Enhancing Elementary Students' Creative Writing Skills and Creativity Through Project-Based Learning in Thematic Indonesian Language Instruction
DOI:
https://doi.org/10.15575/al-aulad.v8i1.43032Keywords:
Model Project Based Learning (PjBL), Keterampilan Menulis Kreatif, Kreativitas.Abstract
This research aims to investigate the creative writing skills and creativity of elementary school students in thematic learning of Indonesian language content through the implementation of the project-based learning model. The research employs a weak experimental method with a single-group, pre-test, and post-test design. The population consists of 29 fifth-grade students from Cibadak State Elementary School, Rancabali Subdistrict, Bandung District. The instruments used include a pre-test to assess cognitive levels, an observation sheet to measure students' creativity and the application of project-based learning, and a questionnaire to collect feedback from the students. The results of the research show that the implementation of the project-based learning model can improve creative writing skills and develop students' creativity. The N-Gain result is 0.69, which falls within the moderate category. The conclusion of the research reveals significant average scores with a benchmark of 70. Students' creativity during the learning process is at 61%, with most students falling within the "moderate" category. Furthermore, the average creativity assessment score is 13.75 out of 15, which falls within the "very good" category. Therefore, the implementation of project-based learning is effective in improving students' writing skills and creativity.
References
Abidin, Y. (2018). Pembelajaran Multiliterasi: Sebuah Jawaban atas Tantangan Abad Ke-21 dalam Konteks Keindonesiaan. Bandung: Refika Aditama
Aqib, Z. (2015). Pendidikan Karakter di Sekolah Membangun Karakter dan Kepribadian Anak. Bandung: Yrama Widya
Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat kurikulum. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta. PGSM.
Cahyani, I. (2012). Pembelajaran Menulis Berbasis karakter dengan pendekatan Experiental Learning. Bandung.UPI
Cresswell, John. W. (2017). Research Design (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed. Yoyakarta: Pustaka Pelajar.
Dedi S. (2009). Kreativitas Kebudayaan & Perkembangan Iptek. Alfabeta Bandung.
Depdikbud. (2006). Permendiknas no 22/2006 tentang STANDAR ISI. Jakarta: Depdikbud.
Degeng, I. (1997). Strategi Pembelajaran Mengorganisasi Isi dengan Model Elaborasi. Malang: IKIP dan IPTDI.
Eveline, S. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor. Ghalia Indonesia.
Kemdiknas. (2010). Desain Induk Pendidikan Karakter (hal. 8-9). Jakarta.
Kementrian Pendidikan Nasional. (2010). Pendidikan Karakter. Jakarta
Kesuma, Dharma, dkk. (2011). Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Koesoema, D. (2010). Pendidikan Karakter, Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.
Komalasari, K. (2015). Pembelajaran Konseptual Konsep dan aplikasi. Bandung : Refika Aditama.
Kurniawan, D. (2014). Pembelajaran Terpadu Tematik (Teori, Praktik, dan Penilaian), Bandung: Alfabeta.
Majid, A. dan Andayani, D. (2013). Pendidikan Karakter Perspektif Islam, Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Moleong, L. (2004). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Moleong, L. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi .Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mulyasa, E. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
Munandar, U. (2016). Pengembagan Kreativitas Anak berbakat. Jakarta : Rineka Cipta.
Munandar,Utami.(2009). Pengembangan kreativitas anak berbakat. Jakarta:Rineka cipta.
Muslim, Arifin. 2014. Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams-Games-Tournaments(TGT) Terhadap Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematik di Sekolah Dasar (Studi Quasi Eksperimen di Kelas IV SDN Cikuya I Kabupaten Bandung) S2 Thesis, UPI Bandung: Tidak diterbitkan.
Nisa, C. (2015). Implementasi pendidikan karakter pada kegiatan kepramukaan melalui sistem among di SDN 4 Cendono Kecamatan Dawe Kabupaten Kudus Tahun Pelajaran 2014/2015. Tesis program Studi Teknologi Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Peserta didiknto, W. dan Ariani, D. (2016). Model Pembelajaran Menulis Cerita. Bandung: Refika Aditama.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Pusat Pengembangan Kurikulum. (2010). Pedoman Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa bagi Sekolah. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.
Ratna (2018) Impelementasi pendidikan karakter (percaya diri, mandiri, dan tanggung jawab) melalui keterampilan menulis pada pembelajaran bahasa indonesia di sekolah dasar negeri cingcin 01â€. Tesis Program Studi Magister Pendidikan Dasar Program Pascasarjana Universitas Terbuka.
Rutherford, F.J., & Ahlgren, A. (1990). Science for all Americans. New York : Oxford University Press.
Sabar Nurohman. (2003). Pendekatan Project Based Learning sebagai upaya internalisasi Scientific method bagi calon guru.
Sani, R.A. (2015). Pembelajaran saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta : Bumi Aksara.
Sarenson. (2010). Teori dan Apresiasi Puisi. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Setiawati. (2015). Pembentukan Karakter Peserta didik melalui Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Pendidikan, Vol. 16 No. 1 Maret 2015.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif. Dan R & D.Alfabeta: Bandung.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sulistiyowati (2014). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal pendidikan Vol.2 No. 1 Januari – Juni 2014.
Suprijono, A. (2017). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Sutarno. (2008). Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktek di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Suyanto. (2010). Urgensi Pendidikan Karakter.
https://waskitamandiribk.wordpress.com/2010/06/02/urgensi-pendidikan-karakter/. Tersedia:.diakses 3 Desember 2013.
Sumiyati dan Asra, (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama.
Suyono dan Hariyanto, (2015). Metode Pembelajran. Bandung: CV. Wacana Prima.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Lembaga Informasi Nasional.
Yani, A. dan Ruhimat M., (2018). Teori dan Implementasi Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)