Improving students' Spiritual Intelligence Through Compulsory Dormitory Program


Surawan Surawan(1*), Rahmat Tawakkal Sobari(2)

(1) IAIN Palangka Raya, Indonesia
(2) IAIN Palangka Raya, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Spiritual Intelligence is one of the three types of intelligence. It has a fundamental role, especially in Islamic education. As one of the Islamic higher education institutions,  IAIN Palangka Raya has a unit named Ma'had Al-Jami'ah IAIN Palangka Raya. This technical implementation unit aims to be a support system in building and forming religious and insightful students. This study aims to determine what programs Ma'had Al-jami'ah IAIN Palangka Raya organize to train students’ spiritual intelligence. The method used is an observation method with the target of Islamic Religion Education 2021 generation Rolling 1st students. However, in the direction of the compulsory dormitory program aims to train the Spiritual Intelligence of all parties involved in Ma'had Al-Jami'ah IAIN Palangka Raya, both advisors, and students. The results show that the compulsory dormitory program can improve students' spiritual intelligence because it consists of attitude development activities, dhikr therapy, and good habits.

 

Spiritual Intelligence merupakan salah satu dari ketiga jenis kecerdasan yang meliputi Intelectual Quotient (Kecerdasan Intelektual) dan Emotional Quotient (Kecerdasan Emosional). Ma’had Al-Jami’ah IAIN Palangka Raya merupakan lembaga pendidikan yang termasuk dalam Unit Pelaksana Teknis (UPT) yang ada di kampus IAIN Palangka Raya yang bertujuan untuk menjadi Support Syestem dalam pembentukan karakter mahasiswa yang agamis, religius dan berwawasan luas. Artikel ini dibuat bertujuan untuk mengetahui apa saja program yang diselenggarakan oleh pengurus UPT Ma’had Al-Jami’ah IAIN Palangka Raya dalam melatih Spiritual Intelligence Mahasantri Ma’had Al-Jami’ah IAIN Palangka Raya. Metode yang digunakan dalam penyusunan artikel ini adalah metode observasi dengan target mahasiswa PAI 2021 Rolling ke-1.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa program asrama wajib dapat meningkatkan spiritual intelligence mahasiswa, karena di dalamnya terdapat kegiatan pembinaan sikap, terapi dzikir dan pembiasaan yang baik.


Keywords


Spiritual Intelligence; Ma’had Al-Jami’ah; Education

Full Text:

PDF

References


Ali, A., Ahmad EQ, N., & Suhartini, A. (2021). Kecerdasan Spiritual Santri Melalui Puasa. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.47467/reslaj.v4i1.444

Amrizal, M. A., Fuad, N., & Karnati, N. (2022). Manajemen Pembinaan Akhlak di Pesantren. Jurnal Basicedu, 6(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2706

Ashshidieqy, H. (2018). Hubungan Kecerdasan Spiritual Terhadap Prestasi Belajar Siswa. JPPP - Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 7(2), 68–75. https://doi.org/10.21009/jppp.072.02

Azzet, A. M. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Bagi Anak. Kata Hati.

Cohen, R. J., Swerdlik, M. E., & Phillips, S. M. (2010). Psychological Testing and Assessment: An Introduction to Tests and Measurement. Mayfield Publishing Co.

Fandi, A. (2022). Pengembangan Kecerdasan Spiritual Melalui Dzikir pada Majelis Mudzakarah Rahmatan Lil’alamin Sugihwaras Pemalang. UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri Purwokerto.

Faustina, I., & Sentoso, A. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual dan Kecerdasan Intelektual terhadap Kinerja Karyawan BPR Kota Batam. Jurnal Mirai Management, 7(1), 98–112. https://doi.org/10.37531/MIRAI.V7I1.1535

Handayani, A., Makarim, C., & Hamdani, I. (2021). Hubungan Shalat Dhuha dengan Kecerdasan Spiritual Siswa Kelas XII di SMA Negeri 2 Kota Bogor. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 4(1), 111–117. https://doi.org/10.47467/as.v4i1.637

Hapsari, W. (2022). Hubungan Antara SQ (Spiritual Quotient) Dengan Hardiness Pada Santri Madrasah Aliyah Yayasan Al Iman Bulus Gebang Purworejo. Journal of Psychosociopreneur, 1(1), 33–37. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jpsh/article/view/1832

Jela, K., Kerawing, O. Y., Pai, I., & Margaretta, M. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Asrama Bagi Mahasiswa Calon Guru. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2402

Nasti, S. H. H. (2016). Konsep Diri Anak Jalanan. Universitas Muhammadiyah Surakata.

