Analysis of Final Semester Assessment and Fiqih Independent Examination Higher Order Thingking Skill Type


Teti Nurhalizah(1*), Muhammad Ali Ramdhani(2), Nina Nurmila(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe the questions based on the level of thinking, type of stimulus and operational verbs used to make questions. This study uses a descriptive approach to document analysis that aims to analyze the questions, provide direction and assess questions according to the cognitive level at the Madrasah Tsanawiyah level. The results showed that of the 135 questions, half of them were about Higher Order Thinking Skills and some were about Lower Order Thinking Skills. The questions in the Higher Order Thinking Skills category were mostly found in 7th grade material regarding Thaharah material, 8th grade material regarding zakat fitrah and 9th grade material regarding the timing of qurban and fasting. The types of stimulus contained in the questions are tables and discourses where the most widely stimulated discourse questions are found in more than 60% of the total questions.

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan soal-soal berdasarkan level berpikir level Lower Order Thinking Skills (LOTS) atau Middle Order Thinking Skills (MOTS) atau Higher Order Thinking Skills (HOTS) serta mengelompokkan soal berdasarkan jenis stimulus dan KKO (Kata Kerja Oprasional) yang digunakan untuk membuat pertanyaan. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif analisis dokumen. Dokumen yang dianalisis yaitu bertujuan untuk menganalisis lebih mendalam serta memberikan soal-soal rekomendasi HOTS yang bisa digunakan dalam pembelajaran nantinya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari 135 soal  hanya terdapat setengahnya merupakan soal Higher Order Thinking Skills (HOTS), dan sebagiannya soal Lower Order Thinking Skills (LOTS). Soal kategori Higher Order Thinking Skills (HOTS) paling banyak ditemukan pada materi kelas VII mengenai materi Thoharah, materi kelas 8 mengenai zakat fitrah dan materi kelas 9 mengenai waktu pelaksanaan kurban dan materi puasa, belum ada soal yang memenuhi kriteria Higher Order Thinking Skills (HOTS). Jenis stimulus yang terdapat pada soal adalah table dan wacana dimana penggalan kasus merupakan stimulus yang paling banyak ditemukan lebih dari 60% dari keseluruhan soal. 

Keywords


Cognitive Level; End of Semester Education; High Order Thinking Skill

Full Text:

PDF

References


Allen, Mary, Yen, & Wendy. (1979). Intoduction to Measurement Theory. Cole Publishing Company.

Arifin, Z., & Retnawati, H. (2015). Analisis Instrumen Pengukur Higher Order Thinking Skills ( HOTS ) Matematika Siswa SMA. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Uny, 20.

Ayuningtyas, N., & Budi Rahaju, E. (2013). PROSES PENYELESAIAN SOAL HIGHER ORDER THINKING MATERI ALJABAR SISWA SMP DITINJAU BERDASARKAN.

Erihadian, M., & Lismawati, W. (2017). Penerapan Model Quick on the draw dengan Menggunkan Media Permainan Bingo untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kreatif PAI Siswa. Attulab Islamic Religion Teaching and Learning, 2(1), 25–38. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/attulab

Faza Ahmad, I., & Sukiman. (2019). Analisis Higher Order Thinking Skills ( HOTS ) pada Soal Ujian Akhir Siswa Kelas 6 KMI dalam Kelompok Mata Pelajaran Dirasah Islamiyah di Pondok Modern Tazakka Batang. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 137–164. https://doi.org/10.14421/jpai.2019.162-02

Handayani, R., & Priatmoko, S. (2013). PENGARUH PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING BERORIENTASI HOTS ( Higher Order Thinking Skills ). Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 7(1), 1051–1062.

Isbandiyah, & Sanusi. (2019). Modul penyusunan soal keterampilan berfikir tingkat tinggi (HOTS). Ditbin SMA.

Julistiawati, R., & Yonata, B. (2013). KETERAMPILAN BERPIKIR LEVEL C4, C5, & C6 REVISI TAKSONOMI BLOOM SISWA KELAS X-3 SMAN 1 SUMENEP PADA PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI POKOK BAHASAN LARUTAN ELEKTROLIT DAN NON ELEKTROLIT. UNESA: Journal of Chemical Education, 2(2), 57–62.

KemDikBud. (2014). KEMENTERIAN PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN. kemdikbud.go.id

Kurnia Suryapuspitarini, B., WArdono, & Kartono. (2018). Analisis Soal-Soal Matematika Tipe Higher Order Thinking Skill ( HOTS ) pada Kurikulum 2013 untuk Mendukung Kemampuan Literasi Siswa. Prisma: Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 876–884. http://journal.unnes.ac.id/sju/index,php/prisma/

Lailly, N. R., & Wisudawati, A. W. (2015). Analisis Soal Tipe Higher Order Thinking Skill ( HOTS ) dalam Soal UN Kimia SMA Rayon B Tahun 2012 / 2013. Pendidikan, XI(1), 27–39.

Lubis, A. (2005). Pelaksanaan Standar Nasional Dalam Dunia Pendidikan [Universitas Negri Medan]. In Digital Repository: Universitas Negri Medan. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/599

Nhurul Desyawati, W. (2018). Strategi untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Melalui Pemecahan Masalah Polya. Attulab: Islamic Religion Teaching and Learning, 3(1), 1–12. https://doi.org/doi.org/10.15575.1th.v3i1.4196

Nugrahani, F. (2014). METODE PENELITIAN KUANTITATIF: dalam Penelitian Pendidikan Bahasa.

Rohim, D. C. (2019). Strategi Penyusunan Soal Berbasis HOTs pada Pembelajaran. Riset Dan Kemampuan, 4(November), 436–446. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v3i4.374

Saputra, H., & Mirunnisa. (2020). Analisis Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa dengan Menggunakan GRaded response models di SMP Negri 1 Simpang Tiga Kabupaten Pidie. Prosiding Seminar Nasional Universitas Jabal Gafur, 1(1), 15–24. http://journal.unigha.ac.id/index.php/semNas

Victoria Nalurit, I., Sutinah, & Budi Rahaju, E. (2013). PROFIL KEMAMPUAN SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL HOT PADA MATERI LINGKARAN DITINJAU DARI KEMAMPUAN MATEMATIKA SISWA. MATHEdunesa, 2(3), 1–8. https://doi.org/doi.org/10.26740/mathedunesa.v2n3.p%25p

Wardany, K., Ramli, M., & Sajidan. (2015). Penyusunan Instrumen Tes Higher Order Thinking Skill Pada Materi Ekosistem SMA Kelas X. Proceeding Biology Education Onference, 12(1). http://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/7000

Widarta, F. O., & Artika, W. (2021). Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA Analisis Bentuk Stimulus , Dimensi Kognitif , dan Karakteristik HOTS pada Instrumen Evaluasi Mata Pelajaran IPA Karya Guru Pendahuluan Metode. Jurnal IPA Dan Pelajaran IPA, 5(3), 197–208. https://doi.org/10.24815/jipi.v5i3.21429

Zaenal Fanani, M. (2018). Strategi Pengembangan Soal Higher Order Thinking Skills (HOTS) dalam Kurikulum 2013. Edudeena, 2(1), 57–76. https://doi.org/http://doi.org/10.30762/ed.v2i1.582




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v8i1.19145

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Teti Nurhalizah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id