The Effectiveness of the Ittihadul Mubalighin Program in Developing the Students’ Da'wah Potential


Marwan Abdul Basit(1*), Deiva Tazky(2), Yuyun Rohmatul Uyuni(3)

(1) UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
(2) UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
(3) UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Among the programs owned by the Daarul Falah Islamic boarding school is the "ittihadul mubalighin" program which focuses on helping students learn together in preaching. For this reason, this study wants to discuss the implementation of the "ittihadul mubalighin" program at the Daarul Falah Islamic boarding school to help proselytizing education by students. The research methodology used is descriptive analysis, which is research that aims to focus on solving problems that exist in the present and have factual problems by explaining everything about ittihadul mubalighin at the Darul Falah Islamic Boarding School. The Ittihadul Mubalighin program is a mandatory program that must be taken by students who live in Daarul Falah Islamic Boarding School. The Ittihadul Mubalighin program is coordinated by the head of the organization's board of trustees who is the ustad of the Tahfihz Al-Quran Daarul Falah Islamic Boarding School. 

 

Diantara program yang dimiliki oleh pondok pesantren Daarul Falah adalah program “ittihadul mubalighin” yang berfokus untuk membantu santri belajar bersama dalam berdakwah. Untuk itu, penelitian ini ingin membahas mengenai pelaksanaan program “ittihadul mubalighin” pada pondok pesantren Daarul Falah untuk membantu pendidikan dakwah oleh santri. Metodologi penelitian yang digunakan deskriptif analisis, yaitu penelitian yang bertujuan untuk memfokuskan pada pemecahan masalah yang ada pada masa sekarang dan memiliki masalah yang faktual dengan menjelaskan segala sesuatu tentang ittihadul mubalighin di Pondok Pesantren Darul Falah. Program Ittihadul Mubalighin merupakan program wajib yang harus ditempuh oleh santri yang bermukim di Pondok Pesantren Tahfihz Al-Quran Daarul Falah. Program Ittihadul Mubalighin dikoordinir oleh ketua majelis pembina organisasi yang merupakan ustad dari Pondok Pesantren Tahfihz Al-Quran Daarul Falah.


Keywords


Dakwah; Ittihadul Mubalighin; Santri

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. Z. (2013). PENGANTAR RETORIKA.pdf (1st ed.).

Adi, L. (2022). Konsep Dakwah Dalam Islam. Jurnal Pendidikan Ar-Rasyid, 7(3), 1–8.

Aminudin. (2018). Konsep Dasar Dakwah. Al-Munzir, 9(1), 97.

Arifin, S. (2022). Konseling Sufistik-Narrative Therapy Melalui Literasi Karya KHR As’ ad Syamsul Arifin Untuk Mengurangi Social Phobia dalam Moderasi Dakwah Santri. Consilium: Berkala Kajian Konseling Dan Ilmu Keagamaan, 9(1), 36–47. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37064/consilium.v9i1.11550

Ermi, N. (2015). Use of Discussion Methods to Improve Learning Outcomes of Social Change Material in Class XII Students of SMA Negeri 4 Pekanbaru. Pai, 10(2), 155–168.

Habibullah, K. A.-F. (2021). Kewajiban Dakwah Dalam Al-Qur’an Antara Fardu Ain Dan Fardu Kifayah (Studi Komparatif Atas Tafsir Ibn Katsîr Dan Tafsir Al-Mishbâh). Tesis, 1–220.

Kadir, abdul. (2013). Konsep Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah. Dinamika Ilmu, 13(1), 17–38.

Khoiri, Q. (2020). Pondok Pesantren dan Peradaban Modern; Eksistensi, Potensi, dan Proyeksi dalam Menghadapi Nilai-nilai Peradaban Modern. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 12–26.

Kholili, H. M. (2012). Pondok Pesantren Dan Pengembangan Potensi Dakwah. Jurnal Dakwah, XIII(2), 177–202.

Muda’i, S., & Umami, H. (2020). Pengembangan Bakat Dan Potensi Dakwah Santri Berbasis Teknologi Informasi Di masa Covid-19 Di Pondok Pesantren Putra-Putri Miftahul Mubtadiin Ar-Ridlo Krempyang Nganjuk. Janaka, Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 1–15.

Muda’i, S., Umami, H., & Aziz, M. S. (2020). Pengembangan Bakat Dan Potensi Dakwah Santri Berbasis Teknologi Informasi Di masa Covid-19 Di Pondok Pesantren Putra-Putri Miftahul Mubtadiin Ar-Ridlo Krempyang Nganjuk. Janaka, Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 1–15.

Mujahidin, I. (2021). Peran Pondok Pesantren Sebagai Lembaga Pengembangan Dakwah. Syiar:Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(1), 31–44. https://doi.org/https://doi.org/10.54150/syiar.v1i1.33

Novita, M. (2017). Sarana dan Prasarana yang Baik Menjadi Bagian Ujung Tombak Keberhasilan Lembaga Pendidikan Islam. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 4(2), 97–129.

Purwaningrum, S. (2019). Santri Produktif: Optimalisasi Peran Santri di Era Disrupsi. Prosiding Nasional, 2, 101–116.

Rahmatika, A., & Khoirullina, N. (2020). Upaya Meneguhkan Islam Rahmatan Lil’alamin melalui Majalah Bangkit. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 5(2), 191–204.

Sholikhah, A. (2016). Statistik Deskriptif dalam Penelitian Kualitatif. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 10(2), 342–362.

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.

Syafe’i, I. (2017). Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 61–82. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2097

Wibowo, A. (2019). Penggunaan Media Sosial Sebagai Trend Media Dakwah Pendidikan Islam di Era Digital. Jurnal Islam Nusantara, 3(2), 339–356. https://doi.org/https://doi.org/10.33852/jurnalin.v3i2.141

Yohandi, Y., & Baharun, M. (2020). Pembinaan Kader Da’i di Pondok Pesantren Nurul Islam. Maddah, 2(2), 25–33.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v7i2.18657

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id