Reichling, J. A. (2022). The Objective Goddess-A Call From the Collective Psyche: A Psychospiritual Depth Approach to Therapy. Pacifica Graduate Institute.

Retariandalas, A. P. (2022). Hubungan Kecerdasan Spiritual dan Literasi Lingkungan Mahasiswa. Jurnal Pionir, 8(1), 1. https://doi.org/10.36294/PIONIR.V8I1.2506

Sa’diah, N., Purnamasari, P., & Hernawati, N. (2022). Pengaruh Kecerdasan Spiritual dan Insentif Kerja terhadap Audit Judgment. Bandung Conference Series: Accountancy, 2(1), 575–581. https://doi.org/10.29313/BCSA.V2I1.1997

Safiqri, F. A., Marsingga, P., & Argenti, G. (2022). Manajemen Strategi Pembinaan Generasi Anti Rasisme. Jurnal Manajemen, 13(4). https://doi.org/10.29264/jmmn.v13i4.9872

Santoso, B., Tang, A., & Jumadi, J. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Disiplin Melalui Program Asrama Al-Manar Di Universitas Muhammadiyah Ponorogo. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1896–1904. https://doi.org/10.21137/JPP.V13I2.396

Senda, S. S., Melburan, M. O., Silab, T. A., & Naif, O. (2022). Penguatan Kedisiplinan Diri Penghuni Asrama Rumah Susun Mahasiswa Universitas Katolik Widya Mandira. Jurnal Inovasi Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1). https://doi.org/10.47232/JIPKM.V2I1.125

Sentika, P., & Nurwulan, L. L. (2022). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual dan Kecerdasan Spiritual Auditor Terhadap Kualitas Audit (Survey pada Auditor yang Bekerja di Kantor Akuntan Publik Kota Bandung yang Terdaftar di IAPI. Universitas Pasundan.

Sudi, S., Md Sham, F., & Yama, P. (2017). Kecerdasan Spiritual Menurut Perspektif Hadis. Al-Irsyad: Journal of Islamic and Contemporary Issues, 2(2), 1–11. https://doi.org/10.53840/alirsyad.v2i2.14

Syawali, I., Suriadi, A., & Komalasari, S. (2022). Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Etos Kerja Karyawan. Jurnal Al-Husna, 2(1), 27. https://doi.org/10.18592/jah.v2i1.4516

Tajulashikin, J., & Faizah, A. N. (2014). Perbandingan Konsep Kecerdasan Spiritual Dari Perspektif Islam Dan Barat: Satu Penilaian Semula. Satu Penilaian Semula. In Proceeding of the International Conference on Arabic Studies and Islamic Civilization ICasic, 4–5.

Triswantoro, F., & Riyadi, S. (2020). Pengaruh Pengendalian Internal, Integritas, Kepuasan Kerja dan Kecerdasan Spiritual Teerhadap Kecurangan (Studi Kasus Pada Yayasan-Yayasan Di Banten). Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 7(2), 408–420. https://doi.org/10.31604/JIPS.V9I1.2022.469-484

Uno, H. B. (2022). Landasasn Pendidikan. Bumi Aksara.

Widyastika, R., & Kusuma, A. B. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Pembelajaran Matematika. Prosiding Sendika, 5(1).

Yuliandi, T. N. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Buku “Ketika Tuhan Tak Lagi Dibutuhkan Karya Ahmad Rifa’i Rif’an. UIN Raden Intan Lampung.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v7i1.15527

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Surawan Surawan, Rahmat Tawakkal Sobari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id