Rote Learning Methods on Islamic Education Subject in Relation with students' Learning Motivation


Ilham Faisal Abduh(1), Aditya Taqwa(2*)

(1) International Islamic University of Islamabad (IIUI), Pakistan
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to find out students' responses to the use of Rote Learning methods in Islamic Religious Education (PAI) lessons; students' learning motivation; and the relationship of students' responses to the use of Rote Learning methods in PAI lessons with their learning motivation. In this study, it used quantitative approaches with the conventional association method, the types of gained data are quantitative and qualitative data. The data sources in this study used primary and secondary data sources, and the technique of collecting data used questionnaires, observations, literature studies, and interviews. Based on the results of the study, it was gained that students' responses to the use of the Rote Learning method got an average score of 3.23 with neutral categories. Students' learning motivation obtained a score of 3.56, with a high category. While the relationship between students' responses to the use of the Rote Learning method and their learning motivation obtained a correlation value of 0.78 with high qualifications. The results of the hypothesis test showed t-count 8.30> ttabel 1.676. The conclusion of this study was obtained that the use of the Rote Learning method in the learning of Islamic religious education has a significant influence.

 

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tanggapan siswa terhadap penggunaan metode Rote Learning pada pelajaran PAI; motivasi belajar siswa; dan hubungan tanggapan siswa terhadap penggunaan metode Rote Learning  pada pelajaran PAI dengan motivasi belajar siswa. Dalam penelitian menggunakan pendekatan Kuantitatif dengan metode Assosiatif correlasional maka jenis data yang dihasilkan yaitu data kuantitatif dan kualitatif. Sumber data dalam penelitian ini menggunakan sumber data primer dan sumber data sekunder, dan Teknik penggumpulan data menggunakan angket, observasi, studi kepustakaan, dan wawancara. Berdasarkan hasil penelitian diketahui bahwa tanggapan siswa terhadap penggunaan metode Rote Learning  memperoleh nilai rata-rata 3,23 dengan kategori netral. Motivasi belajar siswa memperoleh nilai 3,56, dengan kategori tinggi. Sedangkan hubungan antara tanggapan siswa terhadap penggunaan metode Rote Learning  dengan motivasi belajar siswa diperoleh nilai korelasi sebesar 0,78 dengan kualifikasi tinggi. Hasil pengujian hipotesis menujukan thitung 8,30> ttabel 1,676. Kesimpulan dari penelitian ini diperoleh bahwa penggunaan metode Rote Learning pada pembelajaran Pendidikan agama Islam terdapat pengaruh yang signifikan.


Keywords


Rote Learning Method; Islamic Education Subject; Student Learning Motivation

Full Text:

PDF

References


Ali, S. M., & Maman, A. (2009). Analisis Korelasi, Regresi, dan Jalur dalam Penelitian. Pustaka Setia.

Amalia, A. N. (2019). Dinamika Tes Peringkat Hafalan. Al-Fanar: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.33511/alfanar.v2n1.1-14

Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Kelas dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87–105.

Gunawan, H., Ihsan, M. N., & Jaya, E. S. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI di SMA Al-Biruni Cerdas Mulia Kota Bandung. Atthulab: Islamic Religion Teaching & Learning Journal, 6(1), 16. https://doi.org/10.15575/ath.v6i1.11702

Hafidz, M. R. (2012). Tanggapan Siswa terhadap Keterampilan Guru dalam Memberikan Penguatan (Reinforcement Skills) Hubungannya dengan Motivasi Belajar Mereka dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam: Penelitian di SMP Negeri 46 Bandung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Hassan, M. M., & Qureshi, A. N. (2018). Disrupting the Rote Learning Loop: CS Majors Iterating Over Learning Modules with an Adaptive Educational Hypermedia. International Conference on Intelligent Tutoring, 10858. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91464-0_7

Hilman, H. (2018). Gaya Belajar Siswa Bagi Burhanuddin Zarnuji. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(1), 17–34. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v8i1.171

Hilola, I. (2022). Developing Pedagogical Abilities in Students through Introducing Modern Forms and Methods of Education in the Mother Tongue Teaching Process. International Journalof Cultureand Modernity, 13.

Isnaeni, M. (2018). Pengaruh Blended Learning Berbantuan Microsoft Mathematic Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 4(2), 23–34.

Khudori, A., Priyatna, M., & Yasyakur, M. (2019). Penerapan Metode Ummi dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an pada Siswa di Kelas IV SD Kaifa Bogor. Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(2B), 240–250. https://doi.org/10.30868/ppai.v1i2B.502

Lutfyah, E. (2018). Pengaruh Penerapan Metode Rote Learning dalam Pembelajaran Al-Qur’an dan Hadits terhadap keberhasilan Membaca Al-Qur’an (Studi di MTs Negeri 2 Kota Serang). IAIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten.

Masruroh, L., & Ma’ruf, M. (2020). Strategi Guru dalam Memotivasi Hafalan Juz 30 Santri Madrasah Diniyah Hidayatul Mubtadi’in Blawi Masangan Bangil. JIE (Journal of Islamic Education), 5(1), 89–99.

Muliawan, J. U. (2016). 45 Model Pembelajaran Spektakuler. Ar-Ruzz Media.

Rahardjanto, A., Husamah, & Fauzi, A. (2019). Hybrid-PjBL: Learning Outcomes, Creative Thinking Skills, and Learning Motivation of Preservice Teacher. International Journal of Instruction, 12. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12212a

Retduwan. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an melalui Metode Peer Teaching. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Rianti, S. R. (2018). Mnemonik Sebagai Alternatif dalam Menghafal Kosakata Bahasa Arab. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(2), 30–50.

Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Raja Grafindo Persada.

Soemanto, W. (2012). Psikologi Pendidikan. Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2013). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru.

Sukatin, Zulhizni, E. R., Tasifah, S., Triyanti, N., Auliah, D., Laila, I., & Patimah, S. (2019). Pendidikan Anak dalam Islam. Jurnal Pendidikan Bunyya, 6(2), 1–21.

Sunarti, I., & Ristiani, N. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Berbasis Mind Mapping Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa (Studi Eksperimen Pada Siswa Kelas VIII Mata Pelajaran IPS Terpadu Di SMP Negeri 1 Kuningan). Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 15(01), 18–34. https://doi.org/10.25134/equi.v15i01.1037

Tania, S. (2018). Efektivitas Penerapan Metode Tahfidz dan Takrir dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Mahasantri Putri di Ma’had Al-Jami’ah UIN Raden Intan Lampung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Tezcan, F. (2022). Andragogy or Pedagogy: Views of Young Adults on the Learning Environment. International Education Studies, 15(1). https://doi.org/10.5539/ies.v15n1p136

Warsah, I., & Uyun, M. (2019). Kepribadian Pendidik: Telaah Psikologi Islami. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 5(1), 62–73. https://doi.org/10.19109/Psikis.v5i1.3157




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v7i1.13621

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ilham Faisal Abduh, Aditya Taqwa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id