Analysis of Higher Order Thinking Skills on End of Year Assessment Questions for Islamic Education Subjects


Shinta Sri Pillawaty(1*), Nurhamzah Nurhamzah(2), Nina Nurmila(3)

(1) Pascasarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The Higher Order Thinking Skills analysis on the final year assessment questions for the subject of Islamic Religious Education will illustrate the results of the comparison of questions that have the character of critical thinking and questions that do not have a stimulus for critical thinking. This research method uses a qualitative research method that is descriptive document analysis. This study aims to describe questions based on the level of thinking, namely grouping questions into the categories of Lower Order Thinking Skills (LOTS), Middle Order Thinking Skills (MOTS), and High Order Thinking Skills (HOTS), and grouping questions based on the type of stimulus used as the basis for the questions. In obtaining data related to assessment questions, the results show that out of Year-End Assessment questions on Islamic Religious Education Subjects found 29% HOTS questions (Higher Order Thinking Skills), 31% about MOTS (Middle Order Thinking Skills) and 40% about LOTS (Lower Order Thinking Skills). In the form of HOTS questions, there is actual, factual, conceptual and procedural material stimulus. The types of stimulus contained in the problem are discourse, pictures and fragments of cases. The stimulus contained in the High Order Thinking Skills (HOTS) questions is presented in the form of discourse.

 

Analisis Higher Order Thinking Skills pada soal penilaian akhir tahun mata pelajaran Pendidikan Agama Islam ini akan menggambarkan hasil perbandingan soal yang memiliki karakter berpikir kritis dan soal yang tidak memiliki stimulus untuk berpikir kritis. Metode penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif yang bersifat deskriptif analisis dokumen. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan soal berdasarkan tingkat berpikir, yaitu mengelompokkan soal dengan kategori Lower Order Thinking Skills (LOTS), Middle Order Thinking Skills (MOTS), dan High Order Thinking Skills (HOTS), serta mengelompokkan soal berdasarkan jenis stimulus yang digunakan sebagai dasar pertanyaan. Dalam memperoleh data yang terkait dengan soal menunjukkan hasil bahwa Penilaian Akhir Tahun pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam ditemukan 29% soal HOTS (Higher Order Thinking Skills), 31% soal MOTS (Middle Order Thinking Skills) dan 40% soal LOTS (Lower Order Thinking Skills). Dalam bentuk soal HOTS memiliki stimulus materi yang aktual, faktual, konseptual dan prosedural. Jenis stimulus yang terdapat dalam soal yaitu wacana, gambar dan penggalan kasus. Stimulus yang terdapat dalam soal High Order Thinking Skills (HOTS) disajikan dalam bentuk wacana.


Keywords


Assesment; HOTS; Question; Stimulus

Full Text:

PDF

References


Abdullah Sani, R. (2019). Pembelajaran Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills). Tira Smart.

Ahmad, F. I. & S. (2019). Analisis Higher Order Thinking Skills (HOTS) Pada Soal Ujian Akhir Siswa Kelas 6 KMI Dalam Kelompok Mata Pelajaran Dirasah Islamiyah Di Pondok Modern Tazakka Batang. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2).

Alnida, A. (2020). Analisis kualitas butir soal pendidikan agama islam berbasis Higher Order Thinking Skills (HOTS) Kelas V SD Budi Mulia Medan T.P 2019/2020. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Arifin, Z., & Retnawati, H. (2017). Pengembangan Instrumen Pengukur Higher Order Thinking Skills Matematika Siswa SMA Kelas X. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1).

Asfiyah, S. (2021). Implementasi Penilaian Berbasis High Order Thinking Skills pada Mapel PAI dalam Meningkatkan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa di Tingkat SMP. Journal of Empirical Research in Islamic Education, 9(1).

Bestari, E. (2021). Analisis Instrumen Penilaian Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skill) Dalam Buku Siswa Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Revisi 2017 Kelas VII Terbitan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan.

