pemahaman Tentang Gerak Di Kelas Iv Sdn Kebonagung 02 Jember. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 2(2), 86–97. https://doi.org/10.55732/jmpd.v2i2.65

Ilafi, Mela Mahardika. (2022). “Pengembangan Modul Interaktif berbasis Augmented Reality berbantuan Assemblr pada Materi Tata Surya Kelas VII SMP/Mts.” Skripsi, Jember: UIN KHAS Jember.

Korompis, L. (2024). Perancangan Board Game the Adventure Towards Confidence Bagi Anak 7-12 Tahun Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Jurnal Vicidi, 14(1), 61–78. https://doi.org/10.37715/vicidi.v14i1.4603

Kusumo, D., & Afandi, R. (2021). The Effect of Augmented Reality Learning Media on Motivation and Social Studies Learning Outcomes in Elementary Schools. Academia Open, 4, 1–11. https://doi.org/10.21070/acopen.4.2021.2729

Mahagiyani, S. (2018). Buku Ajar Buku Ajar.

Naufal Alfa’iz Musthofa, M., Ali Nugroho Ramadhan, M., & Afrian Harchristanto, B. (2024). Aplikasi Mobile Augmented Reality Untuk Pembelajaran BangunRuang. Januari, 2, 284–292.

Permendikbudristek. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Tentang Standar Proses Pada Pendidikan Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendidikan Menengah. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2022 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1(69), 5–24.

Rahman, R., & Fuad, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Ipas Di Sekolah Dasar. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(1), 75–80. https://doi.org/10.69875/djosse.v1i1.103

Rahmawati, R. D., & Bakhtiar, N. (2019). Pembelajaran IPA Berbasis Integrasi Islam-Sains pada Pokok Bahasan Penciptaan Alam Semesta dan Tata Surya. Journal of Natural Science and Integration, 1(2), 195. https://doi.org/10.24014/jnsi.v1i2.6599

Rivaldi, A., Feriawan, F. U., & Nur, M. (2023). Metode pengumpulan data melalui wawancara. Sebuah Tinjauan Pustaka, 1–89.

Sahir, S. H. (2022). Buku ini di tulis oleh Dosen Universitas Medan Area Hak Cipta di Lindungi oleh Undang-Undang Telah di Deposit ke Repository UMA pada tanggal 27 Januari 2022.

Slavin, Robert E. (2015). Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Simanjuntak, K. S. K., & Siregar, R. S. (2023). Perkembangan Kognitif Peserta Didik dan Implementasi dalam Kegiatan Pembelajaran. Riyadhah, 1(1), 111-124.

Sugiono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Suhati, T., Hendrawan, B., & Permana, R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran SOLCAR Berbantuan Assemblr Edu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Sistem Tata Surya Kelas VI Sekolah Dasar. JERUMI: Journal of Education Religion Humanities and Multidiciplinary, 1(2), 108–115. https://doi.org/10.57235/jerumi.v1i2.1248

Suryana, E., Aprina, M. P., & Harto, K. (2022). Teori Konstruktivistik dan Implikasinya dalam Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7), 2070–2080. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.666

Sutrisno, R. D. A. (2023). Program studi pendidikan guru sekolah dasar fakultas keguruan ilmu pendidikan universitas islam sultan agung 2023. Skripsi, Semarang: Universitas Islam Sultan Agung.

Wahyuningsih, D., & Setyadi, D. (2020). Pengembangan Board Game “Zathura Mathematics” Pada Materi Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 46–55. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.22493

Yasa, A. D., Kumala, F. N., Alfianto, R. N. A., & Salimi, M. (2024). Development of human digestive organ media based on Assemblr EDU. Inovasi Kurikulum, 21(3), 1371–1382. https://doi.org/10.17509/jik.v21i3.71204

Downloads

Published

2025-06-12