Tafseer Tarbawi Al-Qur'an Surah Al-Jumu'ah Verse 2 and Its Implementation in Education


Sugesti Riza Nor Aida(1*), Mahmud Arif(2)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The concept of educational goals in the Qur'an must be implemented. In other words, the concept of educational goals must be able to realize the educational design described in the book of the Qur'an, especially in Q.S. Al-Jumu'ah verse 2. This article discuss the Q.S. Al-Jumu'ah verse 2 and its implications for education. The approach in this study uses a qualitative approach. The type of research used in this research is library research. Data collection techniques using documentation techniques sourced from primary data and secondary data for further data analysis using descriptive analysis. The result of this research is the interpretation of Surah Al-Jumu'ah Verse 2 is by sending Allah's messenger to mankind, aiming to complete the education of science and morals as well as faith from the book. Then education, learning and skills are forms of internalization for self-potential development as part of the task of an educator. And educators must understand the concept of educational goals and have 3 teacher competencies (cognitive, affective and psychomotor).

 

Konsep tujuan pendidikan dalam Qur’an harus diimplementasikan, dengan kata lain, konsep tujuan pendidikan harus mampu mewujudkan desain pendidikan yang dijelaskan dalam kitab Al-Qur'an, terutama dalam Q.S. Al-Jumu’ah ayat 2. Artikel ini akan membahas tentang Q.S. Al-Jumu’ah ayat 2 beserta implikasinya pada pendidikan. Pendekatan dalam penelitian ini menggunakan pendeketan kualitatif. Jenis penelitian yang digunakan penelitian ini adalah menggunakan studi pustaka (library research). Teknik pengumpulan data dengan menggunakan teknik dokumentasi yang bersumber dari data primer dan data sekunder untuk selanjutnya analisis data menggunakan analisis depskriptif. Hasil penelitian ini adalah tafsiran Surat Al-Jumu’ah Ayat 2 ini adalah dengan diutusnya utusan Allah kepada umat manusia, bertujuan untuk melengkapi pendidikan ilmu dan akhlak serta keimanan dari kitab. Kemudian Pendidikan, pembelajaran dan keterampilan adalah bentuk-bentuk internalisasi untuk pengembangan potensi diri sebagai bagian dari tugas seorang pendidik.dan pendidik harus memahami konsep tujuan Pendidikan serta memiliki 3 kompetensi guru (kognitif, afektif dan psikomotorik).


Keywords


Education; Q.S. Al-Jumu'ah: 2; Tafsir Tarbawi

Full Text:

PDF

References


Al-Maraghi, A. M. (1974). Tafsir Al-Maraghi Juz 28. In Tafsir Al-Maraghi (p. 93).

Andriani, K. M., Eiranata, R. R. S., & Marvida, T. (2022). Integrasi Nilai-nilai Keislaman pada Pembelajaran IPA Pendidikan Dasar di Masa Pandemi Covid-19. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 30–39.

Anwar, S., & Mahmudah, ’Aunul ’Izzah. (2021). The Values of Islamic Education in Surah Al-Jumu’ah verses 1 – 5 (Comparative study between Tafsir Al-Maraghi and Tafsir Ibn Katsir). EDUCAN: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 1–15.

Arsalan, M. Z., & Sunusi, Z. (2021). Kompetensi Guru Dalam Al-Jumu’ah (62): 2. Jurnal El-Fakhru, Islamic Education Teaching and Studies, 1(1), 64–78.

Asmuki, A., & Taufiq. (2021). Makna Tilawah, Tazkiyah, Ta’lim Al-Kitab Wa Al-Hikmah Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran: Telaah Surat Al-Jumuah Ayat 2. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan.

Basuki, M. (2013). Ummi dalam Al-Qur’an kajian tematik tafsir Al Misbah karya M. Quraish Shihab. Universitas Islam Negeri Surabaya.

Dahlan, Z. (2019). Dinamika dan Pemikiran Pendidikan Islam : Kajian Klasik dan Kontemporer. Perdana Publishing.

Dikwan, E. (2017). Metafora Dalam Surah Ali-Imran Dan Al Jumu’ah (Analisis Terjemahan Ai-Qur’an Mahmlld Yunus). Fakultas Adab Dan Humaniora Din Syarif Hidayatullah.

Hamka. (2000). Tafsir Al-Azhar. Pustaka Panjimas.

Handoko, A. W. (2019). Konsep Pendidikan Islam dalam Al-Qur’an Surat Al-Jumu’ah Ayat 2 (Kajian Tafsir Ibnu Katsir). Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Magelang, 2.

Hariyani, M. (2013). Strategi pembelajaran matematika madrasah ibtidaiyah berintegrasi nilai-nilai Islam. Menara Riau, Uin Suska.

HRP, A. (2018). Nilai- Nilai Pendidikan Islam Yang Terkandung Dalam Qur’an Surat Al- Jumu’ah Ayat 1-5 (pp. 1–98).

Khilmiyah, A. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Samudra Biru.

Maisyaroh. (2019). Hakikat Pendidik dalam Perspektif Falsafah Pendidikan Islami. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 4(2), 1–9. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2019.vol4(2).4079

Masturoh, I., Nurul, S., & Al Hamdani, M. D. (2015). Konsep Tujuan Pendidikan Islam Dalam Alquran Surat Al-Jumu ’ Ah Ayat 2 ( Analisis Tafsir Al-Misbah Karya M . Quraish Shihab ). Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 3(1), 81–96.

Muslimin, M., & Afrizal, M. (2019). Tugas Guru dalam Perspektif al-Qur ` an Surat al- Jumu ’ ah Ayat 2. AL-USWAH: Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Agama Islam, 2(1), 39–59. https://doi.org/10.24014/au.v2i1.7156

Nabila, A., Saepudin, H. U., & Hakim, A. (2021). Implikasi Pendidikan Surat Al-Jumuah Ayat 5 tentang Kewajiban Mengamalkan Ilmu. Pendidikan Agama Islam, 238–240.

Novriansyah, Y. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Islam Di Sekolah.

Perdana, A., & Karim, J. A. (2021). Makalah Tilawah , Tazkiyah , dan Ta’lim. Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Darussalam Ciamis Jawa Barat.

Putri, F. K., Supriadi, U., & Hermawan, W. (2016). Nilai-Nilai Pendidikan Yang Terkandung Dalam QS. Al-Jumu’ah Ayat 1-5 Serta Implikasinya Terhadap Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. TARBAWY, 3(2), 145–153.

Reva, S. (2018). nilai-nilai pedidikan dalam qs. al-jumuah ayat 1-5: analisis ilmu pendidikan islam. Uiversitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.

Ritonga, A. A., Lubis, Z., Hutagaol, A. L., Rezeqi, S., & Manurung, R. W. (2021). Manfaat Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10703–10707.

Rizal, S. S. (2017). Tujuan Pendidikan Islam Dalam Alquran Surat Al-Jumu’ah Ayat 2. Tarbiyah Al-Aulad, 2(1), 1–22.

Rosidin. (2016). Strategi Peningkatan Kinerja Pendidik Profesional Berbasis Etos Kerja Qur’ani. JPAI, 2(2).

Rumyati, W. (2020). Implementasi Metode Tilawati Dalam Meningkatkan Kualitas Bacaan Al-Qur’an Di Madrasah Ibtidaiyah (Mi) Pembangunan Jakarta.

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Mishbah Volume 1. Lentera Hati.

Shihab, M. Q. (2007). Tafsir Al-Misbah (Vol. 14). Lentera Hati.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v7i2.18323

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id