Dedih, U., & Fuzi Asri, F. (2019). Penerapan Penilaian Autentik Kompetensi Sikap Terhadap Akhlak. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 3(2). https://doi.org/https://doi.org/10.15575/ath.v3i2.4203

Desyawati, W. N. (2018). Strategi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Pemecahan Masalah Polya. Jurnal Atthulab, 3(1).

Devi, P. K. (2012). Pengembangan Soal “Higher Order Thinking Skill” dalam Pembelajaran IPA SMP/Mts. Diambil tanggal 23 Juni 2013 dari http://p4t-kipa.net/datajurnal/HOTs.Poppy.pdf.

Eka Apriliani, S., Kusmaryono, I., & Wijayanti, D. (2019). Analisis Soal Tipe Higher Order Thinking Skills (HOTS) pada USBN Matematika SD Tahun Pelajaran 2017/2018 dan 2018/2019. Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula, 4.

Ibrahim. (2011). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Sekolah Berbasis MAsalah Terbuka untuk Memfasilitasi Pencapaian Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematis Siswa. Makalah Disajikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika di Universitas Negeri Yogyakarta.

Laili, & Wisudawati, N. R. (2015). Analisis Soal Tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS) dalam Soal UN Kimia SMA Rayon B Tahun 2012/2013. Kaunia, 11(1).

Lailly, N. R., & Wisudawati, A. W. (2015). Analisis Soal Tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS) dalam Soal UN Kimia SMA Rayon B Tahun 2012/2013. Kaunia, 11(1).

Marpaung, N., Purwanggono, B., & Rumita, R. (2018). Analisis Soal Higher Order Thinking Skills (HOTS) pada Soal Ujian Nasional Biologi Sekolah Menengah Atas. Jurnal Bioterdidik, 6(6), 1–10.

Moleong, Lexy, J. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Nugroho, A. (2018). HOTS (Kemampuan Bepikir Tingkat Tinggi: Konsep Pembelajaran Penilaian dan Soal-Soal). Gramedia Widiasarana Indonesia.

Rifana, R., Burhanudin, D., & Septiyanti, E. (2021). Analisis Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS) Bahasa Indonesia dalam Ujian Sekolah SMP Negeri 4 Dumai. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 14(2).

Rochman, S., & Hartoyo, Z. (2018). Analisis Higher Order Thinking Skills (HOTS) Taksonomi Menganalisis Permasalahan Fisika. Science And Education Journal, 1(2).

Rosnawati, R. (2012). Enam Tahapan Aktivitas dalam Pembelajaran Matematika untuk Mendayagunakan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa (Makalah). Diambil tanggal 23 Juni 2013 dari http://staffuny.ac.id.

Santia Indah, P., Marliana, & Desyandri. (2021). Analisis Soal Hots pada Tema Ekosistem di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1).

Suarni. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Discovery Based Learning (Dbl) Dilengkapi Soal Higher Order Thinking Skills (Hots) Peserta Didik Kelas Xi Man Kota Sorong. EDUCATIONAL : Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.51878/educational.v2i1.1011

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Widana, I. W. (2017). Higher Order Thinking Skills Assessment (HOTS). JISAE: Journal of Indonesian Student Assessment and Evaluation, 3(1), 32–44. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/jisae.v3i1.4859

Wirandani, T., Cendra Kasih, A., & Latifah. (2015). Analisis Butir Soal Hots (High Order Thinking Skill) Pada Soal Ujian Sekolah Kelas XII Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di SMK An-Nahl. Parole:Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(4).

Yenusi, T., Mumu, J., & Tanujaya. (2019). Analisis Soal Latihan Pada Buku Paket Matematika SMA Yang Bersesuaian Dengan Higher Order Thinking Skill. Journal of Honai Math, 2(1), 53–64. https://doi.org/https://doi.org/10.30862/jhm.v2i1.58

Zakiah, Linda & Lestari, I. (2019). Berpikir Kritis dalam Konteks Pembelajaran. Erzatama Karya Abadi.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v7i2.19164

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id