Konsep Pembelajaran Humanistik dan Relevansinya dalam Pendidikan Agama Islam


Atika Rofiqatul Maula(1*)

(1) , Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Humanistic learning is an approach that accommodates the student’s human right. Understanding of humanistic concepts gives freedom for students to get independent learning experiences based on their potential. This article purpose is to find out how the concept of humanistic learning from Abraham Maslow and Carl Rogers, and the relevance in Islamic education. The method used in this study is qualitative research using a library research approach. This article explains that Maslow in his humanistic perspective proposes five hierarchies of human needs that are passed in stages. Then Carl Rogers’s concept of humanistic learning is using experiential learning theory and understanding of self. The humanistic concept in Islamic education is the existence of harmony between theocentric humanistic attitudes (monotheism).

 

Pembelajaran humanistik merupakan suatu pendekatan yang mengakomodasi hak asasi kemanusiaan para peserta didik. Pemahaman atas konsep humanistik memberikan kebebasan kepada peserta didik untuk memperoleh pengalaman belajarnya secara mandiri berdasarkan potensi yang dimikinya. Adapun tujuan dari penulisan artikel ini ialah untuk mengetahui bagaimana konsep pembelajaran humanistik dari Abraham Maslow dan Carl Rogers, kemudian bagaimana relevansinya dalam pendidikan Islam. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah penelitian kualitatif menggunakan pendekatan library research. Hasil dari penelitian ini ialah Maslow dalam teori humanistiknya mengemukakan dengan lima hierarki kebutuhan manusia yang dilalui secara bertahap. Kemudian Carl Rogers memahami konsep pembelajaran humanistik menggunakan teori experiental learning dan pemahaman atas self. Adapun konsep humanistik dari pendidikan Islam ialah adanya keharmonisan antara sikap humanistik yang teosentris (ketauhidan).


Keywords


Pembelajaran; Humanistik; Pendidikan Islam

References


Alwisol. (2012). Psikologi Kepribadian. UMM Press.

Baharuddin, & Esa Nur wahyuni. (2012). Teori Belajar dan Pembelajaran. Ar-Ruzz Media.

Baharuddin, & Makin, M. (2017). Pendidikan Humanistik (Konsep, Teori, dan Aplikasi Praksis dalam Dunia Pendidikan (2nd ed.). Ar-Ruzz Media.

Goble, F. G. (1970). The third force: The psychology of Abraham Maslow.

Hibana, H., Kuntoro, S. A., & Sutrisno, S. (2015). Pengembangan pendidikan humanis religius di madrasah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 3(1), 19–30.

Idris, S., & Tabrani, Z. A. (2017). Realitas Konsep Pendidikan Humanisme dalam Konteks Pendidikan Islam. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 96–113.

Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Departemen Pendidikan Nasional.

Insani, F. D. (2019). Teori Belajar Humanistik Abraham Maslow Dan Carl Rogers Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(2), 209–230.

Marwah, S. S., & Abdussalam, A. (2020). Tinjauan Psikologis Humanistik dalam Pedagogik Spiritual. Al-Musannif, 2(1), 15–28.

Muchlis Solichin, M. (2018). Teori Belajar Humanistik Dan Aplikasinya Dalam Pendidikan Agama Islam: Telaah Materi Dan Metode Pembelajaran. ISLAMUNA Jurnal Studi Islam, 5(1), 1–12.

Paulo Freire, P. F. (2007). Politik Pendidikan: Kebudayaan, Kekuasaan dan Pembebasan. Pustaka Pelajar.

Riyanton, M. (2016). Pendidikan humanisme dan implementasinya dalam pembelajaran bahasa indonesia. Jurnal Ilmiah Lingua Idea, 6(1).

Sanusi, U. (2013). Pembelajaran dengan Pendekatan Humanistik (Penelitian pada Mts Negeri Model Cigugur Kuningan). Taklim, 355.

Sili, F. (2021). Merdeka Belajar Dalam Perspektif Humanisme Carl R. Roger. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 7(1), 47–67.

Siregar, E., & Nara, H. (2010). Teori belajar dan pembelajaran.

Sumantri, B. A., & Ahmad, N. (2019). Teori Belajar Humanistik Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Fondatia, 3(2), 1–18.

Suprihatin, S. (2017). Pendekatan Humanistik Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 3(1), 82–104.

Umam, M. C. (2019). Implementasi Teori Belajar Humanistik Carl R. Rogers Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Tadrib, 5(2), 247–264.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v6i2.14809

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Atika Rofiqatul Maula

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id